• Anonym (Lisa)

Finns några mycket överviktiga som jobbar på lasarett/sjukhus här?

Hej!

Jag har en fråga som är ganska känslig. Jag ska börja jobba på lasarett nästa vecka och jag är mycket överviktig och nu oroar jag mig jättemycket för det här med kläder. Tänk om det inte finns kläder som passar mig? Om jag är för stor för dem?
    Därför vill jag veta nu om ni som är överviktiga och har stora storlekar på kläder om det finns stora storlekar på kläderna på lassarett, eller om jag kommer att få det väldigt jobbigt när jag kommer dit...

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Finns några mycket överviktiga som jobbar på lasarett/sjukhus här?
  • Soul

Jag jobbar inte på lasarett idag, men för några år sedan när jag studerade arbetade jag extra på ett sjukhus. Där fanns personer i alla storlekar bland personalen och alla bar de sjukhusets kläder. Tror inte du behöver oroa dig

• Anonym

hej jag jobbar inte på lassarett men inom vården, tror inte att du behöver oroa dej..det finns nog kläder till dej med=)

• Anonym

Jag har jobbat på sjukhem, ´det fanns stora storlekar där. När man har varit på sjukhus så har jag sett många ur personalen som är väldigt överviktiga men dom har haft sjukhusets kläder. Så det är nog inga problem...

• Anonym

hej! jag jobbar på en avdelning på ett sjukhus och det finns 2st väldigt överviktiga tjejer på min avdelning och de har inga problem ALLS med att hitta kläder. De finns i alla storlekar!

• mimi mouse

du behöver inte oroa dig alls det finns klädder för dom som väger över 100 kg

• Anonym (Lisa)

Tack för alla svar, det känns jätteskönt att läsa även om oron forfarande finns kvar!
    Men tack så mycket alla!

• Anonym (Maria)

har samma fundering som dig....  Jobbar nu på ett äldreboende där vi har egna kläder men funderar på att söka mig till sjukhuset.
    Tyvärr finns tanken där på storlekar på kläder, behöver nog ha stl 58-60.

Och ja, för alla som nu kommer på tankar att jag måste gå ner i vikt, jag vet det och jag försöker och lyckas, men jag kommer inte tappa halva min vikt på kort tid och därför klurar jag på om det finns kläder även i större storlekar på sjukhusen.

• Anonym (Agnes)

Maria: Jag arbetar i äldreomsorgen, och vi har fått kläder från kommunen. Tyvärr är jag för tjock, så de passar inte, precis som du drar jag storlek typ 56-58... Jättejobbigt, men jag jobbar på det...

• Neko

Tror faktiskt att det nästan är svårare för de som tvärtom är små av sig. Vet inte hur det är på landstinget men när jag läste molekylärbiologi på universitetet så fanns det inga labbrockar i min storlek (34) utan jag var tvungen att ha en som var för stor vilket inte var så kul. Alla andra hade labbrockar som passade deras storlek medan min såg stor och slafsig ut :/

• Bakeapple

Jag har en kollega som är väldigt överviktig och hon får kläder som passar från landstingstvätteriet. Det kanske kan ta någon dag eller så innan de får hem rätt storlek till dig, eftersom man bara har visst många ombyten i lager, men det borde inte vara något problem efter första veckan.

• Anonym (Fråga..)

Varför inte höra efter lite försiktigt om du är väldigt orolig.. Ibland kan de ju behöva beställa extra..

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Fråga..) skrev 2007-11-07 17:47:27 följande:
    Varför inte höra efter lite försiktigt om du är väldigt orolig.. Ibland kan de ju behöva beställa extra..
    Jo jag har faktsikt gjort det. Men jag sa aldrig vilken storlek som behövs, utan bara att jag hade funderingar angående klädstorlekar eftersom jag drar ganska stor stl.
    Så de VET att jag är stor, men inte HUR stor, och därför kommer dessa tankar. "De kanske tror att jag är en XL och så får de en chock när de ser mig". JAg vet att det är larvigt egentligen, men jag kan inte hjälpa att jag har dessa känslor.
    Skönt att höra att det finns stora kläder och att det eventuellt finns möjlighet att beställa också. Jag vill ju helst inte gå i privata kläder heller eftersom det också skulle kännas fel.
  • Anonym (Fråga..)

