• Wosh

Köksblandare! HJÄLP!!

Var på Ikea idag och FYNDADE på fyndet!
    Köpte en köksblandare(BÅGVIK).
    Men när jag väl kom hem så upptäckte jag att vi har en diskmaskinsavstängning på vår gamla(DOOOOH), men inte på den nya jag köpte.
    Kan man på något sätt koppla om under vasken, eller har jag bara gjort ett onödigt fynd?=(

• Svar på tråden Köksblandare! HJÄLP!!
  • chill72

Man kan väl sätta en ballofix på röret under diskbänken så det går att stänga av där. Om det är okej enligt byggregler och sånt att göra så när man haft en blandare med avstängning tidigare har jag dock ingen aning om...

• Marie IE B

Ja, eller rättare sagt en rörmokare kan det. Vi hade diskmaskinavstängning på vår gamla men inte på vår nya som vi monterade för 3 veckor sedan. Rörmokaren ville först inte göra det, av säkerhetsskäl, men vi var envisa och vredet sitter nu precis innanför skåpsluckan.

• pippi77

Vi köpte en Ikeablandare till vårt nya kök, men rörmokaren vägrade sätta in den, den går sönder om ett halvår sa han, jag kommer bara att få komma hit och fixa en massa, så vi gick tillbaka med den och köpte en från FM Mattson istället. Enligt återförsäljaren har vi ett högte tryck på vårt vatten än vad som är standard i Europa så enligt honom är det 3 märken som håller för vår svenska standard, FM Mattson, Mora och Oras. Vet inget om detta själv, bara delar med mig av vad som sagts till mig.
    Rörmokaren och återförsäljaren är helt oberoende av varandra så det kom från 2 olika håll.

• Enjoy life

IKEA:s kranar är bättre än ryktet. Många hantverkare är riktigt märkeskå*a, medans andra handlar allt på Byggmax. Vilka som är vilka ser man på fakturan i slutändan...

• chill72

Och min man som jobbar med rör (i o f s främst industrirör) och som kan sätta dit ballofixer om han vill låter folk köpa det de vill men skulle aldrig själv välja en kran från Ikea utan FM Mattson och Mora ligger i topp på hans lista. Billigare kranar kan vara svåra att fixa fram extra packningar och andra reservdelar till och dessutom kan man ofta hitta t ex FM Mattson till hyfsat pris vid olika tillfällen. Och det handlar ju inte om att det är viktigt med vilket märke det är på annat sätt än att varan ska hålla så länge som möjligt och kunna reparera på ett enkelt sätt om den går sönder. Därför vet jag att maken alltid påpekar detta och helst ser att de väljer en kran av ett kändare märke.

Fast frågan ställd i tråden var ju om man kan lösa problemet med vattenavstängningen till diskmaskinen och svaret på den frågan är ju ett JA! Men eftersom Marie IE B också skriver att deras rörmokare vägrade av säkerhetsskäl först så tycker jag fortfarande att du, Wosh, ska kolla att det verkligen är okej utifrån försäkringssynpunkt att byta bort en med avstängning mot en separat avstängning på röret.

• Marie IE B

Vår rörmokare var tveksam till det då han menar på att det är lätt att sätta på vattnet när man ska diska, man hämtar ju ändå diskmedlet ur underslåpet, men lätt att glömma att sedan stänga kranen när disken är klar.
    Vi köpte f ö en Grohe och skickade efter den från Danmark, den blandare som kostade 3100 kr från smarthem.se och i butik här i Sverige betalade vi 1900 kr inklusive frakt !

Svar på tråden Köksblandare! HJÄLP!!