• Fröken Kulan

Vad är det för kladd på min orkidé?

Jag har två orkidéer i samma fönster. Det började med att jag såg små svarta "kluttar" på bladen och sedan fläckvis med klart kladd, som små droppar liksom. Det droppar även ner på fönsterbänken. Det började på en blomma och sedan fanns det även på den andra orkidén i samma fönster. Fast den verkar må bra i övrigt, det växer ut nya stängslar på dom.

Vad är detta och hur får jag bort det?

• Svar på tråden Vad är det för kladd på min orkidé?
  • ThisIsMe

Vad är det för orkide? På mina brudorkidéer finns genomskinliga, kladdiga droppar.

• Fröken Kulan

Båda två heter phalaneopsis (stavn?)... men de var inte så från början.

• Miot

Det är överflödigt glukos som plantan inte behöver, det är inget tecken på att plantan mår dåligt, tvärtom! Torka av det kladdiga med fuktig trasa annars kan det bli mögel av det istället.

• Fröken Kulan

Jaså!! Det låter ju bra. Men hur kommer det sig att inte de andra orkidéerna i samma rum har detta? Och vad är de svarta små "kluttarna" för nåt? Min man trodde först att det var "spinn".

Miot skrev 2007-11-08 16:34:16 följande:
    Det är överflödigt glukos som plantan inte behöver, det är inget tecken på att plantan mår dåligt, tvärtom! Torka av det kladdiga med fuktig trasa annars kan det bli mögel av det istället.
  • Miot

Svårt att svara på, men de svarta prickarna kan antingen vara ohyra av nått slag eller så har det redan bildats mögel/svamp utav glukosen som finns på.
    Varför dom andra inte fått sånt vet jag inte, står dom på samma ställe som dom med glukos på?

• Miot

en anna grej jag kom och tänka på nu är sköldlöss som är ganska vanligt på orkidér. Dom är typ gulbruna och ser ut som upphöjda fläckar, dom kan nämligen ge ifrån sig en glansig klibbig vätska men den är lite gulaktig i färgen...

• Fröken Kulan

I samma rum fast fönstret brevid. Fast det svarta är inget som lever o rör på sig som jag kan se. Men som sagt, nya stängslar och knoppar kommer nu.

Miot skrev 2007-11-08 16:54:50 följande:
    Svårt att svara på, men de svarta prickarna kan antingen vara ohyra av nått slag eller så har det redan bildats mögel/svamp utav glukosen som finns på.Varför dom andra inte fått sånt vet jag inte, står dom på samma ställe som dom med glukos på?
  • Miot
    Fröken Kulan skrev 2007-11-08 17:01:32 följande:
    I samma rum fast fönstret brevid. Fast det svarta är inget som lever o rör på sig som jag kan se. Men som sagt, nya stängslar och knoppar kommer nu.
    Ja ok, men försök att få bort det med fuktig trasa sen får du hålla koll så det inte kommer tillbaka. =) Men som sagt, dom mår bra om dom ger ifrån sig sån vätska!
  • Fröken Kulan

Ok jag ska prova! Tack så mycket för din hjälp.

Miot skrev 2007-11-08 17:05:27 följande:
    Ja ok, men försök att få bort det med fuktig trasa sen får du hålla koll så det inte kommer tillbaka. =) Men som sagt, dom mår bra om dom ger ifrån sig sån vätska!
  • Ankianka79

Jag skulle tippa på att det är sköldlöss du har fått på dina orkidéer.
    De är som ovanstående skrev, gulbruna men de finns även de som är näst intill svarta. Det blir också väldigt kladdigt på och runt växten när man har sköldlöss.
    Dessa kryp rör inte på sig, utan sitter bara still, om du pillar lite på dem så lossnar de.

Det är rätt svårt att bekämpa sköldlöss, men det lättaste är att ta bort dem för hand, och att duscha växten i såpvatten.

Lycka till!

www.bioplant.dk/Nyttedyrse/foto/skjoldlusS.c.jpg

• momto4
    Ankianka79 skrev 2007-11-10 12:22:19 följande:
    Jag skulle tippa på att det är sköldlöss du har fått på dina orkidéer. De är som ovanstående skrev, gulbruna men de finns även de som är näst intill svarta. Det blir också väldigt kladdigt på och runt växten när man har sköldlöss.Dessa kryp rör inte på sig, utan sitter bara still, om du pillar lite på dem så lossnar de.Det är rätt svårt att bekämpa sköldlöss, men det lättaste är att ta bort dem för hand, och att duscha växten i såpvatten.Lycka till!www.bioplant.dk/Nyttedyrse/foto/skjoldlusS.c....
    Jag håller med, det låter precis som sköldlöss. Skrapa som sagt bort dem, med naglen är enklast, annars något annat hårt. Dusch i såpvatten kanske funkar, men mitt råd är att du pillar bort alla du ser nu, vänta några veckor och se om du kan hitta fler, de gömmer sig gärna, på stänglar, i bladveck och under bladen. När du inte kan hitta fler, så köp ny jord - orkideéblandning - och ta bort all gammal jord, diska krukorna jättenoga och skölj(!) hela plantan inkl. stänglar och rötter i en hink med ljummet såpvatten. Låt sitta en halvtimme, och skölj sedan noga med duschen, svag stråle och ljummet vatten. Plantera om i ny jord och håll tummarna! Sköldlöss är envisa, men detta brukar funka. "Rätt tid" att plantera om är egentligen februari-mars, så om du ska vara snäll mot dina orkideé så bör du egentligen klippa av blommorna, även om det känns hårt. Annars lägger plantan kraft på att blomma, istället för att rota sig i den nya jorden.
    Lycka till!!!
  • Fröken Kulan

Ok jag ska göra ett försök med att rensa dem och sedan plantera om dem. Just nu är det inga blommor på men nya knoppar som slår ut snart. Ska jag behöva klippa ner dem också?

Svar på tråden Vad är det för kladd på min orkidé?