• carol

Hjälp, förslag på internationella flicknamn?

Hej!

Jag har kikat runt lite på de olika hemsidorna, men inte lyckas fastna för något namn, hjälp!

Skulle vara tacksam på förslag på namn som fungerar i Sverige och på persiska (då barnets Pappa kommer därifrån). Eller kanske någon som har förslag på periska namn som även kan uttalas lätt i Sverige, min man har så konstiga namnbidrag!!! Så jag skulle vilja komma med något fint förslag som passar för oss båda och lill tjejen såklart.

Vore kul med lite nya namn-ideér från er.

Sköt om era magar.

• Svar på tråden Hjälp, förslag på internationella flicknamn?
  • boosten

Hm. Svårt.. Det jag fastnat för lite är ju Bonnie, men jag vill inte ha nåt "internationellt" namn.

Jag känner dock en svensk-persisk familj, och där heter barnen Arash, Nadia och Johan.. En fallande grad persiskhet alltså.. Kanske ett tips?

• Jacey

Jag hittade en del persiska namn.
    Dessa är namnen som jag tycker verkar lätt att uttala

Leila
    Mina
    Roya (dröm)
    Sima
    Zahra
    Afra (lönn)
    Jasmin, Yasemin
    Leila (natt)
    Sahar (tidig morgon)
    Venus
    Shirin (sött och söt)

• Belana

Mirjam funkar väl i båda?

Min kompis heter Bonnie och hon är inte helt förtjust i det, alla tror att det är ett smeknamn. Hon har självklart alltid varit helt ensam om sitt namn, men just det gillar hon.

• boosten

ja, usch, man önskar lite att bebis hade lite utländskt blod i ådrorna så det kändes mer motiverat att ge honom/henne nåt sånt fint och ovanligt namn! Lyckliga du!

• carol

Tack för era förslag, vissa av namnen var riktigt fina.
    Kom gärna med mer förslag, det är alltid bra att ha några i bagaget!

• mutti2

Michele
    Nadja
    Tania
    Rania
    Shannon
    Hannah
    Nancy
    Liza
    Katya

• evita

på oliver dagis finns det en flicka som heter Rania... det tycker jag är jättefint... tror att hennes pappa kanske kommer från typ iran/irak, men vet inte säkert...

• Superteach

Hej!

Vad sägs om Assar som pojknamn? Fick höra av en persisk tjej att Assar betyder blomma på persiska (har dock inte kollat upp om detta stämmer) och Assar är ju även ett gammalt svenskt namn så du får både persiska och svenska i ett så att säga :o) Det fungerar även i den engelsktalande världen.

• VitaSvanar

Almas, Sepideh, Ava, Lily, Akram, Ziba, Mina, Roya, Zahra, Laleh

Sam, Navid, Darius, Sirys, Sasan, Nima

• MammaMoisen

Leila är verkligen fint...

• baby05

Alma, Aaliyah , Amina, Dalia, Lina, Iman, Jasmine,
    Sarah, Selma, Thania

Svar på tråden Hjälp, förslag på internationella flicknamn?