• Anonym (undrande)

Läkarintyg vid frånvaro från grundskolan

Min 14åriga dotter, som går i åttan, har under denna terminen varit hemma från skolan rätt mycket. Det har varit en tung höst med många förkylningar och maginfluensa och annat elände. Ingen ogiltlig frånvaro utan sjukdom alltså.
    Nu ringde hennes lärare och sa att om hon blir sjuk igen måste vi visa läkarintyg. Jag frågade vad som skulle hända annars men det kunde hon inte svara på.
    Om det nu handlar om betyg har det ju ingen betydelse om hon har läkarintyg - har man inte sina timmar får man ju inget betyg. (Så mycket frånvaro är det dock inte det handlar om)
    När jag påpekade att det kan vara svårt att få läkartid här där vi bor sa hon att det går bra med distiktsköterskan. Men inte skolsköterskan!?
    Så är det någon som vet vad som händer om vi inte lämnar läkarintyg och har dom rätt att kräva läkarintyg av ett skolbarn och vem tar ett sådant beslut?

Vill vara anonym för mitt barns skull

• Svar på tråden Läkarintyg vid frånvaro från grundskolan
  • Halvfemhuset

Det är väl inget att tjafsa om utan bara lämna in?

De vill veta om hon verkligen är sjuk när hon är det och är hon ärlig som du menar kan ni väl bara söka läkare. De värnar om hennes välbefinnande och oroar sig för att hon missar för mycket. Det är skolans ansvar att följa upp alla elever och all frånvaro, både godkänd frånvaro och olovlig sådan.

Du har ansvar för att barnet är i skolan tom grundskolan slutar. I extrema fall kan man som förälder om man t ex håller barnet hemma bli dömd till vite för skolvägran. Men innan dess ska det gå långt. Se det som att de vill din dotter väl istället för att vara så misstänksam och anti-myndigheter...

• Anonym

Vi har ju fortfarande skolplikt i det här landet, kan det ha något med saken att göra? Men ändå kan det väl inte hända något särskilt.. Annars tycker jag det verkar vara en bra lärare, de skall ju vara uppmärksamma om någon är borta mycket. Det kan ju tyda på tex problem i hemmet, som behöver utredas.

• Halvfemhuset

Håller med anonym. Precis min poäng.

• olympia71

tycker väl att det på det stora hela låter som en lärare som bryr sig, följer upp och "håller i" sina elever. en så'n person vill jag ha som lärare till mina barn när dom börjar skolan!

• Anonym (undrande)

Visst - vi kan lämna intyg MEN i byhålan vi bor är det skitsvårt att få läkartid.
    Skulle det inte funka lika bra med en skolsköterska om nu distriktet funkar.
    OCH var står det att dom har rätt att kräva intyg ?
    Det handlar inte om att vara antimyndighet efter som jag själv jobbar på statlig myndighet och det är bra att dom vill henne väl.

• olympia71

Anonym (undrande) skrev 2007-11-07 13:43:28 följande:

Visst - vi kan lämna intyg MEN i byhålan vi bor är det skitsvårt att få läkartid. Skulle det inte funka lika bra med en skolsköterska om nu distriktet funkar.OCH var står det att dom har rätt att kräva intyg ?Det handlar inte om att vara antimyndighet efter som jag själv jobbar på statlig myndighet och det är bra att dom vill henne väl.
    kanske läge att boka en läkartid rent allmänt, om ni nu varit sjuka så himla mycket är det kanske bra att göra en allmän koll, om inte annat för att visa sin goda vilja?!
    om dom har RÄTT att kräva intyg eller inte vet jag inte. men är det verkligen det enda det handlar om? läraren är väl orolig för ditt barn, är inte det positivt - att det finns fler som ser efter och bryr sig om dina barn?
  • Anonym (undrande)

Tyvärr är problemet i skolan eftersom hon tidigare varit utmobbad men läraren inte tror/bryr sig om vad som hänt på mellanstadiet.
    Visst kan man tycka att det är en bra lärare som bryr sig men hon är inte intresserad av att lösa problemet i skolan. Vi har haft kontakt med både skolsköterska, rektor och kurator när hon gick på mellanstadiet.
    Enligt läraren är det min uppgift att ta reda på varför min dotter inte är glad när hon är i skolan och mitt svar passar henne inte. Jag är inte i skolan, träffar inte klasskamrater och har ingen möjlighet att läsa av stämningen i klassen som hon och hennes kollegor kan. Jag kan ta ledigt någon dag och gå med till skolan men vid sådana tillfällen ser man inte alltid hur det ser ut i vanliga fall.

