• Gryntroll

Vad kostade ert kök?

Halloj,
    vad kostade ert kök?

Vi ska renovera/fräscha upp köket och funderar lite på vad det kan komma att kosta. Vi hade tänkt att:

Byta luckor i överskåp (5st)
    Byta underskåp till utdragbara lådor samt byta front (6 st)
    Byta innehåll + front på högskåp/skafferi (1 st)
    Ny spishäll + inbyggnadsugn
    Ny fläkt
    Nya bänk skivor (1x60 cm, 1x200 cm, 1x140 cm)
    Ny diskho + blandare

vad tror ni?
    Funderar på IKEAs "vanliga" med helt vita luckor/fronter och fick ihop det till ca 15000 men sedan tillkommer ju bänkskivor, vitvaror osv... (micron behåller vi men ställer in i ett skåp)

Vad är rimligt?
    Är kvaliteten på IKEAs kök bra, någon som har erfarenhet av några års slitage?

• Svar på tråden Vad kostade ert kök?
  • mrs holiday

Jo, vi har, men vi gjorde en totalrust, dvs vi rev en vägg och kastade om planlösningen i hela köket, så jag vet inte hur jämförbar kostnaden blir med er... Vårt kök kostade iaf ganska precis runt 100 000 kr. Kök från IKEA, vitvaror från IKEA samt Elgiganten (electrolux, husqvarna). Vi gjorde allt jobb själva med hjälp av svärfar, så det här är bara materialkostnad. Ni borde ju kunna komma betydligt billigare undan... Titta gärna in i mitt galleri om du är nyfiken!

• Mortill2gubbas

Vårt gick på ca 30000:-

• Dundermamman

Vårt gick på totalt 96000:- inklusive hallgolv och nytt köksbord med stolar.
    Bilder finns i mitt galleri!

• jockesfru

kring 100000 med vitvaror, el, golv

bilder i mitt galleri

Ludvigs mamma
  • 8Viola2

Vi kastade ut allt och in med nytt...summa summarum var nog 80-90.000

Själva köket utan vitvaror mm kostade bara 30.000

• Chocolatecookie

IKEA kök i ek. Vitvaror Electrolux och Husqvarna. Totalt ca 90000:-. Gjorde allt utom elen själv .

• 8Viola2

Eftersom jag varit köksäljare..dock inte för IKEA så kan jag meddela att det dyraste är bänkskivorna.(förutom vitvaror)
    Vilken sort av bänkskiva hade ni tänkt er??
    Vill också tipsa dig om att inte köpa deras blandare varav jag vet genom många rörmokare att de lätt börjar läcka.

Lycka till!!

• L jung

Vårt Lidingö kök från IKEA kostade 48.000 kr MED vitvaror!!! 

Underbart!!!

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Fånga Dagen ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • hylero

Vi är inte klara än.
    Men vår budget är på 150000 kr.
    Då är allt omgjort från början.
    Vi har dragit om all el, bytt vattenledningar, nya innerdörrar, ja, allt nytt. Möbler, vitvaror osv.

• Gryntroll

Tack för tipset om att inte köpa blandare från IKEA! Inte kul om det börjar läcka...
    Vi hade tänkt oss granit skivor alternativt riktigt mörtk trä.

Frågan är om ca 50000 kommer att funka, vi ska inte byta planlösning eller så. Endast byta ut överskåpens luckor och underskåpen helt och hållet...

Kom däremot på att jag glömde att nämna att vi änve ska byta DISKMASKINEN (funderar på IKEAs som kan ha samma front som övriga köket). Hur är IKEAs vitvaror, stämmer det att det är "vanliga" märken som är gjorda för IKEA?

Någon som vet något om KVIK? Deras priser, kvalitet?

• Linda1976

Ingen aning, men det är ett Ballingslöv. (Vi byggde nytt hus, så det bakades in i priset). Däremot när vi efter nåt år ville komplettera med ett högskåp så skulle det kosta typ 26 000:- så det blev inget med det.

Alltså: Ballingslöv är skitdyrt, och förmodligen inte värt pengarna. Även om vi är nöjda, så skulle vi säkert vara nöjda med ett annat märke också.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Gryntroll

ohh herre, det känns om ett saftigt pris för ett högskåp....

Tänkte på KVIKs reklam, "alla har rätt till ett häftigt kök" eller vad de säger, fick för mig att det var lite humanare priser än, Ballingslöv och Marbodal...

• Linda1976
    Gryntroll skrev 2007-11-09 09:12:19 följande:
    ohh herre, det känns om ett saftigt pris för ett högskåp....Tänkte på KVIKs reklam, "alla har rätt till ett häftigt kök" eller vad de säger, fick för mig att det var lite humanare priser än, Ballingslöv och Marbodal...
    Ja, jag trodde verkligen jag skulle ramla baklänges!! Ok, massiv ek, men iaf! Galet!!

