• Shalle82

Tallrik i ugnen?

Jag ska göra en skål av trolldeg och behöver en tallrik som form. Men kan jag torka skålen i ugnen sen med tallriken kvar? Och hur ska jag lyckas få bort tallriken sen?

Det ska vara saker på kanten av skålen, så jag kan inte lägga den upp och ner och jag kan inte sätta fast dem efteråt. Så jag måste torka allt på en gång...

• Svar på tråden Tallrik i ugnen?
  • ros72

Det måste ju vara en tallrik som tål ugnstemperatur annars spricker de lätt.

Ursäkta min okunskap.

• Carro W

Men du borde kunna torka trolldegen i rumstemperatur och sen lyfta av den från tallriken. Därefter köra den i ugn.

så hög värme har man väl inte när man torkar trolldeg förresten?

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Shalle82

Man har 100 grader i ca 12 timmar... Jag har vanlig tallrik från Ikea som jag tänkte använda... Det borde väl fungera??

Kanske ska prova och luft torka den först och sen ha in den i ugnen...

• ros72
    Shalle82 skrev 2007-11-08 18:00:31 följande:
    Man har 100 grader i ca 12 timmar... Jag har vanlig tallrik från Ikea som jag tänkte använda... Det borde väl fungera??Kanske ska prova och luft torka den först och sen ha in den i ugnen...
    Värmde en pizza på en vanlig tallrik från ikea för några år sedan den sprack.
  • Shalle82

Ja, dår får jag väl försöka hitta på nånting annat då...

Ska prova att luft torka den i ett dygn först och sen försöka ta bort den från tallriken och sen ställa in den i ugnen...

Men det borde ju finnas former som man kan ha i ugnen...

Svar på tråden Tallrik i ugnen?