• Bubi

Ångest över stark mat å bebis

Hej
    Är i vecka 36. Har fått såna läskiga tankar över vad ja gäter. Min barnmorska sa att det inte alls är ngn fara för barnet att äta stark mat utan att det är för halsbrännan som man påpekar det. Jag har vid flera tillfällen under graviditeten ätit stark thailändsk mat. En dag pratade jag med en av tjejerna på jobbet ås kojade om en av rätterna. Då blev hon helt förskräckt ås a att jag måste tänka på bebisen som ligger där å får ont i magen.

Nu harjag fått både mardrömmar och dagmardrömmar om att bebis legat å grtit i magen och typ tänkt "aj dumma mamma"

Låter knäöppt men det gnager verkligen i hjärtat. Annars äter jag med förnuftet å nu har jag inte ätit stark mat på jättelänge. undviker för mkt rå lök å så också.

Var bara tvungen att få ur mig detta. Hel otroligt vad man får vara med om när det gälelr drömmar å konstiga tankar som gravid :)

• Svar på tråden Ångest över stark mat å bebis
  • appius81

Det är väl när man ammar som man ska tänka på det och inte när de ligger i magen. Har aldrig hört att det ska vara någon fara

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia mars 2007 ♥¸.?°´¯) ♥
  • MaddeMamman

Det är du som får ont i magen inte beben.

• Bubi

Vikken tur då :) Jag får inte ont i magen själv av stark mat men när det bränner i öron å så så fick jag ju värsting synerna efter vad kollegan sa. Men då har inte bebis legat å gråtit i magen över det iaf. *tack* :)

• Garv

Nää bebis får inte ont i magen nu.
    Det är när man ammar man ska tänka lite på vad man stoppar i sig.

Njut du av stark mat

• Sencha

Det enda som händer är att fostervattnet smaksätts lite lätt (ytterst svagt) av det du äter - sägs det i alla fall. Och detta ska kunna leda till att barnet sedan "präglats" lite av den mat mamman åt under graviditeten, och lättare gillar sådan mat.

Så din unge kanske får smak för stark mat - men det kan du säkert leva med?

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Mozarts Nachtmusik

som de skriver innan
    INGEN fara
    bebisen får inte ont av det.
    jag åt själv ( och gör fortfarande) väldigt stark mat.

Det är en olycka när folk varken har förstånd att tala, eller omdöme att tiga
  • Jaramla

glöm nu inte heller bort att kvinnor får barn i hela världen och i många länder äter de alltid riktigt riktigt HET mat. vårt starka är oftast ingenting mot hur det är när man hälsar på hos vanliga människor runt om i världen...:D det är inte farligt för barn alls, inte när man ammar heller, men om man brukar äta vanlig mat och sedan plötsligt äter något starkt så smakar bröstmjölken annorlunda och då kanske inte bebin vill ha.

• Belana

Bebisen i magen kan absolut inte få ont i magen. Jag ska förklara varför, så kan du upplysa din kompis. För att kunna få ont i magen så måste man få in mat genom munnen som sedan går ned i mage och tarmar. Din bebis använder inte sitt matsmältningssystem alls, för den får sin näring via moderkakan. Ditt blod passerar genom moderkakan och genomosmos lufts näringen över till barnets blod. Det är därför du har en moderkaka.

Och min son klarade stark mat jättebra under amningen. Han fick aldrig ont i magen av det. Däremot tålde han inte röd mat (jordgubbar, räkor, lax, röd paprika etc), då fick han eksem. Så uteslut inget när du ammar, bara utifall att. De flesta bebisar tål all mat under amning.

Svar på tråden Ångest över stark mat å bebis