• Sara K

frågor om kopparspiral!!

Ni som har/haft kopparspiral, hur tycker ni den funkar?
    Vad kostar det att sätta in en sån?
    Gör det ont att sätta in?
    Känns den sen när den väl sitter där?
    Har man mens som vanligt?

Jag äter mini-piller nu men vet av erfarenhet att jag mår så mycket bättre (psykiskt) av att inte äta sånt.. Sen blöder jag lite då o då också nu när jag äter den, och det är lite jobbigt. Samt att riktiga mensen är jättemycket, och i en hel vecka! Det brukar jag inte ha annars. Måste ju vara hormonerna? Åt p-piller förut i ca 10 år, och när jag slutade med dom (för att vi ville ha barn) så mådde jag sååå bra. Mer harmonisk, gladare, aldrig huvudvärk mm mm.
    Men vill jag inte bli gravid! Och kondom är inget alternativ.

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Svar på tråden frågor om kopparspiral!!
  • FruGustavsson

Tyckte att den fungerade kanon, helnöjd, var skönt att slippa hormoner.
    Jag satte in min på MVC det var gratis.
    Ja tyvärr, sen har man som mensvärk i ett par dagar efteråt, voltaren tar bort den värsta smärtan
    Man kan känna trådarna långt inne, men inte så att den är ivägen..
    Ja, kan tom komma mer än utan sprial

• BettyBoop 123

jag har koppparspiral
    jag har inte haft några problem med den, inte fått mer blödningar lr så..
    Den kan kännas d första veckorna, månaderna.
    För mig kändes det att sätta in den men beror även på att ja inte fått några barn.
    Klockrent alternativ för mig som inte vill ha hormoner.

• Sara K

Tack FruGustavsson!
    Så det var gratis??!! Vad bra!
    Hade du fått barn innan? Har hört att det kan göra mindre ont om man fött barn..

Ska nog ringa min MVC o boka tid för insättande.

• Sara K

Bettyboop
    Nej, jag är så trött på dessa hormoner!!
    P-medel, graviditeter, amningshormoner..
    Fan, man vet ju knappt hur man är egentligen Flört!!

• Sofieandersson

Jag avgudar den Jag har dock rikligare blödningar och ca 6-7 dagar (mot innan hade jag 3-4) Men att slippa hormoner är det bästa! 
    trådarna kan kännas för killen ibland men inte så det gör ont, skulle det besvära så sa bm att hon kunde klippa till dom isf.
    ´
    Det är gratis att sätta in den och jag känner inte av den överhuvudtaget!

Amanda 3 Jan 2007
  • Sara K

sofieandersson
    Ja men det låter ju kanon!! Avgudar..vilket härligt omdöme!Skrattande
    Ok, så trådarna kan kännas.. men det kan han ju gått ha efter allt vad JAG har fått utsätta min kropp förFlört.

Låter ju för bra för att vara sant att det är helt gratis hade ställt in mig på en tusenlapp eller nått. Allt annat kostar ju som vi är "tvungna" till att köpa!

• FruGustavsson

sara k jo jag hade fått barn innan, sen tog jag ut den när vi skulle vara gravida igen :) det var iofs lite obehagligt, men så skönt att slippa hormoner..

• MrsCD

Kopparspiral ar verkligen p-medlet for mig! Jag ar mig sjalv, har agglossning och mens som vanligt, och det ar sakert! Jag har haft min i 3 ar nu och det har varit helt problemfritt.

• Nenna B

Sara K skrev 2007-11-08 13:52:14 följande:

Ni som har/haft kopparspiral, hur tycker ni den funkar?Vad kostar det att sätta in en sån?Gör det ont att sätta in?Känns den sen när den väl sitter där?Har man mens som vanligt?
    Jag har precis tagit ur min spiral. Och den fungerade jättebra -gjorde sitt jobb. Jag blev inte gravid.

Det kostade ingenting, förutom en tripp till MVC.

Min gjorde jätteont att sätta i (har inte fått barn, så jag var för trång, plus att jag inte tog någon lokalbedövning) Efter en timme eller nått var det som att ha fått värsta mensen - bödde och hade mensvärk i ungefär en vecka. Inget konstigt, dom har ju ändå varit inne och ruckat i en.