Visst jag är jättepartisk i detta ämnet, det är ju min dotter. Jag vet att denna hösten inte frånvaron berott på "skolk" utan sjukdom och jag vet att dottern inte är och kommer antagligen heller aldrig att bli glad när hon är i skolan.
    Dock tycker jag i a f att läkarintyg är högt ställt krav men blir hon sjuk igen får vi givetvis skaffa något sådant, eller oxå kan hon ju gå till skolan med magsjuka så att alla andra också blir sjuka

• olympia71

Anonym (undrande) skrev 2007-11-07 13:52:40 följande:

Tyvärr är problemet i skolan eftersom hon tidigare varit utmobbad men läraren inte tror/bryr sig om vad som hänt på mellanstadiet. Visst kan man tycka att det är en bra lärare som bryr sig men hon är inte intresserad av att lösa problemet i skolan. Vi har haft kontakt med både skolsköterska, rektor och kurator när hon gick på mellanstadiet. Enligt läraren är det min uppgift att ta reda på varför min dotter inte är glad när hon är i skolan och mitt svar passar henne inte. Jag är inte i skolan, träffar inte klasskamrater och har ingen möjlighet att läsa av stämningen i klassen som hon och hennes kollegor kan. Jag kan ta ledigt någon dag och gå med till skolan men vid sådana tillfällen ser man inte alltid hur det ser ut i vanliga fall.Visst jag är jättepartisk i detta ämnet, det är ju min dotter. Jag vet att denna hösten inte frånvaron berott på "skolk" utan sjukdom och jag vet att dottern inte är och kommer antagligen heller aldrig att bli glad när hon är i skolan.Dock tycker jag i a f att läkarintyg är högt ställt krav men blir hon sjuk igen får vi givetvis skaffa något sådant, eller oxå kan hon ju gå till skolan med magsjuka så att alla andra också blir sjuka
    det här tycker jag var rätt viktig info..som kanske skulle funnits med i ts?
    det typ ändrade väl karaktär på hela tråden...?!
  • Anonym (undrande)

Ja på ett sätt, men denna terminens frånvaro är förkylningar,halsfluss och riktig magsjuka(alltså typ maginfluensa) så därför kändes det inte så.

Angående läkarbesök har vi varit hos sådan bla när det gällde halsfluss.

• Halvfemhuset

Japp. Visst är du partisk. Men om du har ju världens chans att göra något bra av detta istället. Vänd det inte som att det är en attack på er.

För att utesluta skolk är väl ett bra sätt att stryka det från listan. Sen är det väl vettigt om du bokar en tid med lärare, REKTOR och ev. skolsköterska/kurator, dvs ordnar så det blir en elevvårdskonferens eller att en plan görs för just ditt barn. Oavsett vad som hänt tidigare får man ju blicka framåt.

Förutsätt inte att skolan/läraren inte tror er. Det är bara så att ibland har man ganska olika perspektiv och ibland även mål för sina tankar. Därför är det enda rätta att inte anklaga någon, utan se skolan som din samarbetspartner för att dottern ska få det bra. Det vill alla. Och som i alla sammanhang är det ju lättare att arbeta med någon som är öppen med sina funderingar och frågor, och som ställer dem i rätt sammanhand, t ex inte i förbifarten, utan vid ordentliga bokade möten.

