Spara ut till långt hår
Jag har hår ner till axlarna men jag vill gärna ha det en bra bit längre. Vilket är det bästa att göra medan man väntar? Låt abli att klippa helt? Toppa ofta?
Andra bra knep?
Jag har hår ner till axlarna men jag vill gärna ha det en bra bit längre. Vilket är det bästa att göra medan man väntar? Låt abli att klippa helt? Toppa ofta?
Andra bra knep?
Om du ska toppa sällan så vill det till att du tar väldigt väl hand om håret så det inte slits av vid topparna. Det är därför många upplever att deras hår bara når axellängd och sen stannar i växten. Håret stannar aldrig i växten. Det slutar växa när man dör. Däremot slits topparna av sakta, sakta. Det blir ju inte kortare, eftersom det växer uppe på huvudet men det blir inte heller längre eftersom topparna går av för det är för slitna.
Just axellängd är den mest kritiska längden för håret, då topparna ligger mot axlarna och nöter hela tiden. Kommer du bara förbi den så går det undan!
Jag sparar själv ut håret. Klipper 1 cm var sjätte MÅNAD, inte vecka. Borstar aldrig håret, reder ut det med fingrarna. Kammar försiktigt med gles kam när det är nytvättat och fuktigt. Tvättar håret tre gånger i veckan och gör inpackning efter VARJE hårtvätt. Äter B-vitaminer (ja, det påskyndar hårväxten. Mitt hår växer normalt 1 cm i månaden men med b-vitamin växer det 2 cm i månaden, alltså dubbelt så fort.) B-vitaminer gör även att håret blir glansigare och mera slitstarkt, vilket krävs om man som jag bara toppar var sjätte månad.
Tuperar ALDRIG håret. Då är det ajöss med långt hår. Använder hårspray men i måttliga mängder, då det torkar ut mitt hår. Egentligen skulle jag skippa hårsprayet med men då har jag verkligen ingen volym i håret. Inga färgningar, inga permanenter, inga slingor. Du kan använda hårfön men blås inte håret helt torrt. Lämna lite fukt.
Jag läste att man ska vårda sitt hår som ett ömtåligt silkesplagg om man vill spara det långt, för att topparna inte
ska nötas av, för då blir det som sagt inte längre. Oj det här blev nog ett långt inlägg. Jag har säkert missat något mer tips som jag själv använder mig av men då skriver jag igen om jag kommer på mer.
Jag har inte gjort något av ovanstående och mitt hår växer som gräs ändå. Ingen b-vitamin, inga inpackingar, vanlig hederlig hårborste. I mitt fall är det genetiskt, tror jag, mitt hår är helt enkelt bra.