• MalleNalle

Nyckelpiga

Hej!
    Är det någon annan än jag som hört att nyckelpiga är "symbol" för adoptivbarn? Jag vet att jag läste det nånstans för några år sedan, men jag kom inte ihåg var.

Är det nån som vet om det är så, och i så fall varför det är just en nyckelpiga?

• Svar på tråden Nyckelpiga
  • werner

Som jag förstått det så är nyckelpigan mest en symbol för amerikaner som adopterar från Kina.... Fast jag kan ju ha missuppfattat det hela....

Googlade lite och hittade:

Ladybugs are believed to be good luck in the adoption community. Several years ago, while numerous people waited for their referrals, there was a huge infiltration of ladybugs across the nation. Immediately following the ladybug sightings, a flood of referrals came in for many of the waiting parents. Many people now believe that when a ladybug is seen, a referral is not far behind.

• Ethi

Åhå... Det är därför det går så trögt för oss då, för att vårt liksom har snurrat bort sig. Hittade nämligen en nyckelpiga i tvättkorgen för några dagar sedan, och det är väl inte riktigt rätt plats för dem

• Biene

Nyckelpigor är annars lyckobringare i olika kulturer, så kanske inte enbart knutet till adoption.

Jag kommer ihåg från att jag var liten att jag från min tjeckiska mamma fick lära mig att en nyckelpiga betyder tur och att man ska blåsa på den så att den öppnar vingarna och flyger iväg och att man då kan önska sig nåt.

Sen sa man väl också att antalet prickar motsvarar åldern på nyckelpigan...

Svar på tråden Nyckelpiga