• trollet2

Allergi - Vad visar pricktest?

Min son, 3 år, har förkylningsastma, atopiskt exem och allergier. Eftersom vi upplevde att det var svårt att veta "vad som beror på vad" tjatade vi till oss ett fullständigt allergitest på barnläkarmottagningen. Läkaren där är den mest oengagerade läkare jag träffat... Att få en remiss till astma- och allergimottagning kan vi tydligen bara drömma om och några tips eller råd erbjuds inte heller. För övrigt får man tjata sig till all form av behandling/utredning.

Jag har förstått att ett pricktest inte räcker till för att avgöra vilka allergier man har. Är det någon som vet hur en seriös allergiutredning görs? Jag känner verkligen att jag behöver lite tips och idéer om vad man ska påpeka eller kräva av läkaren....

• Svar på tråden Allergi - Vad visar pricktest?
  • Saltlakrits
    Tre Barnsmorsan skrev 2007-11-09 11:35:49 följande:
    För att vara 100% så brukar dom ta ett blodprov för att vara helt säkra.
    Min dotter har tagit blodprov..
    De är inte heller helt säkra .... (stämde inte alls på min dotter)

Med blodprovet kan man testa fler saker och olika saker inom samma grupp.
    Det visar mer exakt hur många antikroppar man bildar mot ett visst ämne.
    Men du kan bilda massot mot något du inte reagerar mot i verkliga livet.
    Du kan även reagera mot ett visst ämne i verkliga livet som inte visar någon allergi på proverna..

Tyvärr är det även 50% sunt förnuft som gäller, enligt våt allergiläkare.
    Mamma till tre underbara barn!
  • Cordeliae

Om man får ett negativt pricktest eller blodprov så är det inte säkert att man inte är allergisk. Däremot om man får ett positivt besked så är man allergisk.

Ju fler saker de ska kolla allergi för - ju mer blod måste de ta. Därför kan de ibland vara benägna till att ta blodprov för väldigt många saker i taget.

Försök att få test på i alla fall det vanligaste; mjölk, ägg, sojalecitin, gluten...

Om de vägrar göra tester (vilken jag verkligen antar att de inte gör) så testa hemma att utesluta en sak i taget i... säg fyra veckor i stöten och se om något förbättras.

Lycka till!!

• Cordeliae

Om man får ett negativt pricktest eller blodprov så är det inte säkert att man inte är allergisk. Däremot om man får ett positivt besked så är man allergisk.

Ju fler saker de ska kolla allergi för - ju mer blod måste de ta. Därför kan de ibland vara benägna till att ta blodprov för väldigt många saker i taget.

Försök att få test på i alla fall det vanligaste; mjölk, ägg, sojalecitin, gluten...

Om de vägrar göra tester (vilken jag verkligen antar att de inte gör) så testa hemma att utesluta en sak i taget i... säg fyra veckor i stöten och se om något förbättras.

Lycka till!!

• Saltlakrits
    Cordeliae skrev 2007-11-09 11:52:54 följande:
    Nja, det stämmer inte riktigt...

Vår dotter har många positiva blodprover, men inget av det är hon allergisk för.
    Endast en av alla saker de testat för har hon allergi mot.

Vilket är bra för oos, då det innebär att hon kan äta normalkost, vilket hon inte hade kunnat om det hade stämt.

Enligt prover får hon tex inte äta ägg, fisk, baljväxter, mjölk, vissa frukter mm mm....
    Hon hade även kraftiga reaktioner å vissa pollen, liten reaktionmot hund och katt.

Men så är det inte för henne i verkliga livet....
  • Saltlakrits

Glömde även sojalecitin, sojaprotein, vete (inte gluten)

• delfin73

Våra barns läkare säger att i 60% av fallen där det inte visar sig på varken prick-test eller blodprov,så kan barnet ändå vara allergisk.

