• Kimmi70

Diarré...hur göra man socker/salt ersättning? Småakut!

Min lilla tjej på 10 mån har superdiarré. Hur blandar man den dära historien med kokt vatten, salt och socker? Ska det vara ngt mer i? Hon är pigg och så ännu, men de torkar ju ut snabbt de små så jag vill ha grejerna redo.

• Svar på tråden Diarré...hur göra man socker/salt ersättning? Småakut!
  • Mosaik

har tyvärr inge svar på frågan men morotspureérna är tydligen jättebra vid diareer, det står på burken hur man kan göra morotssoppa av den så att den går o dricka , hoppas lillan blir bättre snart

• Glimmerfall

japp morotspuré har en stoppande verkan....

...känner tyvärr inte heller till det "husmorsreceptet"!

Hoppas hon kryar på sig!

• Hilla

Halloj, min leo hade magsjuka för ett par veckor sen o jag ringde sjukvårdsupplysningen..dom hde nytt recept... Koka 1liter vatten ta i 6tsk socker och 2 tsk salt...

Jag har hört olika, men det var det jag fick när jag ringde för ca 3 veckor sen. Lycka till!!

• Fru Larzzon

5 dl kokt vattten, 5 tsk socker, en halv tsk salt.
    Några droppar koncentrerad juice om du har hemma för smakens skull.

• Vågen

majsvälling är stoppande och snällt mot magen om hon vill äta.

• Kimmi70

Tusen tack alla!
    Ringde oxå sjukvårdsupplysningen men hon sa 7 tsk socker och 1/2 tsk salt till 1 liter vatten!

• Hilla

Kimmi70, ja det e olika hela tiden...hade två helt andra recept hemma...dom ändrar ju hela tiden! Lycka till nu, hoppas lillknodden blir bra! Testa majsvälling o risgröt som e goa mot magen.

• Kimmi70

Det är bara det att risgröt och majsgröt är det hon äter varje dag hahaha...nåja...det ordnar sig nog. Har pyttsat i henne lite blåbärspuré oxå. Hon har väl fått i sig nå'n bacill. Hon har varit snorig med feber sen i torsdags. Först i morse var hon feberfri men nu har hon 37,5 och den brukar ligga på 37,3, men nu är det ju kbväll oxå och då ligger ju tempen nå'n tiondel högre. Tack och lov kräks hon inte (än) det är ju trist om det ska komma från alla håll! *ler*
    Det har redan blivit två rejäla klädombyten idag! Det rann genom byxor och allt...bläää...

• IngIng

Hejsan!
    Min dotter hade också diarre som rann rakt igenom blöja o trosa o pyjamas på natten. Eftersom hon nanade gott så märkte vi inte det förräns på morgonen. Och det var ingen rolig syn. Sen kom vi på att en byxblöja utanpå den vanliga blöjan hjälpte. Då stannade det i blöjorna.
    Så använder hon byxblöja på dan så kan detta vara ett litet tips!!!
    Hoppas hon blir bra snart kram på er

• Bebis

Jag har en jättebra länk vänta lite ska jag leta reda på den

6msk socker 1liter vatten o en halv tsk salt.

Svar på tråden Diarré...hur göra man socker/salt ersättning? Småakut!