• gravvis

Kock och gravid...

Finns det nån mer än jag som jobbar som kock på a la carte retaurang o är gravid? Jag är så otroligt besviken på min chef som inte lagt två fingrar i kors för att hitta ersättare åt mig. Blev först sjukskriven på 25% vilket chefen inte verkade bry sig om, jag fick göra samma jobb på mindre tid.. Nu är jag i v 25 o har blivit sjukskriven på 100% pga magproblem o stress. Det finns fortf ingen ersättare för mig så den andra kocken får dra hela lasset själv eftersom det bara är hon o jag som jobbar i köket! Hur ska man göra??? Har dåligt samvete för att hon får göra mitt jobb också samtidigt som jag vet attjag måste tänka på mig själv o mitt barn, känns tungt..

• Svar på tråden Kock och gravid...
  • MaddeMamman

Jag fick 2 månaders hp när jag jobbade som kock. Facket kanske???

• gravvis

Jag har skickat in papperen om HP och det verkar som om jag får det beviljat, de vill bara ha in mina löneuppgifter men det kommer ej träda i kraft förrän vid jul. Facket ja, jag är ju inte med där...

• MaddeMamman

Jag menade din kollega, som blir ensam kvar om chefen inte får tummen ur.

• gravvis

HOn är inte heller med...

• MaddeMamman

Ring dem ändå och fråga? Blir det strul nu så kan du ge dig på att det strular än värre när du kommer tillbaka och behöver vara hemma för vård av sjukt barn. Är det ett litet ställe, hur många anställda är det?

• Oceansoul

men man kan alltid ringa och fråga fackaet hur hon ska gå till väga. det finns ju lagar och regler som styr och det låster inte sunt att det normalt ska skötas av 2 och nu så får hon göra allt själv.
    man slutar aldrig förundras över människor, va tror han händer om han inte sättrer in en ersättare för dig? han blir kanske av med henne oxå och då står han ju där med skägget i brevlådan.
    Förstår ditt dåliga samvete, men du måste tänka på din och ditt barns hälsa nu.
    Lycka till.

• MaddeMamman

Jag hade ett riktigt svin till arbetsgivare när jag var ny som kock. Han betalade inte in skatt och förfalskade kvitton o fakturor, som tur var fick jag rätt hjälp av facket.

• gravvis

Ja det är ett ganska litet ställe, vi är som sagt bara 2 kockar. Han har verkligen varit bortskämd med oss för vi har aldrig varit sjuka och alltid ställt upp om det varit problem men nu ser man ju vad det var värt... JAg tror inte att jag kommer att gå tillbaka till det arbetet efter mammaledigheten utan ska försöka fundera ut vad jag vill göra. Ska prata med min kollega idag o se vad vi kan komma fram till, vet att hon också börjar lessna nu. Tack för erat stöd! Det värmer!

• MaddeMamman

reglerna har ändrats mycket sen jag jobbade på restaurang så jag vet inte hur det funkar med karensdagar osv. Men jag råder er ändå att kontakta facket, de står ju ändå på de anställdas sida.

• MaddeMamman

Jag vet att många tycker det är slöseri med pengar att gå med i facket men när det strular är det guld värt att inte stå ensam.

• gravvis

Jag är bara lite skeptisk till facket för jag var med förut o det uppstod en situation o jag behövde verkligen deras hjälp men det slutade med att jag stod helt själv. Ska väl inte dra alla över en kam men det kan ju lätt bli så. TRor dock inte att chefen får det lätt är han kommer hem från sin berömda semester som han så lägligt passade på att ta.. Bitter, japp!!

Svar på tråden Kock och gravid...