Om det var för att jag var för trång och inte fått barn, eller något annat vet jag inte. Men jag kände av min spiral i vissa lägen. Om jag satte mig lite snett, reste mig lite för hastigt och i en del samlagsställningar. Det sticker, och när man inte var beredd på dem kunde de göra ordentligt ont. Men för det mesta kände jag den inte alls!

Mensen blir rikare och man får mycket mer flytningar (vet inte hundra om det är så för alla, men för mig var det så i alla fall).

Att ta ut den gjorde inte det minsta ont, det gjorde mer ont att förbereda (med alla klammrar och grejer dom ska använda) än att ta ut den.

Jag kan verkligen rekomndera spiralen - men läs på ordentligt och fråga, fråga och åter fråga så du kännder dig säker på spiralen (hur den ser ut och allt) den ska ju ändå sitta i dig i flera år!
  • Sara K
    Nenna B skrev 2007-11-15 21:20:21 följande:
    Jag har precis tagit ur min spiral. Och den fungerade jättebra -gjorde sitt jobb. Jag blev inte gravid.Det kostade ingenting, förutom en tripp till MVC. Min gjorde jätteont att sätta i (har inte fått barn, så jag var för trång, plus att jag inte tog någon lokalbedövning) Efter en timme eller nått var det som att ha fått värsta mensen - bödde och hade mensvärk i ungefär en vecka. Inget konstigt, dom har ju ändå varit inne och ruckat i en.Om det var för att jag var för trång och inte fått barn, eller något annat vet jag inte. Men jag kände av min spiral i vissa lägen. Om jag satte mig lite snett, reste mig lite för hastigt och i en del samlagsställningar. Det sticker, och när man inte var beredd på dem kunde de göra ordentligt ont. Men för det mesta kände jag den inte alls! Mensen blir rikare och man får mycket mer flytningar (vet inte hundra om det är så för alla, men för mig var det så i alla fall). Att ta ut den gjorde inte det minsta ont, det gjorde mer ont att förbereda (med alla klammrar och grejer dom ska använda) än att ta ut den.Jag kan verkligen rekomndera spiralen - men läs på ordentligt och fråga, fråga och åter fråga så du kännder dig säker på spiralen (hur den ser ut och allt) den ska ju ändå sitta i dig i flera år!
    Tack för långt svar!
    Inte så kul med flytningar dock.. Tycker det är lite ofräscht. Men ändå, hellre det kanske än massa hormoner. Jag är så "svajig" i humöret när jag äter p-piller. Nu äter jag mini-piller och har mens lite när som, och endel småblödningar däremellan och det är ju lika ofräscht det!Skrattande
    Pillrena tar helt slut om en vecka ungefär så jag måste väl bestämma hur jag ska göra nu under helgen.

Alla verkar ju nöjda så det blir nog så!
  • Sara K
    MrsCD skrev 2007-11-13 22:19:08 följande:
    Kopparspiral ar verkligen p-medlet for mig! Jag ar mig sjalv, har agglossning och mens som vanligt, och det ar sakert! Jag har haft min i 3 ar nu och det har varit helt problemfritt.
    Skönt att höra!
    OM vi skaffar en trea så blir det om ca 4 år, så det vore ju skönt att slippa hålla på m piller så länge..
  • Emser08

Hej,

Jag tog ur min spiral för ett par månader sedan. Det känndes knappt. Den har funkar jättebra för mig. Lite mer mens än innan, men det var det värt 1000 gånger.
    Jag tyckte inte att det gjorde ont att sätta in den. Klart att det kändes men inte ont. Tror att det är olika från person til person. Det viktiga är nog att inte spänna sig. Bör tillägga att jag inte har några barn.

