• Stinasmamma

Honung och gravid??!!

Bara undrar en sak... Min svägerska ringde och undrade om det kunde vara farligt att äta honung när man är gravid. Hon sa att hon hade hört det... Är det så? Jag vet ju att det kan vara farligt för barn under ett år men har aldrig hört att det skulle kunna vara farligt för gravida också. Är själv ingen älskare av honung så detta problemet har aldrig drabbat mig... :) Tack på förhand!

• Svar på tråden Honung och gravid??!!
  • sky1208

tror inte det, det är faktiskt nyttig tycker jag. BM sa inte nej till mig.

• MammaU

Det är helt ok att äta honung som gravid, däremot som TS skriver ska inte barn under 1 år äta det!

• Najlil

Sitter just och dricker te med honung. När jag ammade min dotter och när hon började äta smakportioner fick jag undvika honung. Men jag har inte hört något om att man inte ska äta honung gravid. hoppas inte det.

• mammalollo

Är inte farligt med honung under grav.käkade det när jag väntade Max och även nu.
    Men man ska dock inte ge barn under 1 år honung.

• UBJ

Åt honung under grav. och äter det nu när jag ammar. Den enda restriktionen enl. livsmedelsverket är för små barn eftersom det kan finnas ngt i honungen som deras magar inte klarar av.

• Inexsana

Kollar om jag greppat rätt, det är ok om jag äter, även om jag ammar? eller måste jag undvika honung när jag ammar?

• lata kocken Johanna

honung är inte farligt för några andra än spädbarn

och det är om de får i sej honung (det är lika illa om den är upphettad)

det beror på att honung kan innheålla sporer av Clostridium Botulinum och att de i spädismagar kan växa ut och producera toxin

det händer INTE hos vuxna och lite större barn - det går INTE över i mjölken

• Inexsana

Ok då var jag med Då kan jag fortsätta leva som vanligt

• lata kocken Johanna

jajamen inga problem

Svar på tråden Honung och gravid??!!