• Anonym

sluta röka eller inte under graviditet...

Om man har jättesvårt att sluta röka under graviditeten. Man har verkligen ångest och mår dåligt.
    Hur skall man gå tillväga då?

mår barnet sämre av att ha en mamma som mår sjukt dåligt gentemot av att ha en mamma som röker?

det finns ju hur mkt forskning som helst på att det är skadligt för barnet att man röker och undrar därför om det finns någon forskning angående att barnet mår dåligt pga att mamman har abstinens?

vill jättegärna ha massor av information, helst källhänvisat

• Svar på tråden sluta röka eller inte under graviditet...
  • medea08

Alltså, rökning ökar ju risken för bl.a. allergier hos barnet samt PSD. Om mamman mår dåligt psykiskt så kanske barnet gör det också, men det är ju betydligt enklare att komma tillrätta med än konsekvenserna av din rökning.

• Anonym

Slutade själv med nikotin när jag plussade och abstinensen går över relativt snabbt. (jag snusade dessutom vilket är snäppet värre) Hellre en mamma med abstinens än en nyfödd med abstinens säger jag, kort och gott.

• lovenotyou

Jag skulle inte levt idag om min mamma slutat röka.. det är inte nödvändigt att det skadar barnen beroende åpå hur långt graviditet har gått kan barnet ha vant seej och då blir det en chock för barnet att du slutar ! .. (=

• Anonym

Jag rökte under båda mina graviditeter..inget fel på mina barn. En kompis mådde också dåligt under grav o hennes bm sa att det var ju bra om hon iallafall kunde dra ner på rökningen Men det är ju inget jag är stolt över men kan man inte sluta så kan man inte helt enkelt..

• Anonym

finns det nån forskning ang detta?

om man verkligen nu skulle må jättekasst är inte det skadligt?

• Belana

Hellre en blivande mamma med abstinens än att du tvingar barnet att gneomleva denna abstinens alldeles ensamt eftger att det är fött. För det blir lika vant vid nikotin som du är, eftersom det får det av dig. Men när det är fött får det det inte längre, utan måste genomgå det du själv inte tycker att du pallar. Ett rätt tufft krav på en nyfödd.

• Anonym

det finns forskning som tyder på att barnet kan känna av om mamman blir stressad. däremot så finns tvärsäker forskning på att barnet lider svårt av rökning och löper allvarliga medicinska risker varav dödfödsel är det värsta.
    med andra ord, ditt barn kan knappast dö av om du får ångest. men det kan dö av om du röker. ger det inte dig bara värre ångest om du röker fast du vet att du skadar ditt barn?
    nikotinabstinens är inte heller något som skadar barnet.

• Anonym

nikotinabstinens går över efter ett par dagar.

• Anonym

är det helt säkert att nikotinabstinens inte skadar ett foster?

Svar på tråden sluta röka eller inte under graviditet...