• Humlemamma

Dålig andedräkt. (hund)

tjo
    har en fråga..
    har en valp på 6,5 månad som stinker gam i munnen.. o de e inte de att han äter massa skit ute, han stinker ändå..
    jag ger han en sån där dentastick elle va de heter varje dag, men de hjälper väl bara mot tandsten, iallafall så kan jag ej va nära honom när han har öppen mun, då kräks jag.. o om han står typ 1,5 meter ifrån mig o gäspar så hulkar jag, även fast han ej gäspar åt mitt håll..

va tusan ska jag göra..?? de måste väl finnas nåt man kan göra för o förbättra lukten i hans mun..?

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Plutten i magen BF 080618 =)**
  • Svar på tråden Dålig andedräkt. (hund)
  • Minimilian

Plaque off ska ju vara bra!

♥ Milian 060910 ♥
  • linjes

Borstar du tänderna på hunden?

Det finns något pulver som går att stoppa i maten för dålig andedräkt har tyvärr inte namnet men det kan ju värt att kolla upp

googla lite=)

• Minimilian
    linjes skrev 2007-11-09 08:25:53 följande:
    Borstar du tänderna på hunden?Det finns något pulver som går att stoppa i maten för dålig andedräkt har tyvärr inte namnet men det kan ju värt att kolla uppgoogla lite=)
    Pulvret är Plaque off!
    ♥ Milian 060910 ♥
  • linjes
    Minimilian skrev 2007-11-09 08:26:29 följande:
    Pulvret är Plaque off!
    Så fint det löste sig=)
  • Minimilian
    linjes skrev 2007-11-09 08:27:21 följande:
    Så fint det löste sig=)
    javisst!
    ♥ Milian 060910 ♥
  • Friiidaa

Har han tappat valptänderna? Eller är det dom som e på G attt lossna? för då brukar det lukta. Annars kan jag rekommendera plaque off. Eller att du köper småben. Det blöder säkert i tandköttet då han äter småbenen, men då renar det. Du kan också badda tandköttet på han. Men att du har dentaben, e super! Ja det var lite tips allafall :)

• Annamaja

sökte lite om dårlig andredräkt om hund och hittade detta svar från en veterinär

Dålig andedräkt kan bero på flera olika faktorer. Om den kommit på senare tid kan en halsinfektion vara orsaken. Likaså kan det fastna främmande föremål mellan tänderna eller i tandköttet.Tandköttsinflammationer kan också vara en orsak. Olika foder kan smältas av hunden på olika sätt vilket gör att vissa foder ger dålig andedräkt hos vissa hundar men inte hos andra. Jag rekomenderar därför att du först kontrollerar att han är frisk i mun, svalg, har normal avföring och därefter kan du prova ett kosttillskott som heter PlaqueOff. Många djurägare tycker att det hjälper. Sist kan du prova att byta foder.

• Viggo och pyrets mamma

Har du haft lite koll på om han tvättar sig mycket på sina genitalier, för det kan vara så att han har en förhudsinfektion och det som luktar illa där förflyttas ju automatiskt till munnen när han tvättar sig, testa att köpa förhudsrens för säkerhetsskull och börja sedan borsta tänderna på honom en gång om dagen om du inte gör det reddan för det hjälper, köp dock tandkräm speciellt anpassad till hundar och katter, finns på djurbutiken. Och ordentliga hårda tuggben även om dentastix är bra också. Om inte dessa dunderkurer hjälper så blir det nog till att ringa vetrinären och se om han/hon kan ha några tips.

• goldcoast

Tycker du ska ringa en veterinär.

han kan ha en halsinfektinon som luktar apa.

han kan behöva PC.

Eller så behöver han ta bort tandsten.

men kontakta en Vet. som får kolla upp hunden.

• Humlemamma

oj tack för många snabba svar.
    jag har kollat honom i munnen o han har superfin tänder o rosa fint tandkött, o nertill långt i munnen bakåt syns inge konstigt heller.
    men de luktar ruttet dött djur =P

o hoppas verkligen att de inte e foderrelaterat, för han äter Eucanuba, så jag hoppas juh att de fodret e bra för honom.

men jag får väl prova me sånt där plaque off grejset =) kan man köpa de hos veterinären eller djuraffären kanske?

