• Eva X

Hjälp - Förstorade lymfkörtlar under graviditet?

Hej!

Jag tycker att mina lymfkörtlar, särskilt i vänster armhåla, känns mer än vanligt nu när jag är gravid. De är inte ömma och inte jättestora, max några millimeter, men är ändå tydligare än vad de brukar vara. I vänster armhåla känns det liksom "körtligt" med ett par små knölar.

Givetvis är jag orolig över att det ska vara något allvarligt och ska prata med min BM när jag ska dit på tisdag (är i vecka 20). Fler som kännt av förstorade körtlar under graviditet? Bör jag oroa mig? Usch, man har ju läst en massa om ganska unga kvinnor som får bröstcancer under graviditeten och jag kan inte riktigt släppa den tanken.

• Svar på tråden Hjälp - Förstorade lymfkörtlar under graviditet?
  • Ericaobebben

Jag hade rejält förstorad körtlar förra veckan, det gjorde rejält ont oxå. Jag kunde inte ha armarna efter sidan på kroppen utan fick gå med dem rakt ut. Jag ringde min BM som sa att jag kunde ta alvedon och hade det inte blivit bättre på en vecka skulle jag kontakta dem igen så skulle de kolla upp det nogare.
    Det gav med sig efter 3 dagar, både smärtan och svullnaden.

• Eva X

Är det i kombination med smärta tror jag inte att man behöver oroa sig så mycket. Då är det oftast en tillfällig infektion eller så. Det som skrämmer mig är den här lite allmänt "körtliga" känslan, småknöligt liksom, och att det inte alls gör ont på något sätt (bara när jag klämt länge och väl...). Mina är inte heller rejält förstorade.

Någon som känner igen lite smått förstorade lymfkörtlar? Kan det komma av att brösten växer?

• Black Celebration

Har läst om det där tidigare och då svarade någon att det kan vara mjölkkörtlar som växar eftersom vi både har dom i brösten och upp i armhålan. Vet ej om det stämmer men om det gör, då är det ju inte konstigt att de växar under graviditeten.

Hoppas du får svar på din fråga.

Death is everywhere - there are flies on the windscreen for a start
Svar på tråden Hjälp - Förstorade lymfkörtlar under graviditet?