• sakoline

Glasögon på avbetalning?

Någon som gjort det? Hur mycket betalar ni inkl. ränta? Kan jag betala av hela summan ifall jag får pengar till det?

Jag är i behov av nya glasögon men jag har inte råd att lägga det på glasögon just nu, men behöver kunna växla mellan linser och glasögon. Har aldrig tagit en avbetalning och är rätt orolig för detta. Betala av den kommer jag absolut kunna göra. Måste jag vara fast anställd för att få en avbetalningsplan eller räcker det med en kreditupplysning där de ser att jag har en inkomst och ingen prick?

• Svar på tråden Glasögon på avbetalning?
  • CarlHerman

Jag köper både glasögon och linser på synoptik. Har en kredit eller vad man kallar det på 3000kr. Köper jag linser för ett halvår i taget kommer jag aldrig upp i den summan. Avbetalningarna ligger på ca 350kr/månad och betalas med autogiro, men då har jag ganska dyra endagarslinser. Funderar på att köpa nya glasögon och då maxa upp till kreditgränsen och betala resten kontant. Räntan är minimal, inget jag märker av eller har sett att de räknar med, om det ens är någon?
    Det är alltså inte alls speciellt dyrt att betala glasögon på avbetalning. Vet inte hur det är med bet.anmärkningar och liknande, men kreditgränsen är ju väldigt låg så det kanske inte är extremt noga? Jag var ju student och fick avbetalning utan problem.

• CarlHerman

Ja du kan betala av hela summan. Jag brukar betala av mer vissa månader ifall jag känner för det.

• Cia o krabaten

Om du handlar på Synsam finns et gratis avbetalning.
    Ingen ränta eller andra avgifter alls!
    Det är en kortavgift, men inte första året, så om du inte vill ha kortet mer efter köpet så avslutar du det bara.
    6månader är det.
    Men då är det ett kreditkort där man måste bli godkänd, dvs inga betalningsanmärkningar osv.

• sakoline

cia: Jag såg det på deras hemsida. Men vad kostar det där kortet?

• Cia o krabaten

Ingenting första året (Det betalat Synsam)
    Sen kostar det ett par hundra/år om man behåller det, men annars säger man bara upp det.

• sakoline

cia: Men tar det så lång tid att avbetala ett par glasögon? Eller är det om man fortsätter med linser osv.?

• Stugan
    sakoline skrev 2007-11-08 21:09:12 följande:
    Någon som gjort det? Hur mycket betalar ni inkl. ränta? Kan jag betala av hela summan ifall jag får pengar till det?Jag är i behov av nya glasögon men jag har inte råd att lägga det på glasögon just nu, men behöver kunna växla mellan linser och glasögon. Har aldrig tagit en avbetalning och är rätt orolig för detta. Betala av den kommer jag absolut kunna göra. Måste jag vara fast anställd för att få en avbetalningsplan eller räcker det med en kreditupplysning där de ser att jag har en inkomst och ingen prick?
    men måste du köpa glasögon som är dyra då?
    sambons syster hade precis köpt nya glasögon(båge+glas+slipning)
    för 1.500,och alla 6st i familjen kille som tjej passade i dem.
    skitsnygga!!!
    de va mörkbruna och rektangulara och smala...
  • Cia o krabaten

Avbetalningen hos Synsam är på 6mån, man får ng inte längre, eller jag fick info om 6mån eller betala av fortare om man vill.
    Men där är det ju märkesbrillor som gäller.
    Men å andra sidan har de kvalitet och garantier på bpde glasögon och linser...

• CarlHerman

På synoptik vet jag inte om de har någon avgift, den kan iallafall inte vara stor eftersom jag itne märker av den när de gör sina beräkningar...Ett par glasögon betalar man väl av på ett år eller lite mer tror jag...

• sakoline
    Stugan skrev 2007-11-08 21:48:23 följande:
    men måste du köpa glasögon som är dyra då?sambons syster hade precis köpt nya glasögon(båge+glas+slipning)för 1.500,och alla 6st i familjen kille som tjej passade i dem. skitsnygga!!!de va mörkbruna och rektangulara och smala...
    Nej absolut inte! Har inte ens varit och kolat ordentligt. Senast köpte mina föräldrar dem men nu är de nog inte så intresserade att betala
    Så jag vet inte vad de kan tänkas kosta.
    Jag vet bara att jag behöver betala för att slipa dem lite tunnare då jag har ungefär -4 i synfel. Och gärna mot reflex. Så jag får väl gå ner och höra mig för. Tack för alla svar
  • blondtjej

beställde just prov från optikbutiken nu. Jättespännande och BILLIGT!
    Hoppas nu att det är något som faller mig i smaken! Inget fel på glasorna som jag har, men vill verkligen ha ett par som syns lite. Har bågfria glasögon nu. Siluette eller nåt sånt heter dom. Skitsköna och fina (dyra as), men nu vill jag ha nåt fräckare!

• Fagerholm
    Stugan skrev 2007-11-08 21:48:23 följande:
    men måste du köpa glasögon som är dyra då?sambons syster hade precis köpt nya glasögon(båge+glas+slipning)för 1.500,och alla 6st i familjen kille som tjej passade i dem. skitsnygga!!!de va mörkbruna och rektangulara och smala...
    Det beror ju lite på TS synfel med hur mycket det kostar.
    För mej är det inte bågarna som är det dyra utan glasen som kostar massor!
Svar på tråden Glasögon på avbetalning?