• Humlemamma
    Tindras faster skrev 2007-11-09 08:33:41 följande:
    Har du haft lite koll på om han tvättar sig mycket på sina genitalier, för det kan vara så att han har en förhudsinfektion och det som luktar illa där förflyttas ju automatiskt till munnen när han tvättar sig, testa att köpa förhudsrens för säkerhetsskull och börja sedan borsta tänderna på honom en gång om dagen om du inte gör det reddan för det hjälper, köp dock tandkräm speciellt anpassad till hundar och katter, finns på djurbutiken. Och ordentliga hårda tuggben även om dentastix är bra också. Om inte dessa dunderkurer hjälper så blir det nog till att ringa vetrinären och se om han/hon kan ha några tips.
    ja nej, han tvättar sig inte alls mycket nertill dära faktiskt.. har sett hundar göra de väldigt mycket, men inte min lille kille.
    men om man ska borsta tänderna på de, går de o ha vanlig tandborste då, eller måste man ha en speciell för hundar??
    måste man ha hundtandkräm eller räcker de me o ha vatten?

jo vanliga tuggben får han me, o de äter han snabbt snabbt upp, han e en benälskare =)
  • Friiidaa

Du kan ha en vanlig tandborste också. Tandkräm för hundar tycker jag ddock du ska kosta på dig. Hur står det till med valptänderna? Håller han på å tappa dom?

Tycker det låter som det är halsen som strular o isf e antibiotika svaret.

Kolla med vet.

• iii

Väldigt vanligt vid halsinfektioner, och det kan vara svårt för en ovan att själv se.

• Ayya

Vissa raser har tydligen mer problem med halsen än andra. Vad har du för ras?

• Familj Lo

Ville bara säga att vår valp (nu 7,5 mån) också hade hemsk lukt i munnen en taga.
    Det som hjälpte oss var att byta foder.
    Inget annat funkat.
    Istället för pulvert (Plaque off) skall det finnas alger att ge som jag vet funkat för många.
    Både pulver och alger finns hos djuraffären.

• Humlemamma
    Friiidaa skrev 2007-11-09 10:11:39 följande:
    Du kan ha en vanlig tandborste också. Tandkräm för hundar tycker jag ddock du ska kosta på dig. Hur står det till med valptänderna? Håller han på å tappa dom?Tycker det låter som det är halsen som strular o isf e antibiotika svaret.Kolla med vet.
    Ne haan har tappat alla. iallafall va ja kan se..
    Ayya skrev 2007-11-09 11:47:13 följande:
    Vissa raser har tydligen mer problem med halsen än andra. Vad har du för ras?
    en goldenkorsning.. 70 golden..  o 20 labbe o 10 bc.
    Familj Lo skrev 2007-11-09 11:53:42 följande:
    Ville bara säga att vår valp (nu 7,5 mån) också hade hemsk lukt i munnen en taga. Det som hjälpte oss var att byta foder. Inget annat funkat. Istället för pulvert (Plaque off) skall det finnas alger att ge som jag vet funkat för många.Både pulver och alger finns hos djuraffären.
    jag kan ej minnas att han luktade såhär illa när han åt royal canin..  men man vet juh ej om de kan va någe annat.. får ringa vet o rådfråga..
  • NeA 84

men plaque off är väl alger....?

Familj Lo skrev 2007-11-09 11:53:42 följande:
    Ville bara säga att vår valp (nu 7,5 mån) också hade hemsk lukt i munnen en taga. Det som hjälpte oss var att byta foder. Inget annat funkat. Istället för pulvert (Plaque off) skall det finnas alger att ge som jag vet funkat för många.Både pulver och alger finns hos djuraffären.
    Adam 020715 Gabriel 051130
Svar på tråden Dålig andedräkt. (hund)