• svea

förskola/dagis

nu börjar föräldrardagarna sina.. Isak föddes i v 24 den 1 sep 06.. har fortfarande problem med bpd har inhalationer och har precis fått hörapparater känns inge bra att redan lämna på dagis... har försökt fått tag i hans läkare i dag för å kolla om tillfällig fp.. nån som har nån liknande erfarenhet??

• Svar på tråden förskola/dagis
  • hotten

kan du inte söka vårdbidrag? förvisso max ca 6000,- i månaden, men det är ju bättre än inget...

sen utan att dömma men jag undrar hur ni planerat för detta, har du inga dagar kvar??? när man vet att barnet förmodligen behöver vara hemma längre så är det ju värt att snåla på dagarna så att dessa räcker över 2 år iallafall, så förlorar man inte sgi n direkr iallafall utan kan dra ut tiden lite å se hur det går..

• svea

lätt för dig att säga.. har du friska barn?? måste överleva åxå å med extra kostnader som mediciner resor till å från sjuk hus syrgas kostnader så är det inte så jävla lätt å snåla

• Livsglädjen

Hade ni ingen tillfällig föräldrapenning i början så att ni inte behövde ta ut den ordinarie föräldrapenningen förrän ni blev utskrivna från sjukhuset? Jag menar, 480 dagar räcker ju ungefär 1 år och fyra månader om man tar ut sju dagar i veckan... Er son är ju ett år och två månader om jag kollade rätt och med den tillfälliga fp som ni borde ha fått när ni var inskrivna på sjukhuset, så borde ni ju ha åtminstone flera månader kvar.
    Menar du att föräldradagarna tar slut nu när som helst eller tycker du att det känns som om du inte har några dagar kvar fast ni har flera månader eller hur menar du?

Vi hade den turen att ha ekonomi som gjorde att vi klarade att endast ta ut ytterst få dagar innan pojken (född i v28+5) fyllde ett och jag sedan var "tvungen" att ta ut fem dagar i veckan. Vi har levt ganska snålt på min mans lön (han är INTE högavlönad) och nu har jag börjat arbeta (fast 50% sjukskriven) och vi lever på min lön i tre månader när maken är föräldraledig (och har SGI-skyddad tid de tre första månaderna). Han ska vara hemma i totalt sex månader. Då är pojken 2 år och två månader. Vi har då lyckats spara på dagarna att vi kan vara hemma en dag i veckan vardera och pojken bara behöver barnomsorg tre dagar (kanske bara två om vi kan trixa lite med arbetstider...)
    Jag förstår att alla inte har den möjligheten som vi nu har, men jag önskar att alla med prematurer hade det.

• hotten

TS: Det var ju lite spydigt va? Nej jag har inte friska barn, utan lever just på vb sedan 8 år tillbaka!!! har fått säga upp jobbet, tappar sgi å a-kassa, (har en man som arbetar med normal lön men går på a-kassa ibland kortare perioder oxå) men jag är förbannat stolt över att jag sätter barnet framför materiella ting! Dessutom vet jag flera andra som sitter i samma sitts!

Varför kan inte ditt barn gå på dagis? för att du enbart inte tycker det är de bästa för han (vilket jag förstår fullt!)?? men då kan du ju heller inte förvänta dig att någon annan skall betala dig för att vara hemma bara för det!

som sagt i vårdbidraget kan du söka kostnadersättnings delen oxå för ökade levnadskostnader som resor, syrgas mm..

men med tanke på syrgasen mm, om de anses ev behövas lång tid ännu så kanske du kan bli beviljad assistent till barnet å kanskte tom kunna jobba som det själv?

• LinusNellie

Hejsan!

När man är inlagd på sjukhus få man ta ut vård av sjukt barn. När mina tvillingar föddes var vi på sjukhus i 4 månader, sen började jag ta ut mina mammadagar. Ända tills dom var 1 år tog jag ut 4 dagar i veckan, sen var jag oxå tvungen att ta ut 5 dagar/veckan, min dagar tig nästan slut nu i sep. då hade jag varit hemma i 2.5 år.

Ta reda på exakt hur många dagar du har kvar så kanske du kan vara hemma några månader till?? Det kanskelåter som att du har lite kvar med mantar ju "bara" ut 20 dagar/månad om det går rent ekonomiskt.

Men om inte ditt barn är frisk ska du nog prata med doktorn och fråga honom/henne om det är möjligt för ditt barn att börja dagis, han kanske inte tycker det så han ordnar de på nå vis.

Lycka till!

Linus & Nellie
Svar på tråden förskola/dagis