• zaaga

Jag kan bara svara hur jag har resonerat när jag har stött på samma saker (jobbar som lärare på gymnsiet). Vi gör det för att vi vill att eleverna ska bli ordentligt uppkollade av läkare. Om det är så att det barn ofta blir sjuk när det går t.ex förkylningar och maginfluensor så kan det föreligga orsaker till varför barnet är infektionskänsligt. Därför är det viktigt att barnet hamnar i sjukvårdens "rullor", dvs börjar kollas upp.
    Sen är det ju så att barn ofta är skickliga på att dupera föräldrar (men då pratar jag ju i första hand om gymnasieelever) så ofta visar det sig att barnet inte blir sjukt lika ofta när kravet om läkarintyg kommer.
    Nu säger jag absolut inte att fallet är så med din dotter! Men jag tycker absolut att du ska försöka se till att ni får en läkartid, ring redan idag och boka en tid och berätta att din dotter blivit sjuk ofta och att skolan nu har reagerat. Man kan få en tid även fast din dotter är frisk nu. Så hon kan få sin infektions-känslighet utredd.
    Sover hon bra? Äter hon bra? Sömnbrist leder ofta till ökad infektionskänslighet. Kanske behöver hon hjälp på det viset.

Var tacksam för att skolan gör sitt jobb och vill hjälpa din dotter! Det är väl bra om både du och skolan kan hjälpa på två olika fronter? Jag förstår att du inte skulle valt att hjälpa henne på det här sättet, men om du hjälper henne på det sätt du kan så kan skolan hjälpa henne på ett annat sätt. Blir ju bara positiva effekter för din dotter.

• Halvfemhuset

Amen!

zaaga skrev 2007-11-07 13:59:45 följande:
    Jag kan bara svara hur jag har resonerat när jag har stött på samma saker (jobbar som lärare på gymnsiet). Vi gör det för att vi vill att eleverna ska bli ordentligt uppkollade av läkare. Om det är så att det barn ofta blir sjuk när det går t.ex förkylningar och maginfluensor så kan det föreligga orsaker till varför barnet är infektionskänsligt. Därför är det viktigt att barnet hamnar i sjukvårdens "rullor", dvs börjar kollas upp. Sen är det ju så att barn ofta är skickliga på att dupera föräldrar (men då pratar jag ju i första hand om gymnasieelever) så ofta visar det sig att barnet inte blir sjukt lika ofta när kravet om läkarintyg kommer. Nu säger jag absolut inte att fallet är så med din dotter! Men jag tycker absolut att du ska försöka se till att ni får en läkartid, ring redan idag och boka en tid och berätta att din dotter blivit sjuk ofta och att skolan nu har reagerat. Man kan få en tid även fast din dotter är frisk nu. Så hon kan få sin infektions-känslighet utredd. Sover hon bra? Äter hon bra? Sömnbrist leder ofta till ökad infektionskänslighet. Kanske behöver hon hjälp på det viset. Var tacksam för att skolan gör sitt jobb och vill hjälpa din dotter! Det är väl bra om både du och skolan kan hjälpa på två olika fronter? Jag förstår att du inte skulle valt att hjälpa henne på det här sättet, men om du hjälper henne på det sätt du kan så kan skolan hjälpa henne på ett annat sätt. Blir ju bara positiva effekter för din dotter.
  • olympia71

Anonym (undrande) skrev 2007-11-07 13:58:58 följande:

Ja på ett sätt, men denna terminens frånvaro är förkylningar,halsfluss och riktig magsjuka(alltså typ maginfluensa) så därför kändes det inte så.Angående läkarbesök har vi varit hos sådan bla när det gällde halsfluss.
    du och din familj vet ju det, men knappast läraren. låter som en helt normal reaktion/handling från dennes sida, ännu mer nu sen du berättat om mobbingen.
  • Anonym (?)

TS
    Om ni nu varit hos läkare vid halsfluss osv - varför inte ringa till vårdcentralen och få ett intyg därifrån på det som varit?
    Då ser de ju att hon varit sjuk samt att ni har sökt hjälp.
    Det är ju inget märkligt!

Hoppas sjukligheterna har gått över & att du har en frisk tjej!

Svar på tråden Läkarintyg vid frånvaro från grundskolan