• Oneleg Jämtland

    Choklad Zingo

    Nån här som har smakat Choklad Zingo? Kommer ihåg man jagade från affär till affär då man var liten och försökte hitta nån... hittade aldrig...

    www.nola.ornskoldsvik.se/pj/zingo.html

    Utdrag från en sida på nätet som kallas CapsPlace:

    "Zingo Choklad var faktist en kolsyrad chokladläsk. Smaken, som var framstäld på syntetisk väg, var det många skilda åsikter om. Det sägs av vissa att läsken smakade vidrigt med en enbart kemisk smak medans andra påstår att det är en oförglömlig smak som man är beredd att slåss för för att få tillbaka.
    Läsken försvann dock 1974 då populäriteten inte var tillräckligt hög."


    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Svar på tråden Choklad Zingo
  • Perniilla

    Haha, låter inge vidare, men skulle gärna testat =)

  • Oneleg Jämtland

    Kolla länken... Apelsin, Päron, Körsbär, Banan och Choklad.

    Jag kommer ihåg att jag drack päronzingo och körsbärszingo ivarjefall. Bananzingo låter läbbigt så den hoppade jag över och chokladzingon hittade jag aldrig som sagt. Apelsinxingo har jag naturligtvis druckit också.


    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • MrsNelson

    ja jag är ju född -81 så det är väl kanske inte så konstigt att jag inte känner till den..

  • annicavillhabeis

    chokldzingon vet jag mamma å pappa pratat om, att den var så god...skulle vara kul om de gjore den igen så man fick chans att smaka

  • isisisis

    Jag har smakat den.
    Har för mig jag tyckte den var rätt god.
    Men så var man ju barn då.
    Jag kan fortfarande minnas den. I munnen sas...
    konstigt att smak och luktminnen sitter i så

  • Oneleg Jämtland

    Glassar finns det många man saknar... www.GB.se har en livsfarlig nostalgisida med glasskartor från 1967 ->

    1969 kom Igloo med colasmak tror jag det var...


    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Faktan

    En annan Zingo-smak som provades var en kolsyrad läskedryck med chokladsmak vilken infördes 1973.[2][3] Chokladzingon var genomskinligt brun och lär enligt utsago inte ha varit särskilt omtyckt. Lena Nyman gjorde på 1970-talet en monolog som hette Stadslollan i revyn Glaset i örat av Hasse och Tage där hon säger: Och så klämde vi en avskedsbägare på renat och nya Zingo med chokladsmak. Chokladzingon slutade tillverkas år 1977.

    Chokladzingon blev åter känd 1997 i barnprogrammet Kenny Starfighter, där en ond makt producerade chokladzingo som drivmedel till ett domedagsvapen. I långfilmen Pistvakt syns även etiketten mycket kort.

Svar på tråden Choklad Zingo