• andah

TBC vaccin? Ni som har vaccinerat!

Hej!

Min son ska vaccineras mot TBC när han är sex månader gammal (om två veckor). Jag tycker det känns lite läskigt med tanke på såret som blir, att det tar så lång tid för det att läka och att det blir ett ärr!

Hur har ni andra resonerat? Blir det alltid ett ärr efter vaccinationen och hur stort kan det egentligen bli (har läst om ärr stora som 5-kronor!)? Det känns så hemskt att göra åverkan på min lilla älsklings kropp, men om alternativet är TBC så är det såklart bättre!

Någon som har erfarenheter av detta?

• Svar på tråden TBC vaccin? Ni som har vaccinerat!
  • Bunny

Har vaccinerat båda mina tjejer. Det blir som en liten skorpa som sedan försvinner. De hade inte öppna sår alls, när skorpan ramlade av var det redan torrt. På den stora tjejen som nu är 3,5 år syns det bara som ett pyttelitet ärr, vet man inte att det finns där så ser man det inte. På den lilla som vaccinerades i maj så ser det ut som ett litet myggbett nu.

• Gloire de Dijon

Min tvååring är vaccinerad. Han fick inget öppet sår (enligt läkaren som gjorde det är det tydligen ganska vanligt att småbarn slipper det) och ärret är som en liten grop - kanske 2-3 millimeter i diameter.

• snusmumriken2

Min son är vaccinerad.
    Han hade skorpa i flera månader efteråt (vaccinerades i mars) o först nu äntligen har det blivit ett torrt, fint ärr, ca 0,5 cm stort.
    Det kan vätska sig o så, men vi hade tur o klarade oss ifrån det. Men det såg ju rätt otäckt ut, blått o lila runt om... Men det ska vara så, det visar att vaccinet tog sa de på bvc.

Annars har min son inte haft några biverkningar alls.

Lycka till

• AstraTrillian

Alva hade ett litet rött sår i flera månader men var inte alls besvärad av det. Nu har hon ett litet ärr ungefär 2mm i diameter.

Vi skulle ut och resa till Malaysia, Singapor och Borneo så det var självklart att hon skulle vaccineras, som du sa alternativet är inte så kul.

• Nattviolen

Min tjej fick ett jättelitet ärr. Hon var drygt året när vi gjorde vacc. Hon varade lite lite grann, som när man trycker en jättefinne på ryggen, det kunde jag göra i 2 -3 dagar. Inget sår, inget vätskande i övrigt. Nu är det en liten liten prick - tror jag. Har inte sett den när jag tänker på det nu.

• Hannah76

Jag har vaccinerat min lilla tjej, det har inte vätskat och varat (vilket jag var lite rädd för, pga begränsningen då med tanke på smittorisk), utan det har varit torrt hela tiden. Det har ännu inte försvunit, men det kommer det att göra, kanske blir det ett litet ärr. Vår läkare sa att hur såret blir beror på hur vaccinationen läggs, den ska läggas så ytligt som möjligt (precis under huden), kommer den för djupt så blir det värre. Hon grät lite när hon fick vaccinet, men har inte märkt några andra biverkningar.

• andah

Tack för alla svar! Av dem att döma verkar det ju som att det oftast inte blir så farligt! De drar väl värsta-scenariot när man frågar på BVC kan jag tänka!

Jag har nu blivit lite mer övertygad om att vaccinationen är det rätta!

• Clair

Hur har du burit dig åt för att få till stånd en vaccinering? Vi ville vaccinera vår son eftersom vi bor i ett område där massor av människor kommer från (och åker till) länder med TBC-smitta, men eftersom vi båda föräldrar är "helsvenska" får vi inte det.
    Ringde även en privat klinik men fick till svar att de inte vaccinerar så små barn. Nu är vår son 11 månader, så nu är det väl för sent i alla fall ...

• andah

Clair: Vår sons farfar, alltså min mans pappa bor i Östeuropa och därför får vi vaccinationen gratis. Jag har hört att bedömningen är rätt olika från BVC till BVC, men här var det aldrig något tal om saken.

Med tanke på att TBC har börjat sprida sig på förskolor i Sverige kommer det kanske med i den allmänna vaccineringen snart igen, men det är ju konstigt att ni inte ens får vaccinera er son "privat". Ring någon annanstans! Det är inte för sent! Det är en bra tid att göra det nu eftersom det tar sex månader för såret att läka (läkt lagom till sommaren och bad). Min BVC-sköterska hade nyligen vaccinerat en 2,5-åring. Lycka till!

• Mullet

Min lilla tjej är också vaccinerad och hon har bara et litet ärr nu. På BVC sa de att det kan bli fula ärr och stora bölder om läkaren använder en för stor nål eller trycker in nålen för långt.

• andah
    Mullet skrev 2007-11-12 09:56:04 följande:
    Min lilla tjej är också vaccinerad och hon har bara et litet ärr nu. På BVC sa de att det kan bli fula ärr och stora bölder om läkaren använder en för stor nål eller trycker in nålen för långt.
    Det gäller alltså att lita på att läkaren kan sin sak...
  • Fru Mi

Sonen vaccinerades vid 6mån och han fick allergisk reaktion, prickar i anskitet, och såret varade i ett år och han har ett fult ärr. Men det är nog bättre än TBC. Vi reser en hel del till östeuropa så därför fick han vaccinet.
    Det värsta är väl att det är ett ganska dåligt gammalt vaccin med kanske 70%igt skydd!

Mamma till lillprins Valdemar
  • Edstrom

Min dotter har ett litet ärr på armen efter vaccinationen, det är inte jättelitet men fint ändå. Men det kanske kommer synas ännu mindre ju äldre hon blir. Hon är baa 18 månader än så länge.

Min egen vaccination syns inte, men när jag vaccinerades så vaccinerades jag på ett annat sätt än vad man gör nu.

• 1978nettan

min son är vaccinerad o han fick ett rött varigt sår i flera månader, typ 6 månader och det var verkligen stort som en 5 krona. nu när det e läkt så e det inte så stort, ca 1 cm i omkrets

• Hannah76

Hur smittsamt är det egentligen när det varar? Vet ju att man självklart inte ska åka till badhuset och så, men finns det några siffror på hur smittsamt det är?

• andah

Tack för alla svar! Nu är det gjort! Det gick bra och han pep inte ens till när han fick sprutan, men nu väntar vi på den verkliga reaktionen med sår och allt!

Svar på tråden TBC vaccin? Ni som har vaccinerat!