Jag vet många som har IKEA och som är jättenöjda, säkert lika nöjda som vi...
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Dundermamman
    Gryntroll skrev 2007-11-09 09:05:35 följande:
    Tack för tipset om att inte köpa blandare från IKEA! Inte kul om det börjar läcka... Vi hade tänkt oss granit skivor alternativt riktigt mörtk trä.Frågan är om ca 50000 kommer att funka, vi ska inte byta planlösning eller så. Endast byta ut överskåpens luckor och underskåpen helt och hållet... Kom däremot på att jag glömde att nämna att vi änve ska byta DISKMASKINEN (funderar på IKEAs som kan ha samma front som övriga köket). Hur är IKEAs vitvaror, stämmer det att det är "vanliga" märken som är gjorda för IKEA?Någon som vet något om KVIK? Deras priser, kvalitet?
    Om du ska ha riktiga granitskivor så kostar det mycket pengar...vi hade den funderingen till vårt kök, men då skulle bara bänkskivorna gå på 23 000:-! Vi valde laminat för 5 000:- istället och har då råd att byta ut dom mot nya om 5-10 år!

Ang. vitvarorna så är det delade meningar! Min bror jobbar i en vitvaruhandel och enligt honom så är väl Whirlpool inte ett supermärke! Deras kylar och frysar ska visst vara sämre än andra, men inte vet jag Fundersam?? Däremot så är det bra kvalité på deras microugnar!

Vi köpte Cylindas vitvaror och vi har även Cylindas helintegrerade diskmaskin med Ikea´s lucka för! Så det måste inte vara just Ikea´s diskmaskin för att kunna använda deras lucka!
  • Kaffemums
    Gryntroll skrev 2007-11-09 09:12:19 följande:
    ohh herre, det känns om ett saftigt pris för ett högskåp....Tänkte på KVIKs reklam, "alla har rätt till ett häftigt kök" eller vad de säger, fick för mig att det var lite humanare priser än, Ballingslöv och Marbodal...
    Vi köpte Kvik-kök i somras. Vi byggde ut och gjorde helt nytt kök. När vi jämförde pris mellan Kvik och HTH så fick vi hos Kvik ett helt kök inkl montering och installation medan vi hos HTH endast fick ett helt kök inkl montering för samma pris.

Kvaliteten på Kvik är bra tror jag. Precis som den är hos Ikea. Varför vi valde Kvik istället för Ikea var att Ikea inte hade några luckor som vi gillade.

Vi är helnöjda med Kvik. Vi hade lite strul med installationen dock, men annars funkade allt bra. ETt tips är att titta in på forum.byggahus.se/. Där kommer du hitta jättebra tips.
  • Gryntroll

kikade precis på Kviks hemsida och kollade igenom prislistan lite, det verkar inte vara så speciellt mycket dyrare än Ikea (om jag inte missat nåt vill säga)... får nog helt enkelt åka runt och "känna och klämma" lite på luckor för att se vad som känns bäst.

Såg att det inte heller går att få stenskiva som är längre än 2,60 och det är nog lite kort för vårt kök, skulle heslt vija ha en och samma bänkskiva över hela ena sidan vilket innebär 3,20. Men vi kanske får tänka om när det gäller skivan helt enkelt.

• Gryntroll

förresten, kom på att min man också har sagt att Whirlpool är ett sådär märke... Han menar att Miele är ett av få som är bra... Nån med erfarenhet av Miele?

• Kaffemums
    Gryntroll skrev 2007-11-09 09:56:13 följande:
    kikade precis på Kviks hemsida och kollade igenom prislistan lite, det verkar inte vara så speciellt mycket dyrare än Ikea (om jag inte missat nåt vill säga)... får nog helt enkelt åka runt och "känna och klämma" lite på luckor för att se vad som känns bäst.Såg att det inte heller går att få stenskiva som är längre än 2,60 och det är nog lite kort för vårt kök, skulle heslt vija ha en och samma bänkskiva över hela ena sidan vilket innebär 3,20. Men vi kanske får tänka om när det gäller skivan helt enkelt.
    Tänk bara på att alla priser gäller för platta paket. Kvik har rykte om sig att vara extremt svårmonterat och jag kan bara hålla med. Vi köpte badrumsskåp hos Kvik och det var hur svårt som helst att få ihop (trots att jag har en händig man). Pga den erfarenheten så valde vi att inte montera köksskåpen själva utan att låta Kvik göra det.

Angående bänkskivor så beställer Kvik skivorna från nåt ställe utomlands ifrån. Jag tror att det kan vara ett vanligt problem att det finns maxlängd på skivorna (även hos andra köksleverantörer menar jag). Men det behöver inte vara ett problem. Vårt kök är väl nästan 3,5 m tror jag på ena sidan. Vi körde maxlängd på granitskivan och så har vi träskivor längst ut. Blev skitsnyggt. Ingen fara att kombinera olika material alltså.
Svar på tråden Vad kostade ert kök?