Ankianka79 skrev 2007-11-10 12:22:19 följande:
Jag skulle tippa på att det är sköldlöss du har fått på dina orkidéer. De är som ovanstående skrev, gulbruna men de finns även de som är näst intill svarta. Det blir också väldigt kladdigt på och runt växten när man har sköldlöss.Dessa kryp rör inte på sig, utan sitter bara still, om du pillar lite på dem så lossnar de.Det är rätt svårt att bekämpa sköldlöss, men det lättaste är att ta bort dem för hand, och att duscha växten i såpvatten.Lycka till!
www.bioplant.dk/Nyttedyrse/foto/skjoldlusS.c....
Jag håller med, det låter precis som sköldlöss. Skrapa som sagt bort dem, med naglen är enklast, annars något annat hårt. Dusch i såpvatten kanske funkar, men mitt råd är att du pillar bort alla du ser nu, vänta några veckor och se om du kan hitta fler, de gömmer sig gärna, på stänglar, i bladveck och under bladen. När du inte kan hitta fler, så köp ny jord - orkideéblandning - och ta bort all gammal jord, diska krukorna jättenoga och skölj(!) hela plantan inkl. stänglar och rötter i en hink med ljummet såpvatten. Låt sitta en halvtimme, och skölj sedan noga med duschen, svag stråle och ljummet vatten. Plantera om i ny jord och håll tummarna! Sköldlöss är envisa, men detta brukar funka. "Rätt tid" att plantera om är egentligen februari-mars, så om du ska vara snäll mot dina orkideé så bör du egentligen klippa av blommorna, även om det känns hårt. Annars lägger plantan kraft på att blomma, istället för att rota sig i den nya jorden.
Lycka till!!!