sy egen vetekudde?!
Istället för att köpa en hutlöst dyr vetekudde tänkte jag ge mej på att sy en själv. Frågan är vad man ska fylla den med? Ska man tänka på nåt särskilt när man syr den?
Istället för att köpa en hutlöst dyr vetekudde tänkte jag ge mej på att sy en själv. Frågan är vad man ska fylla den med? Ska man tänka på nåt särskilt när man syr den?
riskorn , vetekorn välj en tygsort som håller
ok, går det bra med helt vanligt matris då med andra ord?
Jag har fyllt de vetekuddar jag sytt med helt vete. Det finns ibland att få tag på i vanlig mataffär, men annars så finns det i hälsokostaffärer.
Matris går bra!!!
grötris funkar oxå superbra, det har jag i min! Bara man inte glömmer ett glas vatten bredvid i micron
Helt vete från hälsokosten använder jag. Tänk på att sy ett överdrag oxå, så är det lätt att tvätta!
Jag gjorde med jasminris jag hade hemma. Blev inte så käckt, rejält fuktigt på påsen när man värmde.
Gjorde andra med vanligt ris och vete - bättre. Körde med linnetyg - klassiskt och snyggt - både i innerpåse och fodral. Tvättade allt innan, ifall det skulle krympa.
Jag använder också helt vete, har sytt ganska många.
Tänk på att göra ett överdrag och att sy kanaler på innerkudden och fylla vetet i så "rinner det inte runt" inne i kudden utan stannar på sin plats.
Fyll också med lagom mycket, mina kuddar är oftast 17*35 och då brukar det gå åt ca 700 g hela vetekorn.
min mamma har sytt vete kuddar men hon gick till odal och köpte en jätte säck och den kostade inte mycket alls där mycket biligare än i hälsokost affären
Ah, vad smarta ni är! Vad skulle man göra utan FL.. :)
Nu ska vi se: Helt vete eller vanligt ris alltså. Innerpåse och överdrag. Tvätta allt innan. Sy kanaler.
Det känns som att jag skulle kunna klara av det här nu ;)
Tack för alla tips! Världens bästa present!! Men en fråga; vad är Odal. Jag bor i Stockholm. Mitt i stan. Kan jag hitta det här?
vet inte vart de finns i stokholm men kolla efter lantmännen eller grangården de borde också ha vete.
www.granngarden.se/
Dyr? 100kronor för en sån underbar sak e väl inte dyrt heller
Bebis: well, jag lyckas garanterat tappa bort den om jag köper en... lika bra att börja tillverka själv :) Köpte en förut förresten, men den la katterna beslag på så den har fått ett överdrag av katthår ;)
jag har sytt en med långkornigt ris
du ställer den i micron bredvid ett vattenglas när den ska värmas på önskad tid
blir såååå varm och gosig och håller länge värmen
köpte ett finare linnetyg och sydde av,...