• Leo och Noels mamma

Teutonia spirit S3 (erfarenheter någon)

Barn nr 2 fyller 1 år om 2 veckor. Vi har nu sålt vår Brio kombi och behöver en ny vagn. Jag har alltid velat ha en trehjuling, de är snygga och när vi går promenader här hemma går vi runt på smågator och vänder/byter körriktning ofta. Skulle vara skönt att ha en vagn man inte behöver lyfta i handtaget och vända hela tiden *i-lands-problem*
    Dessutom vill jag gärna ha en vagn där jag kan vänta sittdelen om vi ska ut när det snöar väldigt mycket t ex.

Helst hade vi velat ha med vändbart handtag, men då blir de flesta vagnar i storleksklassen brio kombi (något lättare är väl de flesta andra men i övrigt är det en marginell skillnad).

MEN så till min fråga här kommer den äntligen *s*
    Hur fungerar en Teutonia spirit på snöväglag/snöslask/tösnö?? Även andra positiva/negativa erfarenheter mottages tacksam :)

• Svar på tråden Teutonia spirit S3 (erfarenheter någon)
  • junk

Halloj,
    vi har haft en teutonia spirit s3 och den gjorde vi oss av med illa kvickt :)
    Problematiken med spirit s3;
    * platta hjul, rätt små och det går inte att köpa andra hjul till just den vagnen (vilket vi trodde det gick).
    * P.g.a. platta/små hjul samta tt det endast är en fram får den trööögt i snö (jämnfört med en med 4a hjul!).
    * Liten korg under, svårt å komma åt den
    * Ger en allmänt ranglig känsla, plastig liksom.
    * Sufletten låter om man inte gör på ett spec. sätt (gäller alla teutoniavagnar).
    * Teutonia sittdelarna är korta och smala.
    * Inte ombonad utan ex hård i madrass.
    * Fick sämsta betyg av 3hjulingarna i ett test (googla efter testet!)

Problematiken med 3hjulingar;
    * Man måste alltid hålla i styret och styra annars svänger vagnen, kränger åt något håll. Vi trodde oxå det skulle bli lättare men det ÄR lättare att köra en 4hjuling!
    * Upp och nedför trottorer och bussar osv. är en ballansfråga varje gång. Det är ostadigt helt klart.

Vi har testat att ha en UJ oxå, tycker över lag 3hjulingar är riktigt snygga men när allt kommer omkring så är de inga bra vagnar i jämbförelse med med 4hjul.
    Och just det där med att 3hjulingar skulle vara enklare är verkligen fel för som jag redan skrivit så måste man alltid ha två fasta handtag på vagnen.

Köp ingen 3hjuling e mitt råd :)
    Ha det gott!

• Leo och Noels mamma

Nej men fy det där lät ju inte bra alls!
    Vad tycker du vi ska välja då? Den ska var lätt att lyfta, liten ihopfälld, lättkörd, ombonad, gärna vändbart styre (men de har jag mer eller mindre avskrivit) men gärna vändbar sits iaf.

Alla tips mottages tacksam (även från andra spirit-ägare också) :)

• junk

Ja, du det där med vändbar sitts e ju krångligt.. Du har ju precis sålt en sådan så antar att det är en nättare modell du vill ha. Jag skulle köpt en emmaljunga scooter eller en brio race. Inte vändbar tyvärr men ditt barn kommer bara vilja sitta mot dig någon månad till. Min dotter är 1,5år och har suttit framåt sedan hon var 1år. Vi har en citycross /vändbar) men känner som du att vi vill ha en lättare vagn och det är scootern och brion vi kikar på!
    Scootern är ju ombonad med stor suflett och räcker till barnet är 4år typ. Fast då är nog brio race nättare och i och med det inte lika bonad. Man måste offra något, ingen vagn har allt.. tyvärr!

Lycka till i djungeln!
    smit in på någon barnvagnsbutik och provkör några varv.
    Ha det gott!

• junk

Angående spririt s3 så ta och sök efter tidigare inlägg här på FL (på "start"sidan) och kika vad andra skrivit om den, säkert fler som ställt samma fråga som du. Kanske att de har uppdaterat vagnen och gjort den bättre? jag kan endast tala för modell-06. Men åsikten om 3hjulingar står kvar! Vill man promt ha en 3hjuling med vändbar sitts så ska man köpa en quinny enligt mig. Denna kräver dock en rätt stor bil :)

Har liksom länge varit på jakt efter vagnen som har allt och då har man samlat på sig lite info om alla vagnar där ute. En hobby-expert på vagnar helt enkelt :)

• Leo och Noels mamma
    junk skrev 2007-11-08 12:45:55 följande:
    Angående spririt s3 så ta och sök efter tidigare inlägg här på FL (på "start"sidan) och kika vad andra skrivit om den, säkert fler som ställt samma fråga som du. Kanske att de har uppdaterat vagnen och gjort den bättre? jag kan endast tala för modell-06. Men åsikten om 3hjulingar står kvar! Vill man promt ha en 3hjuling med vändbar sitts så ska man köpa en quinny enligt mig. Denna kräver dock en rätt stor bil :)Har liksom länge varit på jakt efter vagnen som har allt och då har man samlat på sig lite info om alla vagnar där ute. En hobby-expert på vagnar helt enkelt :)
    Tack för tipset, har läst å läst å läst *s*
    Generellt verkar det vara så att det finns de som bara ÄLSKAR den vagnen. De som inte gör det tyckte inte om den alls! Så ja.. så mycket klokare nu är jag inte. Men ny vagn måste ju lillen ha så... AAHHGG vill inte göra om samma misstag som med Leo. Han har nog haft 6 vagnar eftersom jag inte blir nöjd..
  • Leo och Noels mamma

