• angel1981

Luktar eran kattlåda ila? Blir tokig snart.....

Hej, Ända sedan vi skaffade katt har det luktat äckligt i vår toa.... Fattar inte vad det kan vara. Har kollat alla avlopp och så... Det måste vara kattlådan. Vi tömmer den dagligen. Är det vanligt att det luktar från kattlådan?

• Svar på tråden Luktar eran kattlåda ila? Blir tokig snart.....
  • Vapo

Hej, finns ju många varianter av kattlådor och kattsand. Vi skaffade katt för ca 6 månder sedan och känner inte av någon obehaglig doft (och det säger även våra besökare, oftast lite förvånade över det...*s*).
    Vi har en kattlåda som ser ut som en bur med svänglucka. Uppe på locket finns ett filter. Vi använder klumpbildande kattsand, och det är super bra!
    Prova lite andra produkter helt enkelt - det vara det som är problemet.
    Lycka till!

• Gryntroll

vi har katt och det lukar inte speciellt mycket från lådan.
    Har iofs en sån låda med "tak" och kolfilter. Vi använder ICAs kattsand, den tycker vi luktar minst och är allmänt bäst.

Testa annars att byt foder till ett med "odour control" (eller nåt åt det hållet).

Lycka till!

• jenny b

testa sanden som heter fresh and easy? den funkar super....

en kvinna utan mage är som en säng utan kudde
  • Hera78

Vi har haft många och långa problem med illaluktande kattlåda och vi har provat otaliga sorters kattsand. Igår köpte vi vita kristaller i djuraffären, vi får se hur det funkar.

Vi har hittat sand som var helt luktfri tidigare men då var problemet istället att katten drog med sig MASSVIS med sand ut som spred sig i precis hela lägenheten. Ett av märkena vi testade var t.o.m så dåligt att det fastnade i hans tassar och han fick sitta och gnaga bort sanden... och det var ett märke vi köpte dyrt i djurbutik

• tilde61

kattlådan jag har brukade stinka avföring som bara den, men jag har bytt foder från mataffärenas skit torrfoder till typ royal och iams så nu luktar det banne mig inte ett skit...prova

• TinaElisabeth

Vem orkar byta kattsand varje dag? Och varför? Det måste ju bli väldigt dyrt och slitsamt att hålla på med.

Jag använder en kattsand som de säljer på Willys. Den är vit, ser fräsch ut och bildar inte klumpar. Den luktar inte. Jag byter kattsand ungefär varannan vecka. Catman heter den.

• rotterusslan

Våra katter använder inte lådan, dom går ute i stället. Använder Pussi kattsand, den dammar inte, den doftar inte och lådan är lättrensad om någon katt nu skulle kröka ryggen där.

• rotterusslan

Menar du allvar? Shit!
    Jag har själv testat den sanden till våra 4 katter när dom var mindre, men jag hatade den. Luktade illa, dammade, och absorberade inte avföring. Våra katter skulle inte gå på lådan om jag ens bara rensade en gång om dagen. Jag var tvungen att rensa mellan 6-8 ggr om dagen till 4 katter, därav anledningen till bytet av kattsand (den som klumpar sig). Då slapp jag kasta all kattsand och behövde bara ta bort klumparna. Nu har våra blivit stora och gör sina behov utomhus så lådorna nyttjas inte här.

TinaElisabeth skrev 2007-11-08 21:24:54 följande:
    Vem orkar byta kattsand varje dag? Och varför? Det måste ju bli väldigt dyrt och slitsamt att hålla på med.Jag använder en kattsand som de säljer på Willys. Den är vit, ser fräsch ut och bildar inte klumpar. Den luktar inte. Jag byter kattsand ungefär varannan vecka. Catman heter den.
  • goldcoast

Skura ur lådan ordentligt,inte med skurmedel som luktar citron.

Skura badrummet ordentligt oxå.

Vi kör med PUSSI kattsand. Det bildar klumpar av kisset och lukten av kattbajs "kaplas" in.

Det ska vara ett tjockt lager med PUSSI kattsand. ca 8-10 cm i lådan.

Ang dina avlopp.

Häll kokande vatten i avloppet. Häll i lite Ajax eller vad du nu använder låt det stå och dra tex över natten.

Lycka till!!

• Exchange
    TinaElisabeth skrev 2007-11-08 21:24:54 följande:
    Vem orkar byta kattsand varje dag? Och varför? Det måste ju bli väldigt dyrt och slitsamt att hålla på med.Jag använder en kattsand som de säljer på Willys. Den är vit, ser fräsch ut och bildar inte klumpar. Den luktar inte. Jag byter kattsand ungefär varannan vecka. Catman heter den.
    Ursäkta men hur bra är det för katterna tror du?? Hur mkt bakterier o annat tror du bildas däri? Hur fräscht är det när katten trampar i 2 veckor gammal avföring och sen springer upp i din säng? Och hur bra är det för katen??
Svar på tråden Luktar eran kattlåda ila? Blir tokig snart.....