• Callina

Bredspackla själv?

Har precis fått in offert från målare på att fixa ordning i vardagsrummet, offerten är för hög och nu funderar jag på exakt hur jobbigt det är bredspackla hela väggarna själv? Jag har påmålad strukturtapet och vill få helt släta väggar. Hur jobbigt är det och hur svårt är det att få bra? Blir det hemskt dammigt?

• Svar på tråden Bredspackla själv?
  • blonde redhead

Jag gör precis det du ska göra i hela vårt hem, några rum är färdiga.

Det du måste göra är att först dra bort all tapet (annars blir det inte bra). Det tar tid! Och kräver kraft och tålamod beroende på hur tapeten sitter.

Spacklingen tar också tid, men det är inte så jätte svårt när man fått in snittsen. Det dammar ganska mycket när man slipar den (ju sämre man är på att spackla desto mer måste man slipa)

Men det är kul att renovera

• presens konjunktiv

Det är inte så svårt, men det är fruktansvärt trist efter några dagar. Och spackeldammet är riktigt äckligt. Det tar sig in överallt och är svårt att bli av med.

Men visst, har man lite halvtaskigt med pengar är det helt klart värt det. Efteråt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Callina

Puh, det låter lite väl jobbigt just nu, har haft många projekt på gång och vet inte om jag orkar med något stort just nu Återställningstapet har jag funderat på men målaren påstod att den inte var bra ovanpå min strukturtapet....?

• MaddeMamman

det är bra!!!

arianne03 skrev 2007-11-07 15:36:14 följande:
    Kanske använda återställningstapet istället?
  • blonde redhead

Jag tycker återställningstapet är skit
    Det kan lossna lätt om tapeten under inte sitter så bra, eller beroende på underlaget under den understa tapeten osv. Och dyrt är det också, runt 250-300 per rulle.

• sterre

lej bort det för tusan! kan du inte det så blir det inte snyggt och för att få det snyggt tar det en jäkla tid.

LillaVimsan skrev 2007-11-07 15:31:54 följande:
    Har precis fått in offert från målare på att fixa ordning i vardagsrummet, offerten är för hög och nu funderar jag på exakt hur jobbigt det är bredspackla hela väggarna själv? Jag har påmålad strukturtapet och vill få helt släta väggar. Hur jobbigt är det och hur svårt är det att få bra? Blir det hemskt dammigt?
  • nicke nyfiken76

Vi ska också snart börja renovera. Och jag funderar på att låta målaren göra "underarbetet" som enligt mig är det tråkigaste som finns och sen målar eller tapetserar jag själv.

• Callina

Nicke Nyfiken: så har jag också tänkt, ska höra vad han tar för "bara" förarbetet. För allt, inklusive färg vill han ha 11.500 kr så det är inte så att jag bara tar lite av månadslönen och betalar på en gång direkt..

• Christina W

Hej LillaVimsan, jag är utbildad målare.. tro det eller ej! Skrattande
    Men jag instämmer att det är ett väldigt stort jobb att göra själv om man inte kan.
    Men det går. Lättast för dig är att ta bort all tapet. Antingen kan du köpa ett medel som heter Tapet-bort, då lossnar tapeten lättare. Annars brukar jag blanda varmt vatten med en liten del tapetklister och rulla på väggarna, gång på gång, en vägg i taget, så börjar tapeten bli genomfuktig tillslut och kan skrapas bort med en bredspackel.
    en spacklar du där det behövs efter all tapet är borta.

Det är dyrt att anlita en målare. När jag gick på gymnasiet kunde folk höra av sig dit och be att få elever hem, som gjorde om. Då betalade dom endast för materialet, och vi jobbade gratis, för att lära oss. Det kanske är så fortfarande, så om du har ett gymnasium i närheten där de har målarutbildning, kan du ringa och fråga.

Om det är något annat, så kan du fråga mig om du vill! Glad

Ett evigt hopp har den som evigt längtar...
  • Callina

Christina: Tack för tips Måste vara toppen att kunna det där och spara pengar. Målat har jag gjort mycket men då har det inte behövts speciellt mycket underarbete. Det låter för tungt för mig, har en del problem dom gör att jag inte kan ta i för mycket. Ska kolla om det finns något gymnasium här som har målarutbildning *håller tummarna*

• Tyshaa

dont do it! det var det varsta jag varit med om och da var det enda ett litet kok jag gjorde i!!!

• Juniphé

Gillar man inte att bli skitig eller att slita så ska man nog inte ge sig på underarbetet.
    Här hemma har vi kämpat med vardagsrummet en tid. Köpte tapetstrip som vi kletade (rollade) ut på väggarna i tjockt lager. Sedan skrapa, skrapa, skrapa när tapeten var genomfuktig. Tro mig... vi slet som djur i ungefär 10 timmar!
    Sedan bredspacklade jag där det behövdes (2 väggar) samt småspacklade allt det andra (skarvar, skruvhål osv). Sen var det ju slipningen. Vi körde med slipmaskiner och det dammade av bara f-n! Skyddsglasögon, munskydd, öronproppar + arbetskläder. Jorå, det behövdes!
    Slutresultatet blev såååå bra!
    Nu kämpar vi på med målning av lister (golv-, tak-, fönster-, dörr-) -även det med ett jättefint resultat. Sen återstår tapetseringen - som jag är dörädd för. Blir det fult där så har man slitit förgäves med underarbetet.

• Tilcha

Jag har börjat bredspackla i mitt sovrum men om det skiter sig så köper jag Återställningstapet.

Har läst (tror det var på www.malaovertapeten.nu) att strukturtapeter har dubbla lager så att du kan dra bort det översta papperslagret där strukturen sitter å få kvar ett slätt lager.
    Gå in på den hemsidan annars å läs. Då kanske du inte behöver bredspackla alls.

Svar på tråden Bredspackla själv?