Leo och Noels mamma skrev 2007-11-08 14:15:29 följande:

Tack för tipset, har läst å läst å läst *s*Generellt verkar det vara så att det finns de som bara ÄLSKAR den vagnen. De som inte gör det tyckte inte om den alls! Så ja.. så mycket klokare nu är jag inte. Men ny vagn måste ju lillen ha så... AAHHGG vill inte göra om samma misstag som med Leo. Han har nog haft 6 vagnar eftersom jag inte blir nöjd..
    Skriver som de blinda slåss.. det jag menade var:
    Verkar vara väldigt svart och vitt inte så mycket grått. Endera älskar man spirit (allt med den) eller så hatar man den och har inget positivt att säga...
  • Moa38

Jag har en s3:a och den är bra på många sätt förutom att den är tung att lyfta in i bilen, men gör inte det så ofta utan har den till att köra med här ute på landet (annan vagn i bilen)
    ett plus att man kan ha en maxi cosi på den (adaptor krävs)
    Den är väldigt skön att köra och det går hur bra som helst i snö, men brukar då låsa framhjulet. Den känns bastant och är skönt gungig och min son har sovit middag i den sedan han var sex månader gammal.
    Jag har en gammal ligginsatsmadrass som jag gjort hål i som jag har under åkpåsn för att det skall bli mjukare att sitta för honom.
    Varukorgen är ett dielmma att komma åt, värdelöst att att ha saker i den som man måste komma åt hela tiden, men regnskydd, footmuff etc kan man ha där men inte någon väska för det kommer man inte åt alls på något smidigt sätt.

• Leo och Noels mamma
    Moa38 skrev 2007-11-09 10:57:14 följande:
    Jag har en s3:a och den är bra på många sätt förutom att den är tung att lyfta in i bilen, men gör inte det så ofta utan har den till att köra med här ute på landet (annan vagn i bilen)ett plus att man kan ha en maxi cosi på den (adaptor krävs)Den är väldigt skön att köra och det går hur bra som helst i snö, men brukar då låsa framhjulet. Den känns bastant och är skönt gungig och min son har sovit middag i den sedan han var sex månader gammal.Jag har en gammal ligginsatsmadrass som jag gjort hål i som jag har under åkpåsn för att det skall bli mjukare att sitta för honom.Varukorgen är ett dielmma att komma åt, värdelöst att att ha saker i den som man måste komma åt hela tiden, men regnskydd, footmuff etc kan man ha där men inte någon väska för det kommer man inte åt alls på något smidigt sätt.
    Låter jättebra då förutom vikten. :) Å andra sidan sett verkar det bara skilja runt 2 kg mellan t ex. Brio race och spirit fast det är klart kanske är skillnad hur man kan lyfta/hålla vagnen när man lyfter den.

Speciellt bra tycker jag det låter med att hjulen fram inte ställer till problem vid snöväglag :) Det är en grej vi varit oroliga för. Lite trist att sitsen är så hård, men det går väl att köpa till en sittdyna som man kan göra till t ex. Brio vagnarna?
  • LindaLii

Jag har haft en teutonia s3:a och har varit rätt nöjd med den (lite grått här ) MEN jag tycker den är lite för tung. Har nu en bugaboo som jag är meganöjd med! Väger bara nio kg och man kan byta de små framhjulen till två större så den blir perfekt för terrängkörning! Sen om man vill ha rörliga så kör man dem små istället!

Men tillbaka till s3:an. Jag tyckte inte alls det var några problem med snö eller liknande. Har haft en brio nova som vare fyrhjuling och märkte ingen skillnad mot den. Tycker inte heller att den känns ranglig. Kan hålla med om att korgen kan vara lite knepig att komma åt då man har den i liggläge men det problemet har de flesta vagnar!

♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och gravid i v 18 ♥♥♥♥
  • Tetley

Jag har en Spirit S3 (07:a) och idag har jag testat att köra den i rikligt (säkert minst 10 cm på oplogade vägar) med snö och det fungerade utmärkt Bor uppe i Gällivare.

Personligen tycker jag att det är stor skillnad på smidigheten på den vagnen om man jämför med de fyrhjuliga vagnar jag har haft tidigare som tex Teutonia Mistral och Emmaljunga Cerox, S3:an är mkt. smidigare och man behöver inte hålla med båda händerna när man ska svänga förutom upp och ner för tex trottoarkanter.

Varukorgen är dock liten men det får man "stå ut med" om man inte vill att vagnen ska vara hög när den är ihopfälld.

MVG från mig alltså!

Svar på tråden Teutonia spirit S3 (erfarenheter någon)