• Linah

psoriasis?

har haft utslag på kroppen till och från i ca 2½ år, och sökt för det ett antal gånger! men inte fått svar på vad det är
    nu var jag hos läkaren i fredags, och han trodde att det var psoriasis, har flera i släkten som har det, bla min pappa!
    Har varit inne och läst lite på www.pso.se (en sida med info om psoriasis) och det verkar vara det jag har....
    har väl anat ett tag att det var det jag hade, men det är tråkigt att få veta att det faktiskt är det! man hade ju hoppats på att det var något man kunde bota...

nu fick jag iaf en kräm som heter Daivonex och en mjukgörande kräm, Caress, som ska smörjas flera gånger dagligen!

Fler som har psoriasis? som kanske kan ge tips om hur man får det att bli bra, och är dessa krämer bra?? har bara använt dem ett par dagar nu!

• Svar på tråden psoriasis?
  • Nyfiken gul

jag har psoriasis...

haft det i hela livet....

Sitter mestadels i hårbotten, bakom öronen, I öronen, i ögonbrynen , ibland under armarna o i vissa fall utslag även på överarmar o i midjan under byxlinningen....

Jag har blivit bättre av att sola... ligga i solen på sommaren hjälper mig faktiskt...

Duschar med tjärtvål o tjärshampoo.. (kan finnas på hälsokost om du frågar, jag får mitt via finska bastuaffärer i finland)

Har även provat Emu-olja från hälsokost....

• Anonym

min kille har det, har också daivonex, äter också tabletter mot ledont, han har haft det sedan han var barn. han går och solar på sjukhus också.

• Sussannek

Jag har haft tur...

Fick min psoriasis sommarn innan jag började 5:an..det var hemskt...utslag över hela kroppen..

men nu i vuxen ålder håller det sig bakom öron...ev lite i hårbotten och i värsta fall på sidan av bröstet (inte alls kul).

jag använder inga krämer längre vilket är skönt att slippa...

men jag säger som ovan att vid värre utslag är sol den bästa medicinen...
    Även att sola solarie kan hjälpa eller en solsemetsre under vinterhalvåret är ju inte fel...

//Suss

• Linah

Vi var på Gran canaria 2 veckor i vintras, vilket var underbart, men jag tror mest det var luftfuktigheten som hjälpte mig, kanske i kombination med sol då så klart!
    för solarie hjälper mig inte alls! blir nästan värre av de!
    men det finns nån slags solning man gör på sjukhus, kanske ska kolla upp det!

jag har utslag på armbågar, ryggslutet och lite på benen! ibland får jag även i hårfästet!

Det är jättejobbigt, men nu när jag troligtvis vet vad det är, kanske jag kan göra mer för att hjälpa det!

har innan använt en fet aloe vera kräm, som har varit bra, men inte hjälpt helt!

• Hybr1d

Jag har inte psoriasis så vitt jag vet, i alla fall inga utslag på kroppen, men min pappa hade, och hans bröder och så vidare. Väntar väl på min tur nu, kan man få de första utslagen i vuxen ålder?

• Linah

Hybr1d

ja du kan få de i vuxen ålder!
    fast det är inte säkert att du får det!
    både din mamma och pappa måste bära på anlagen för att du ska få det, vilket inte betyder att båda måste vara ha det...
    man kan bära på anlag utan att man riskerar att få det!

Hoppas du klarar dig ifrån!

Svar på tråden psoriasis?