• Anonym (Mamma74)

Hur hamnar man på HBV hem???

det ä så att jag undrar hur man hamnar på ett hbv hem ....har nu ett handikappat barn o pappan o jag ligger i vårdnadstvist....om han nu börjar o bråka o jävlas o börjar att anmäla till soc vad ä risken att soc plaserer mig o barnet på hbv hem?

varför blir man placerad där? o på vilka grunder? ä det tillräcligt att pappan anmäler eller blir det mera allvar o dagis skulle anmäla?

nu ä det så att det finns inge o anmärka på o pappan lämnar mig inte i fred o leva mitt liv va...jag rispekterar hans liv men han ger inte fan i mitt *j-a nöt*

ska man nu va rädd oxå *gråter*

• Svar på tråden Hur hamnar man på HBV hem???
  • SandvikenMamma

HVB = hem för vård och/eller boende.

Det är olika varför man blir placerad där, men kanske för att man ska se hur man fungerar som familj? Om familjen behöver lite hjälp kanske...

• Anonym (???)

hur stor risken är beror ju helt på hur ni "har det". varför funderar du ens i de banorna?
    om en anmälan kommer in till soc så måste de utreda men de sätter inte er på hem för det (under normala omständigheter)

• junimagi

Jag antar att du menar Hvb.Hvb hem är ett alternativ till fosterhem. Det drivs oftast privat och med inriktining på olika målgrupper. Jag vet inte hur stor chansen är att du skulle hamna på ett sånt hem om pappan anmäler dig. Det har till stor del att göra med vilka handläggare du får, samt andra aspekter som socialen tar med i  sin bedömning då de gör en utredning.

Om du känner dig orolig för detta tycker jag att du ska skaffa dig ett juridiskt ombud till att börja med. Ett tips är att inte ha kontakt med socialen själv utan att alltid ha ett "vittne" med dig.

• Anonym (behandlare)

Soc brukar ta dagisanmälningar på lite större allvar är min erfarenhet.Lever du under ordnade former och inte har haft kontakt med soc förut tror jag inte ens de kommer att starta en utredning. Att hamna på HVB är inget man gör på en kafferast, utan en lång process. Soc vill helst inte placera om de inte har mycket på fötterna då det kostar flera tusen per dygn.

• Anonym (???)

Anonym (behandlare) skrev 2007-11-10 15:46:47 följande:

Soc brukar ta dagisanmälningar på lite större allvar är min erfarenhet.Lever du under ordnade former och inte har haft kontakt med soc förut tror jag inte ens de kommer att starta en utredning. Att hamna på HVB är inget man gör på en kafferast, utan en lång process. Soc vill helst inte placera om de inte har mycket på fötterna då det kostar flera tusen per dygn.
    du kallar dig "behandlare" vad syftar du på då? om du behandlade soc ärenden så skulle du ju veta att soc är skyldig att utreda ALLA anmälningar. Så självklart startar de en utredning om NÅGON anmäler.
  • Anonym

Anonym (???) skrev 2007-11-11 08:27:45 följande:

Anonym (behandlare) skrev 2007-11-10 15:46:47 följande:
    du kallar dig "behandlare" vad syftar du på då? om du behandlade soc ärenden så skulle du ju veta att soc är skyldig att utreda ALLA anmälningar. Så självklart startar de en utredning om NÅGON anmäler.
    Tror att personen du svarade på menar att soc får in en anmälan och då undersöker om det ska startas en utredning på 4 månader eller inte.
  • anzita

Av alla anmälningar (aktualiseringar) leder ung 50% till en utredning.
    Andelen kan variera något men brukar ligga där som genomsnitt i hela riket.

Det man gör är en sk "förhandsbedömning" - pratar med anmälaren (om det finns en sådan) och med den som blivit anmäld. Tycker man att det finns anledning att gå vidare till en utredning så öppnas en utredning, så får soc ta mer kontakter t ex med dagis.

Anonym (???) skrev 2007-11-11 08:27:45 följande:
    Anonym (behandlare) skrev 2007-11-10 15:46:47 följande:du kallar dig "behandlare" vad syftar du på då? om du behandlade soc ärenden så skulle du ju veta att soc är skyldig att utreda ALLA anmälningar. Så självklart startar de en utredning om NÅGON anmäler.
    Det var mycket kortfattat.
    Men (???) du har rätt i att alla anmälningar som avser misstankar om misshandel eller övergrepp leder till utredning. Det framgick inte vad TS ex skulle anmäla henne för. Det är tråkigt men tyvärr sant att många anmäler till soc för att vinna fördelar i en vårdnadstvist.

Men att du TS skulle hamna på ett HVB- hem pga din X anmälan är inte speciellt sannolikt. Ta det lugnt och prata med ditt barns LSS handläggare (om h*n är handikappad så har du kanske rätt att söka LSS-insatser för ditt barn??) om att du är i en jobbig sits, och att ditt X trakasserar dig.
  • Anonym (Mamma74)

tack för alla svar. det värkar inte som om man hamnar på HVB hem bara så där.....ska försöka o leva som vanligt-..

Svar på tråden Hur hamnar man på HBV hem???