• Evisen78

Någon erfarenhet av oregelbundna värkar?

Jag är i v 38+1 och har i 5 dagar känt som en menssmärta. Igår kände jag vad jag tror är riktiga värkar. De tar en liksom i besittning och man har svårt att prata. En kombination av sammadragning och smärta som håller i 1-1,5 min.

I går när de började kom de med ett intervall på mellan 7-15 min, sedan 5-10 min och nu allt från 2-7 min. Har haft värkar i ca 14 h nu. Nu det sista känner jag även under värken att det trycker lite mot ändtarmen vilket gör att jag flera gånger fått göra nr 2.

Hur länge ska man behöva vänta på regelbundenhet?
    Är det något på gång?
    Kan man ha öppnat sig mycket även om värkarna ej är regelbundna?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon erfarenhet av oregelbundna värkar?
  • Fisen28

Låter absolut som att det är dags att ringa förlossningen!! Mensvärken med sammandragningar som du har haft i några dagar kan vara en utdragen öppningsfas (enligt min BM). Om det har börjat trycka mot ändtarmen kan du snart ha krystvärkar! Lycka till!! Skriv gärna och berätta vad de sa på förlossningen om du ringer in!

Åh, vad jag är avundsjuk på dig. Jag är i v 42 och har haft såna förvärkar som du beskriver i början i flera veckor men inget mer händer! Blir igångsatt om några dagar om inget händer av sig själv.

• Evisen78

Tack för ditt gulliga svar! Då är det bara att hålla tummarna!
    Håller tummarna för dig med!!!

Kram

• bullmamma

jag är 38+3 och hade i söndags tydligen kraftiga förvärkar enl FL då hade jag mellan 3-4 min emellan i flera timmar så vi vart inne men inte hade det hänt något : ( men det är jobigt nu vill man ju bara a ut den där lille vilden i magen.

• Evisen78

Till Bullmamma!
    Hur känns det nu har det avtagit eller är det samma?

Jobbigt!

• Fisen28

Evisen: har du ringt förlossningen än?

• Evisen78

Nej, jag har inte "vågat" än... =) Ringde ju igår kväll och det lät på henne som att jag skulle stanna hemma tills jag inte klarade mer. Tycker inte riktigt att jag känner trycket mot ändtarmen nu men värkarna kommer tätare. Mellan 3-5 minuter emellan.

=) Tack för din omtanke!

• Fisen28

Ok, hoppas du inte har allt för långt till förlossningen då, om det skulle gå snabbt menar jag :)
    En kompis till mig väntade tills det var 3 min mellan värkarna och hon fick krystvärkar i bilen (ca 20 mins bilresa till förlossningen) och det var hennes första barn!

• Evisen78

aj då, kanske ändå får ringa då... =)

• Fisen28

Vill ju inte skrämmas, men jag skulle ha ringt. Väntar spänt på uppdatering :)

• Evisen78

Halloj igen! Lyssnade på ditt råd Fisen. Ringde förlossningen, de sa att jag var välkommen in och kolla. Självklart så avtog värkarna lite i frekvens när jag kom in och de fick inte CTGn att stämma men hon kände och såg att jag hade värkar i alla fall. Skönt så att man inte blev idotförklarad. När hon kände så hade jag inte öppnat mig knappt något. Men tappen var helt mjuk och hade börjat vända sig framåt vilket tydligen innebär att det hade startat igång och jag är i latensfasen. Fick sovtablett så att jag ska kunna sova inatt. Annars kan det tydligen stanna upp när man är för trött...

Hoppas verkligen att det börjar öppna sig snart!!! Hoppas hoppas att jag inte ska behöva vänta flera dagar att det sätter igång på riktigt.

Någon som har varit med om liknande eller kan trösta mig? =(

• Fisen28

Evisen: gud vad skönt för dig, då är det ju på gång nu!! Väntar spänt på fortsättning!!
    Själv har jag varit på läkarkontroll idag och ska bli igångsatt imorgon bitti, vilket jag verkligen inte känner för just nu! Känner mig plötsligt helt oförberedd och är jättenervös inför förlossningen. Mycket är väl för att jag inte ville att det skulle bli såhär, att jag var tvungen att bli igångsatt.. Jag vill ju att det ska starta av sig själv. Men men, det är bara att ställa in sig på det nu.
    Lycka till när det väl är dags för dig!! Kramar

Svar på tråden Någon erfarenhet av oregelbundna värkar?