• Kuben

Vilken adoptionsbyrå?

Hej!

Vi funderar kring adoption och har lämnat "intresseanmälan" till vår kommun (men har inte hört något från dem än).

Undrar nu en del kring adoptionsbyråer:
    Har ni anmält er till en eller flera? (För det kan man väl göra?)
    Valde ni organisation efter länder, eller fanns det andra faktorer som styrde ert val?
    Vad bör man tänka på?

... många frågor från frågvisa lilla mig.
    KRam!

• Svar på tråden Vilken adoptionsbyrå?
  • Vem vet

Vi valde land först och organisation sedan. Anledningen till att vi valde just denna organisation var att den funnits länge, verkade "ordentlig" och låg i samma stad som oss, vi ville ha närheten.
    Lycka till!

• Juno

Vi valde först några tänkbara länder vilket gav oss två möjliga organisationer. Sen valde vi den (BFA) som gav oss bäst bemötande och bäst information.

Lycka till!

• Pernilla S

Vi valde organisation först och det blev AC för dom hade många länder att välja mellan.
    Visst kan man vara med i flera organisationer som medlem och få deras månadstidningar och annan information.

• Jennie med ie

Vi anmälde oss till både AC och BFA men när det var dags att skicka ansökan valde vi BFA. Vi hade beslutat oss för Indien och ringde och pratade med både AC, BFA och FFIA och de som gav oss bäst bemötande och mest info var BFA. Därför valde vi dem.

• Eddan

Vi valde AC eftersom de hade flest länder att välja mellan.

• Hjortrongull

Startade med...
    Genomgång på de olika kraven från givarländerna, såg vilken organisation som förmedlade och sedan var det den organisationen med trevligaste bemötandet som blev vald.
    Dvs en medlemsorganisaton. (Man kan välja flera organisatoner.)
    Tyvärr så visade det sig att all information inte riktigt stämde runt rätt så viktiga detaljer...
    Idag hade valet utfallit på en annan organisation.
    Fråga runt bland de som redan adopterat osv.
    Lycka Till!

• misscalcutta81

hej jag är adopterad från AC. tycker de har ställt upp mycket till min mamma o när jag o min syster blev större. nu är jag själv medlem i AC och forum för adopterade. de har bra lokal föreningar som är stöd av AC o de heter AC skåne o upp till AC norrbotten. de har bra resor o föredrag till bivande o adoptivföräldrar. dom är väldigt serigösa med sitt jobb o har mest länder att välja bland.. kram hanna

• Kinamamma

Hej!
    Vi ringde runt till de olika organisationerna. Eftersom jag har en kronisk sjukdom var det inte många länder som accepterar vår ansökan. Fast det räckte ju att Kina gjorde det ;). AC var direkt otrevliga/ointresserade och FFIA var supergulliga. Vi har valt FFIA båda gångerna!

• morran71

Vi var helt inne på FFIA först och betalade även in avgiterna till dem. Vi fick ett jättetrevlig bemötande av dem och kände oss välkomna.

AC kändes alldeles för stort och opersonligt tyckte jag när jag pratade med dem. Trots detta så anmälde vi oss till AC´s studiecirkel pga att de hade kursi vår närhet ( bor varken nära Stockholm eller Göteborg).

När vi fick probelm med medgivandeålder hos FFIA så kontaktade vi AC och fick då prata med en jättetrevlig tjej som gav oss hopp igen.
    Tack vare henne så bestämde vi osss för att byta till AC (vi hade då inte hunnit skicka in handlingarna till FFIA ännu).
    Vi har inte ångrat det en sekund då AC´s medarbetare har varit hjälpsamma och snabbt svarat på alla våra tusen frågor.

Så jag kan verkligen rekomendera AC.

/Morran, som nu går i väntans tider

• sammi

vi valde ac eftersom de var de enda vi hittade som hade korea och eftersom vi valt korea redan så hade vi ite så mycket att välja på men vi har varit nöjda med dem

• UllaBella

Har ni några länkar till dessa som ni skrivit om, t.ex AC, FFia osv.

Svar på tråden Vilken adoptionsbyrå?