• trollet2

Han har 1 (av 3) pricktest kvar, och hittills har de visat att han är "lite" allergisk mot soja, jordnötter, mandel, hasselnötter, björkpollen, timotej och att han är ganska mycket allegisk mot katter...

Tillför det något att ta blodprover också? Eller visar ett sånt samma saker som ett pricktest?

Och om han bara är "lite" allergisk, hur viktigt är det då att utesluta just den kosten, tex? Finns det risk att allergin blir värre om man utsätts för ämnet ifråga?

Efter sista pricktestet tänkte jag försöka tjata tills jag blir blå i ansiket för att få en remiss till astma- och allergimottagningen.
    Usch, vad jag blir sur på den här läkaren...

• Saltlakrits
    trollet2 skrev 2007-11-09 13:51:26 följande:
    Han har 1 (av 3) pricktest kvar, och hittills har de visat att han är "lite" allergisk mot soja, jordnötter, mandel, hasselnötter, björkpollen, timotej och att han är ganska mycket allegisk mot katter...Tillför det något att ta blodprover också? Eller visar ett sånt samma saker som ett pricktest?Och om han bara är "lite" allergisk, hur viktigt är det då att utesluta just den kosten, tex? Finns det risk att allergin blir värre om man utsätts för ämnet ifråga?Efter sista pricktestet tänkte jag försöka tjata tills jag blir blå i ansiket för att få en remiss till astma- och allergimottagningen. Usch, vad jag blir sur på den här läkaren...
    Det är jättesvårt att säga hur viktigt det är att utesuta det ur kosten...
    Vissa kan, som jag skrev innan, reagera väldigt starkt trots att de har en liten reaktion.
    Eller som vår dotter, som har ganska kraftiga reaktioner, inte reagera alls.

Jag tycker ni ska prata med läkaren.
    Vi fick göra så att vi uteslöt allt i början..
    Er son, som ar en hel del besvär, kanske blir bättre så. (med vår dotter var det svårt i och med att hon inte hade symtom)
    Sen fick vi tillföra en sak i taget för att se om vi märkte någon skillnad, vilket vi inte gjorde.

Det enda vi inte expremiterade med var hennes nötallergi, då hon är kraftigt allergisk mot jordnötter, hasselnötter och andra nötter.
    Men det visste vi innan proverna, då vi hade sett reaktion på det.
  • Saltlakrits

Glömde att skriva att man självklart inte ska testa sånt själv.
    Man måste givetvis prata och diskutera med läkaren först.
    Har de inte sagt hur ni ska göra?

• trollet2
    Saltlakrits skrev 2007-11-09 13:58:24 följande:
    Glömde att skriva att man självklart inte ska testa sånt själv. Man måste givetvis prata och diskutera med läkaren först. Har de inte sagt hur ni ska göra?
    Nej... Det är ju det som är problemet, läkaren bryr sig inte det minsta.. I våras när vi upptäckte pollenallergin och kattallergin, fick jag tjata på läkaren för att han ens skulle skriva ut medicin.

Jag känner just nu att jag gärna vill ha lite mer "kött på benen" när vi kommer dit nästa gång, så jag vet vad jag kan förvänta mig/ be läkaren om.
  • Saltlakrits
    trollet2 skrev 2007-11-09 14:46:58 följande:
    Nej... Det är ju det som är problemet, läkaren bryr sig inte det minsta.. I våras när vi upptäckte pollenallergin och kattallergin, fick jag tjata på läkaren för att han ens skulle skriva ut medicin.Jag känner just nu att jag gärna vill ha lite mer "kött på benen" när vi kommer dit nästa gång, så jag vet vad jag kan förvänta mig/ be läkaren om.
    Vad tråkigt att han inte verkar bry sig

Jag hade frågat honom om hur ni ska göra, med framför allt maten.
    Det andra kan man ju inte undvika på samma sätt och man märker av hur mycket de reagerar och när de behöver medicin.
Svar på tråden Allergi - Vad visar pricktest?