• OhBabylove

Pärlspont, bygga själv?!

Hur svårt kommer detta bli, vill bara ha nedre halvan av väggen, tar jag mig vatten över huvudet? Ena väggen är betong, och hur gör man när det sticker ut rör??? Bor i hyresrätt så det krävs nog att det blir ordentligt gjort, finns det "färdiggjord"??? Åh så ny på detta, så behöver Er hjälp och råd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 13:37:53:
    Hmm, kanske ska säga bröstpanel? ja ni ser hur vilsen jag är

• Svar på tråden Pärlspont, bygga själv?!
  • musli

Finns ju panel-skivan som är stor bitar av "färdig" panel, alltså fusk-panel.
    Sätter själv egen panel men jag har ju inga rör eller uttag eller annat att ta hänsyn till då jag inte har vattenburen värme och dessutom renoverar elen också och då tar bort befintliga uttag och liknande...

• OhBabylove

Får jag fråga var du finner dessa? Kanske bäst att anställa någon som verkligen kan detta? vill ju att det ska bli fint...

Hoppas att du blir nöjd med renoveringen, så skönt när man får bestämma själv hur man exakt vill ha det i hemmet! *avis*

• musli
    OhBabylove skrev 2007-11-08 13:33:06 följande:
    Får jag fråga var du finner dessa? Kanske bäst att anställa någon som verkligen kan detta? vill ju att det ska bli fint...Hoppas att du blir nöjd med renoveringen, så skönt när man får bestämma själv hur man exakt vill ha det i hemmet! *avis*
    Panel-skivan finns på byggvaruhus att köpa. Finns flera här inne som har använt sig av sådana, gör ett inlägg med panel-skivan i rubriken så får du nog svar av de som gjort det tidigare!

Ang. bestämma själv, skulle maken få bestämma skulle vi ha kvar ylle-soffan efter hans morfar, furu-tak och svarta väggar... typ!
  • Karisma

Vi har satt panelskiva i hallen (pärlspont) och även i taket (v-spont), hur snyggt som helst och JÄTTE lätt att sätta upp och ta ner, om man nu vill det.

Vi köpte på risbergs i Umeå, finns även på K-Rauta i Umeå, så säkert på de flesta byggvaruhus runt om i Sverige. Finns även en hemsida om dem. Tror den heter www.panelskivan.se tom.

Kram K.

• OhBabylove

Ha ha, tur att du tog över "makten" över "gubben"!!! hemska tanke med furutak (ja om man inte målar vitt över kanske)
    Medans jag väntade på svar så googlade jag lite o kom över detta...verkar vara ganske lätt?! Tyckte om Alva-pärlspontpanel,dyrt?!

www.lundbergs.com

Men ni är goa tjejer som hjälpt mig. Ska kika in på K-rauta oxå Karisma!!!!

• Karisma

På Risbergs så kostade 5skivor (120cm * 40cm) 355:-/paket och de långa (endast 3st skivor per paket)(240cm *40cm) 426:-/paket.

Man väljer om man vill limma eller spika fast dem m dyckert. Man klickar bara ihop dem som klickgolv, ingen skarv syns. Man kan måla eller så finns det metoder så det ser ut som det är vitlaserat trä.

Lycka till m renoveringen.

Kram K.

• OhBabylove

Ah nice. Nu kommer stora problemet. ÖVERTALNINGEN!!!! Sambo anti bla för att vi bor i hyresrätt men jag ska kämpa

Tack raring. Kram

• Karisma

Inga problem att övertala honom ska du se, berätta bara att det är väldigt lätt att bara plocka ner om man bara använder dyckert. Och snyggt kommer det bli åxå. Dessutom kan du ju sätta fast dem själv, han behöver ju inte ens hjälpa till, bara öppna plånboken.

Kram K.

• OhBabylove

Ska fördjupa mig i den prylen dyckert.....????? främmande föremål måste jag säga
    Så lite hål i väggen är bästa resultat, för när jag läst så ska det spikas "lister" där brädorna "ligger" emot o dyl.
    Nu ska jag hem o blinka med fransarna. Natti på dig!

• Karisma

Dyckert är en spik utan huvud så att man lätt kan spika in den och gömma hela spiken. Den spacklas bara över, eller att man bara slipar lite över spikhuvudet så syns inget då man målar. Behövs bara en liten spik. Skivan är bara 6mm tjck.

Kram K.

• OhBabylove

God morgon!
    Så om jag förstår dig rätt så fäster du dessa plankor direkt på väggen?
    På instruktionsbilder så har jag även sett att de spikar upp 2 vertikala "bräder" som de sedan har för att slå i dessa plankor...
    Hur gör man vid eluttag och mindre rör (väldig nära golv) som sticker ut från väggen, pussel som gäller då
    Ursäkta skuren av frågor, men måste ta hjälp experten

• Karisma

Vi har inte satt nga plankor, vi har satt skivor som är 6mm tjocka, så vi sätter dem bakom eluttag, element och rör och allt, så rakt mot väggen, sen fäster vi upp elementen på dem.

Skivorna styr man bara ihop utan redskap, busenkelt.

Vi har som sagt använt oss av www.panelskivan.se

Har sett dem som satt "riktig" panel och sedan skutit ur runt elkontakt och lysknappar, ser hemskt ut, allt sånt måste hamna utanpå panelen.

Kram K.

Svar på tråden Pärlspont, bygga själv?!