• Nenna B

Sara K skrev 2007-11-16 09:45:21 följande:

Tack för långt svar!Inte så kul med flytningar dock.. Tycker det är lite ofräscht. Men ändå, hellre det kanske än massa hormoner. Jag är så "svajig" i humöret när jag äter p-piller. Nu äter jag mini-piller och har mens lite när som, och endel småblödningar däremellan och det är ju lika ofräscht det!Pillrena tar helt slut om en vecka ungefär så jag måste väl bestämma hur jag ska göra nu under helgen.Alla verkar ju nöjda så det blir nog så!
    Kul att kunna hjälpa till! Det var samma problem här med hormoner. Svajigt humör plus att jag bara gick upp i vikt. Nu var jag supersmalnär jag började, och tackade inte precis nej till lite kurvor. Men det var jättetrist när jag började träna som en tok (mer än innan) och gick ändå bara upp i vikt.

Med spiralen har jag äntligen hittat tillbaka till mig själv!

Lycka till, med vad du än väljer.
  • Suskiv

* Tja spiralbebisen är 10 månader så det säger väl hur bra det funkade för mig men annars fungerade den utmärkt.

* gratis
    * känns som mensvärk när de kniper tag om livmodertappen.

*Nej

*Jag hade det, kanske lite större blödning.

• ebbozz

Alltså, jag blev ju inte gravid eller så... Men jag blödde OERHÖRT mycket, väldigt jobbigt!
    Jag plockade ut den genom ungdomsmottagnigen, fick ett recept och fick hämta ut den på apoteket för 60:- tror jag.
    På mig gjorde det sjukt ont att sätta in den, vet inte om det är ovanligt, hade ont i ca en vecka efteråt.
    Kände aldrig av den när den väl satt där, kände aldrig trådarna heller som många gör
    Min mens var knappast normal, minst 2v/månad av fullkomligt blodbad...
    Jag har alltså inga bra minnen alls från den tiden, men det finns ju många som är nöjda oxå...
    Jag blev rekommenderad om en p-ring av en kompis... den innehåller ytterst lite hormoner och är helt klart det preventivmedlet som jag kommer att använda efter jag fått barn...

• Cilla 69

Fruktansvärd!!! Blödde i 14 dagar i sträck rejält! Väldiga menssmärtor. Ont att sätta in den oxå.

• karsu

Jodå, den sitter där den sitter och man slipper tänka på det. Dock fick jag mer och mer ont efter ett tag och var tvungen att ta ut den efter tre år eftersom jag ibland inte kunde sitta ner.

Vet ej, satte in den på MVC så det var gratis.

Ja.

Ibland.

Japp, men något kraftigare blödningar.

• tiara

Lättsamt att man ej behöver komma ihåg att ta piller varje dag, men jag har haft mycket småblödningar som har varit jobbigt.

Minns inte, men jag tror inte att det var så dyrt.

Jag tyckte inte alls att det gjorde ont att sätta in den.

Nej.

Jag satte in den i juni och sen i september har jag haft småblödningar mer eller mindre hela tiden. För 3 veckor sen fick jag min första "riktiga" mens efter att sonen föddes i nov -06, den höll på i 2 veckor. Nu småblöder jag igen... Jag har ammat länge och ganska mycket, så det kan ju vara därför som mensen har krånglat, men jag funderar nu faktiskt allvarligt på att ta ut den. Otroligt jobbigt att gå och småblöda hela tiden...

• Moukosaan

Ska sätta in spiral om 2 dagar men är lite orolig då jag redan har mycket riklig och smärtsam mens... Hade p-piller förut men märkte efter 2 veckor att min sexlust var som bortblåst, kunde inte enns känna något där nere!

Har fortfarande inte fått tillbaka lusten efter ett år... Men den kommer väll tillbaka förhoppningsvis!

Ska kolla mina hormonvärden för jag tror de är de som spökar!! Man ska vara försiktig med hormonerna :S

• aeips

Mådde inte bra av min = Noll sexlust, sömnproblem, mensvärk blev värre. Obehag osv. Aldrig igen.
    200kr kostade min (september 2014)
    Nej, lite ont dagen efter.
    Obehag konstant, trådarna var i vägen och stack mig konstant.
    Hade mer ont, längre och rikligare mens samt fick oregelbundna cyklar.

Svar på tråden frågor om kopparspiral!!