Pasta med fårost och är gravid!! farligt??
Åt precis pasta med fårost till lunch på restaurant och jag är tidigt gravid. Tänk om det var farligt?
Åt precis pasta med fårost till lunch på restaurant och jag är tidigt gravid. Tänk om det var farligt?
Äh..
Nästan alla ostar (förutom möggelostar och mjuka desertostar) som serveras i Sverige är pastöriserade. Så det borde vara helt ok. Även om den skulle råka vara opastöriserad så är risken så minnimal att de inte ens kan bevisa att det är en risk... Ta det lugnt. =)
om fårosten var varm är det inga problem, dessutom är får ost fta pasteuriserad.
Ja det var fårost bitar i en varm pastasås.
då är det ingen fara! Värmd ost är inte farlig!
Men jag tror att det var fyrkantiga ostbitar som restauranten blandat med varm pastasås...ärd et farligt. livrädd!! vad kan hända? Är i v.5!
Som många skrivt! Den är säkerligen pastoriserad! Ingen fara! Och även om den INTE är pastoriserad så händer inget om man råkar äta någång!!
andas och ta det lugnt, det är ingen fara!!! Oron är säkert värre för bebisen än osten du åt. Visste inte att jag var gravid i v 5, och rökte, drack ordentligt med sprit, åt rött kött och mögelost. Min bebis mår toppen!
Ja jag va aspackad innan jag testade mig!
Stressen du känner över att ha ätit osten är antagligen farligare än själva osten! Som sagt även om osten inte var pastöriserad (vilket den med all sanolikhet var) är risken att det är skadligt så minimal att det fortfarande inte bevisats vara en risk.
Tror varken att osten ELLER stressen du känner är någon fara, måste igen säga att oro över saker INTE påverkar graviditeten enligt alla undersökningar, samt alla läkare jag pratat med om just det här...=)
Var orolig över ALLT när jag väntade min son, och han är helt ok och allt gick bra, trots dödsångest och div dagarna i ända.
Är nog helt naturligt att känna oro över att man ska göra något fel, men tror det ska till en väldig otur om man sabbar något.
Sedan undrar jag om inte embryot så tidigt i graviditeten lever på sin gulsäck eller vad det nu heter....kanske inte tar så jättemycket från mamman riktigt än.
Ingen fara!