• Anonym (Down syndr)

Är down syndrom barn lugnare i magen??

Ja som rubriken lyder?
    Jag undrar om barn med down syndrom är lugnare i magen?
    Jag har för mig läst det ngn stans

• Svar på tråden Är down syndrom barn lugnare i magen??
  • Lillkillen

Säg inte det...nu oroar du mig! Fastän jag gjort fostervattensprov!!

• Anonym

kan ju tillägga att min son knappt rörde sig alls i magen .. och han har ju inte downs syndrom .. fullt frisk 2 åring .

• Lovan

Bara för att barnen i magen är lugna behöver det INTE betyda att de har downs.
    Båda mina söner har varit extremt lugna i magen, om man jämförde med mina vänner som var gravida samtidigt. Var tvungen att väcka dem jämt för att kunna känna några ordentliga sparkar o inte bara några buffar.
    O de är friska som nötkärnor.

• Lillkillen

Tack, nu lugnar ni mig lite!
    Trevlig helg.

• Minda

Nej, det är ingen skillnad mot andra barn.

• Fjällräven

Jag hörde att man via UL kunde se om barnet hade DS, stämmer det?
    Att det var något med nacken?

• mianf

Sonen var hur lugn som helst fick åka på en massa extrakontroller för att se så allt var bra med honom och han har inte ds. Hsr faktiskt aldrig hört talas om detta

• Thalis
    Fjällräven skrev 2007-11-09 13:19:15 följande:
    Jag hörde att man via UL kunde se om barnet hade DS, stämmer det?Att det var något med nacken?
    Antar att du menar NUPP! Ja och nej,man kan se om risken finns men bara till en viss vecka!
    Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Minda
    Jag hörde att man via UL kunde se om barnet hade DS, stämmer det?Att det var något med nacken?
    Nej, du kan inte se det, men däremot kan man göra en bedömning av en viss spalt i nacken. Om den är större än ett visst mått så KAN det vara en indikation på kromosomavvikelse. Det är detta som kallas NUPP-test.
  • mianf

Via ett specielt u-ljud kallt nupptest där man mäter bredden på en vätskespalt i fostrets nacke, erbjuds till kvinnor över 35 år tror man kan få det om man är över 30 om man frågar efter detta. Helt ofarligt för barnet, betydligt säkare än fostervatenprov dock endast ca 80% tillförlitlighet.

• mianf

Nackuppklarning

Fjällräven skrev 2007-11-09 13:22:49 följande:
    Okej...ehm....vad står NUPP för?
  • Lillkillen

Numera gör man CUB-test. Kombinerat ultraljud och blodprov!
    Jag har själv gjort det samt fostervattensprov fastän CUB-testet var bra. Jag är 32 år och min barnmorska fixade remiss! Så jag behövade inte betal ngt för det, men om man inte får ngn remiss kan man ju alltid betala för det om man är orolig!

• EmmaMatilda

Mina tjejor var super lugna i magen och dom har inte down syndrom

Svar på tråden Är down syndrom barn lugnare i magen??