• teambe

Freinet-pedagogik, är det nåt att ha?

Berätta! Vi funderar på en freinetskola till våra barn (bild och form), men har hört ¨åde positiva och negativa synpunkter på detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-07 14:54:48:
    Berätta supergärna varför ni röstar som ni gör!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 17:05:54:
    Ni får gärna skriva några rader, ffa ni som röstat bra resp dpliga erfarenheter (eller i min gästbok/inbox om ni vill vara mer anonyma)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Freinet-pedagogik, är det nåt att ha?
  • Birgitta2

Nej, jag gillar det inte. Min dotter gick På Freinet-skola i åk 7-9. I åttan ville hon byta till traditionell skola, eftersom hon vantrivdes enormt både med pedagogiken och med hela stuket. Men... det visade sig att Freinet har vänt på läroplanen. Så det som kommer i 9:an lär de ut i 7:an och vissa saker man skall kunna i 7:an kommer inte förrän i 8:an eller 9:an. Detta gör det oerhört svårt för de elever som vill flytta till den traditionella skolan. De klarar helt enkelt inte av det eftersom de inte har kunskaperna.

• teambe
    Birgitta2 skrev 2007-11-07 14:55:27 följande:
    Nej, jag gillar det inte. Min dotter gick På Freinet-skola i åk 7-9. I åttan ville hon byta till traditionell skola, eftersom hon vantrivdes enormt både med pedagogiken och med hela stuket. Men... det visade sig att Freinet har vänt på läroplanen. Så det som kommer i 9:an lär de ut i 7:an och vissa saker man skall kunna i 7:an kommer inte förrän i 8:an eller 9:an. Detta gör det oerhört svårt för de elever som vill flytta till den traditionella skolan. De klarar helt enkelt inte av det eftersom de inte har kunskaperna.
    Aha, här handlar det om F-9 (även förskola för minstingen), men det kan jag förstå att det är svårt att hoppa in i en så pass annorlunda pedagogik i ett senare läge. Har hört liknande om de som börjat på montessoripå högstadiet.
  • bengke

Birgitta2: hur var stämningen på skolan som du upplevde det? Behandlade man varandra med respekt, var det mycket mobbing, hur arbetade mean med könsperspektiv? Att din dotter inte gillade det kan jag förstå, det är skiljer sig säkert endel från vad hon var van vid. Hur tror du att ni och hon hade upplevt det om hon gått där sen ettan?

• Birgitta2
    bengke skrev 2007-11-07 15:24:33 följande:
    Birgitta2: hur var stämningen på skolan som du upplevde det? Behandlade man varandra med respekt, var det mycket mobbing, hur arbetade mean med könsperspektiv? Att din dotter inte gillade det kan jag förstå, det är skiljer sig säkert endel från vad hon var van vid. Hur tror du att ni och hon hade upplevt det om hon gått där sen ettan?
    Jag kände att lärarna inte hade koll alls. Ville man sitta i korridoren och läsa så fick man det. Ville man prata i bänkarna så fick man det. Ville man inte göra något så slapp man. Och för de fyra-fem i klassen som verkligen ville plugga så blev det oerhört svårt. I övrigt är det ju människor det handlar om och det är klart att man respekterade varandra på det sätt ungdomar ibland gör och ibland inte. Mobbing förekom, men det märktes oerhört snabbt eftersom skolan är liten.

Jag vet tyvärr inte hur hon upplevt det om hon gått där alltid. Men hon och hennes fyra kompisar började där samtidigt och hade trygghet i varandra. Men hon och två till trivdes inte så jättebra, just för att de inte kände att det fanns nån struktur. Det KAN ju i och för sig berott på just det lärarkollegium som jobbade där. Det har jag svårt att svara på. Men faktum är att jag hade svårt för de flesta av dem. De hade en "flummig" attityd tycker jag.
  • bengke

"Frihet under ansvar" kan ju gå överstyr om man inte lärarna lyckas få med sig hela gruppen. Valde ni den skolan för att den hade bra rykte, eller var det bara så att den låg nära?

• teambe

Okej, ingen positiv bild än så länge. Berätta mer!

• teambe

Fy tusan vad jag önskar att det inte var så svårt. Alla dessa val.

• Birgitta2
    bengke skrev 2007-11-07 15:34:59 följande:
    "Frihet under ansvar" kan ju gå överstyr om man inte lärarna lyckas få med sig hela gruppen. Valde ni den skolan för att den hade bra rykte, eller var det bara så att den låg nära?
    Om det är till mig frågan riktas, så valde min dotter detta helt själv, eftersom hennes bästa vänner skulle börja där och hon ville vara nära dem. Själv avrådde jag henne, men det är svårt när det handlar om motivation i skolan. Camilla pluggade så gott det gick i det larm som blev i klassrummet. Men som du själv säger: Det är svårt med frihet under ansvar, när inte lärarna kan styra upp det hela.
Svar på tråden Freinet-pedagogik, är det nåt att ha?