• Mosippan

Renovera badrum - olika sätt - BUDGET!

Det vanligaste verkar ju vara att kakla helt och hållet men jag såg i någon tråd om pärlspont men kakel runt duschhörnan. Våtmattor?

Vad kan det kosta? Då menar jag inga dyra alternativ utan mer budget... Någon som kan tipsa?

• Svar på tråden Renovera badrum - olika sätt - BUDGET!
  • Vaniljmamman

Ååååå vilken spännande tråd!
    Ser fram emot att följa den här!
    Vi har ett badrum, en dusch (utanför bastun) 1 toa och alla ska total renoveras.

• Mosippan

Ja vi behöver alla tips och råd man kan få! Hoppas att några vill dela med sig med av hur de gjort!

• Challe 79

Detta kommer jag oxå att följa!

SPÄNNANDE....

• Mosippan

Är det någon som hittat något fint billigt kakel och klinkers till badrummet? Vi skulle vilja ha ljusgrått golv och vita väggar.

• lilltrillan

vi köpte klinkers på k-rauta häromdagen, till tvättstugan och ett rum brevid, ca 23 kv för 3500kr med fix och fog! mörkgråa plattor str 33x33 cm! tycker jag är billigt iaf
    sen köpte vi golvvärme för 2700kr som ska täcka det golvet! sen blir det bara målad väv på väggarna, inte många kr! + lite billiga skåp och bänkskiva till tvättstugan, det köper vi på ikea!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • liselotte72

Mosippan!
    Kom på mig att jag skrev i din gästbock,ja,ja jag hänger oxå på i den här trådenGlad

• Trisses2

Jag hakar på här också. Vi ska renovera två badrum i nya huset och i dagsläget lutar det åt våtrumsmatta o våtrumstapet i båda våtutrymmena. Vi har inte riktigt hakat på kakel- o klinker trenden och sen så vill vi inte ha golvvärme. Utan golvvärme - inget kakel/klinker - annars svinkallt om fossingarna :).

Gärna tips på fina våtrumsmattor o tapeter. ;)

• Mosippan

Om man ska måla väv på väggarna, måste man ha någon speciell färg då och är det samma arbete innan med fuktspärr?

Hoppas vi får lite tips!

• P yret

Mosippan skrev:
    Om man ska måla väv på väggarna, måste man ha någon speciell färg då och är det samma arbete innan med fuktspärr?

Hoppas vi får lite tips!

när jag bodde i lägenhet så gjorde vi om vårat badrum, med väv.. och färgen är detsamma som alltid. men det är själva limmet man sätter upp det med som är lim och fucktspärr.. allt i ett
    först lim tror det var som fick torka sen lim igen+väven och sen limmet på väven 1-2ggr.. sen var det bara att måla!
    blev jätte fint..

så till er andra.. vävtapet kan jag rekomendera i badrum.. billigt och bra!

• Mosippan

P yret skrev 2007-11-11 07:59:33 följande:

Mosippan skrev:Om man ska måla väv på väggarna, måste man ha någon speciell färg då och är det samma arbete innan med fuktspärr?Hoppas vi får lite tips! när jag bodde i lägenhet så gjorde vi om vårat badrum, med väv.. och färgen är detsamma som alltid. men det är själva limmet man sätter upp det med som är lim och fucktspärr.. allt i ett först lim tror det var som fick torka sen lim igen+väven och sen limmet på väven 1-2ggr.. sen var det bara att måla!blev jätte fint..så till er andra.. vävtapet kan jag rekomendera i badrum.. billigt och bra!
    Åh det låter toppen!! Vad kostar vävtapet + lim /m2, på ett ungefär? Det är ju snyggast med kakel men det skulle man ju kunna göra senare för som det ser ut nu så måste vi renovera ALLT i nya huset. Just nu gör vi upp budget för alla rum och då är det skönt att ha ett ungefärligt pris att gå efter.
  • mrsbygg

vi ska "budget" renovera badrummet..
    det enda vi kommer lägga pengar på är badrums möblerna som komemr gå på ca 6500:-

sen kommer vi fixa kaklet med kakelcovers (svarta). sen ev måla golvet!

så det kommer bli skit snyggt under 10tusen!

• Veladis

Hur gör man med golvbrunnar?
    Vår i lilla badrummet är från 1952. Visst ska man byta dem vid renovering för att försäkringar ska gälla (plus att den är äckligt ofräsch förstås).
    Det bör väl en fackman göra kanske, och jag har hört att det blir dyrt...

jag har också hört att det är svårt att hitta fackmän som gör någon  del av jobbet, om man köper gerjer, typ kakel och sådant själv. De vill helst att man köper från deras firma.

Nån som vet?

• P yret

mosippan skrev:
    Åh det låter toppen!! Vad kostar vävtapet + lim /m2, på ett ungefär? Det är ju snyggast med kakel men det skulle man ju kunna göra senare för som det ser ut nu så måste vi renovera ALLT i nya huset. Just nu gör vi upp budget för alla rum och då är det skönt att ha ett ungefärligt pris att gå efter.

Vi köpte 2a sortering på byggmax.. det var inget fel alls på det.. inte vad man såg.. och där så kostade det ca 2kr/m
    vi köpte en rulle på 50m.. men det fanns lite mindre.. men om man ska ha 1asort så kostar det väl kanske 5kr.. sen så beror det väl lite på vad för väv man ska ha.. det finns ju olika.. vi köpte den vanliga små "rutiga"..
    limmet köpte vi där oxå.. fanns två olika.. ca 30kr -50kr.. för 5liter.. men kolla runt annars på bygghemsidor.. så vet ni vad det kostar där ni sk köpa det,..

• minasöner
    Mosippan skrev 2007-11-09 19:15:38 följande:
    Är det någon som hittat något fint billigt kakel och klinkers till badrummet? Vi skulle vilja ha ljusgrått golv och vita väggar.
    nu vet inte jag vad du räknar som billigt vi har precis renoverat badrummet och vårat kakel och klnikers kostade 179 kr m2 . Så det är inte så farligt. 30.000 kostade renoveringen.
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens underbaraste William ♥ღ ¸.?°´¯)
  • FiaÅkotten

Hej vi har precis renoverat vårt badrum. Det gamla var verkligen gammalt från 1944 senast 50. Så vi gjorde om ända ut i ytterpanelen samt bilade upp mkt av golvet och drog lite nya rör.

Men vi lade in både golvvärme och kakel/klinker.

När vi målade taket hade vi våtrumsfärg så det skulle jag säga att man BÖR/SKA ha även på väggen om man målar på tex väv. Fären är förvisso dyrare men gjord för att tåla våtrum.
    Underarbetet är ju A och O och där finns nya regler om att inte använda gipsplattor utan istället ha minerit eller vad det nu var.

Vårt badrum kostade en del men var ändå inte svindyrt. en bit under 100.000

Svar på tråden Renovera badrum - olika sätt - BUDGET!