Anonym (Lisa) skrev 2007-11-07 18:07:57 följande:

Jo jag har faktsikt gjort det. Men jag sa aldrig vilken storlek som behövs, utan bara att jag hade funderingar angående klädstorlekar eftersom jag drar ganska stor stl. Så de VET att jag är stor, men inte HUR stor, och därför kommer dessa tankar. "De kanske tror att jag är en XL och så får de en chock när de ser mig". JAg vet att det är larvigt egentligen, men jag kan inte hjälpa att jag har dessa känslor. Skönt att höra att det finns stora kläder och att det eventuellt finns möjlighet att beställa också. Jag vill ju helst inte gå i privata kläder heller eftersom det också skulle kännas fel.
    Hör av dig igen och säg att du är lite orolig angående personalkläder. Säg vilken storlek du har. Så kan de beställa och lägga undan. Och du har kläder som passar när du ska börja jobba... Det är inget märkvärdigt.. Lycka till..
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fråga..) skrev 2007-11-07 18:13:02 följande:
    Anonym (Lisa) skrev 2007-11-07 18:07:57 följande: Hör av dig igen och säg att du är lite orolig angående personalkläder. Säg vilken storlek du har. Så kan de beställa och lägga undan. Och du har kläder som passar när du ska börja jobba... Det är inget märkvärdigt.. Lycka till..

Tack! Jag ska samla mod och ringa i morgon.

Nån annan med erfarenhet av detta?

• Anonym (Fråga..)

Du vet ts det är mkt bättre att du visar att du är väl medveten om din övervikt. Dvs att det kan bli problem med kläder än att låtsas som ingenting.. I alla fall nu när du ska börja ett nytt jobb. Jag antar att du är rejält överviktig pga din trådstart.. På min arbetsplats beställer den som har hand om tvätten bara det som går åt. Och finns det då ingen som är "rejält" överviktig så finns det helt enkelt inga kläder i den storleken... Tvätt är dyrt och min avdelning hyr kläderna av tvätteriet.. De kan därför inte ligga på hyllorna och samlas för då tickar pengarna snabbt iväg...

• Anonym (Maria)
    Anonym (Agnes) skrev 2007-11-07 17:24:39 följande:
    Maria: Jag arbetar i äldreomsorgen, och vi har fått kläder från kommunen. Tyvärr är jag för tjock, så de passar inte, precis som du drar jag storlek typ 56-58... Jättejobbigt, men jag jobbar på det...
    Tolka detta rätt nu, men det är skönt att höra att vi är flera Flört
  • Millis1981

Men gumman, jag blir ledsen när jag läser detta. Klart det löser sig med kläder och du ska inte skämmas för ditt utseende. Du är en värdefull människa och jag tror ingen får nån chock över att se dig *kramar om*

Anonym (Lisa) skrev 2007-11-07 18:07:57 följande:

Jo jag har faktsikt gjort det. Men jag sa aldrig vilken storlek som behövs, utan bara att jag hade funderingar angående klädstorlekar eftersom jag drar ganska stor stl. Så de VET att jag är stor, men inte HUR stor, och därför kommer dessa tankar. "De kanske tror att jag är en XL och så får de en chock när de ser mig". JAg vet att det är larvigt egentligen, men jag kan inte hjälpa att jag har dessa känslor. Skönt att höra att det finns stora kläder och att det eventuellt finns möjlighet att beställa också. Jag vill ju helst inte gå i privata kläder heller eftersom det också skulle kännas fel.
Svar på tråden Finns några mycket överviktiga som jobbar på lasarett/sjukhus här?