• Enjoy life

Hund som har mjäll o tappar enorma mängder av sin päls

Mamma o pappa har en gammal labrador som fäller fruktansvärt, helt otroligt mycket hår och den är snart helt vit av allt mjäll i pälsen. Veterinären tyckte att det var helt normalt då tiken är gammal (13 år), men jag förstår inte att det inte finns något att göra?

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hund som har mjäll o tappar enorma mängder av sin päls
  • Pia J

Eftersom hunden är så gammal, kanske den inte tar upp vitaminer som den ska. Rådgör med vet om tillskott, lr annat foder eventuellt!?

• Enjoy life

Pia J skrev 2007-11-08 13:36:32 följande:

Eftersom hunden är så gammal, kanske den inte tar upp vitaminer som den ska. Rådgör med vet om tillskott, lr annat foder eventuellt!?
    Ja, de hade pratat om det, men enligt veterinären skulle det inte funka?!!
  • Virriga Vera

Vid denan tiden så fäller många hundar och är hunden då gammal så blir pälsen i ännu sämre kondition. Det är bara att bortsa och vänta tills hunden fällt färdigt. Ett tips är att bada hunden och massera in schampoot ordentligt och när man sköljer vara noga med att massera. Då släpper hunden nästan all lös päls och fällningen avtar ganska ordentligt. Men gör det inte för tidigt utan först när hunden är i full fällning.

• kim mi

se till att hunden blir borstad ordentligt några gånger per vecka för att få bort överflödig päls och tvätta med milt spec. mjällschampo

• Pia J

Om dom/du inte gillar veterinären eller inte är nöjda med dennes utlåtande. Gå till en till och rådgör. Kanske ni får andra råd.

• södertälje

Min 10 åriga hund fäller något kopiöst just nu...och jag tycker att det verkar som att han fäller mera ju mer jag borstar.Jag brukar rycka bort stora toffsar från honom när vi är på promenad,men det tar ALDRIG slut.
    Och att bada honom nu i badkaret är inget alternativ,han är stor väger ca 45 kg blandras mellan schäffer/bordercollie.

• Mammanseko

Så ser våran hanhund ut också! Han är grådaskig om sin svarta päls och han mjällar alltid vid fällperiod som snart är över!

Svar på tråden Hund som har mjäll o tappar enorma mängder av sin päls