• Lady Bling

Hur lyckas man torka näsan på en bebis som kämpar emot?

Min 6 månader gamla dotter är snorig och förkyld och eftersom hon ammar mest är det ju jätteviktigt att få ur det mesta snoret ur näsan så hon kan andas. Självklart måste man också torka under näsan då och då och försöka få i lite nezeril så hon kan andas lite bättre. Har en nässug också som jag tycker är superbra eftersom så små barn inte kan snyta sig ännu.

Problemet är ju bara att hon blir som besatt om jag kommer i närheten av näsan med någonting. Varken händer, papper, handduk, nässug eller nezeril får komma i närheten av ansiktet... Hon snurrar runt, sprattlar, viftar, vrider sig, skriker och kämpar emot med alla krafter. Hon förstår ju förstås inte att man måste få bort snoret för att hon ska kunna andas, men på något sätt måste man ju kunna lyckas. Det är knappt att man klarar det även om man är två personer som hjälps åt.

Frågan är alltså, hur lyckas man torka näsan på en bebis som kämpar emot?

• Svar på tråden Hur lyckas man torka näsan på en bebis som kämpar emot?
  • AnneSophie

Använd inte en nässug om hon kämpar emot. Då kan ni oavsiktligt skada slemhinnan i näsan och då kan förkylningsviruset ta sig in och göra det hela mycket mycket värre.

Jag rekommenderar att ni testar Nezeril nässpray. Det är enklare att få till utan skada.
    Nezeril kan användas från 7 månader, men en månad gör ingen direkt skillnad.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Nype

Min dotter var precis likadan och kan ff var kinkig då det gäller näsan och resten av ansiktet. Tyvärr var det enda sättet för mig inget mysigt sätt. MEN det funkade och var huvudsaken då. Jag tog henne i knäet och lade henne på min ena arm så att hennes ena arm hamnade runt mig (runt ena sidanm till ryggen) och den andra armen höll jag i med samma hand. Kunde då även "klämma fast" hennes huvud med armen hon låg på. Fick då en hand fri för att göra det jag skulle med! Funkade super! Gick snabbt och hon hann knappt reagera! Svårt att förklara greppet bara så jag hoppas att du förstår hur jag menar nu. Vill för säkerhets skull påpeka att hon aldrig gjorde sig illa då jag höll fast henne på detta sätt! Vet aldrig om någon kan missuppfatta greppet då jag förklarar. Man håller ju bara så hårt man behöver så att man lyckas torka näsan ellert få i droppar.

Lycka till!

• 62a

Nässug är ju superbra. Då slipper man ju dessutom torka så ofta, det blir mer rejält gjort på en gång. Hon vänjer sig successivt vid nässugen. Läbbig till en början för även vår tjej, som inte HELLER gillar att bli torkad vare sig om mun eller näsa fast hon snart är två. Det blir inte bättre med torkandet med andra ord, inte ett dugg, men nässugen funkar bra. Vi brukade göra så att den ene håller still huvudet ( innan man går till jobb etc och så fort man kommer hem och har möjlighet att vara två) och barnets händer/armar på skötbordet med sina händer och bromsar benen med kroppen medan den andra suger. Allt eftersom förkylningarna kommer och passerar blir barnet vant och proceduren får mindre och mindre motstånd tills man kan klara sugandet själv.

• Sommaren22juni1979

Hej TS!

Försök suga hennes näsa NÄR hon somnat , mina barn har oxå haft panik när man ska torka , suga eller tvätta av ansiktet.

Men gör man det när de somnar eller har somnat så blir det lugnare och inga jobbiga skrik och panik.

Frida nässug är en av de bästa uppfinningarna som jag stött på ;)

Kram

• Lady Bling

AnneSophie: Tack för ditt svar! Nej, jag använder inte sugen när hon kämpar emot, eftersom det som du säger kan hända att man skadar den lilla i näsan. Ibland om hon är lite trött lugn och vid gott humör kan man lyckas suga ur lite. Hon har ju lite liten näsa bara, knappt man får in sugens topp i näsborren ens, så den gör ju varken så mycket nytta (eller skada heller) än.
    Jag har just nässprayen eftersom hon är 6 ½ månad och som du skriver är det ju inte så långt tills hon är 7 månader då. När man vrider toppen av dom där pipetterna med näsdroppar blir det ju oftast en liten vass kant och jag vill inte riskera att skada den lilla näsan.

Problemet är ju att hon vrider sig så att man knappt hinner få in nässprayens pip i näsan innan hon vridit sig, lyckas ju bara spruta i ansiktet då. 2 ggr ska man ju dessutom spruta i varje näsborre, så hon hinner ju jaga upp sig. Håller man fast henne ordentligt blir hon ju ännu mer hysterisk... Äldsta dottern var också sån när hon var liten, men vande sig när hon blev lite äldre och kom själv och ville suga näsan, torka eller få nässpray när hon var snorig.

• 62a

Vi kör Renässans nässpray, upplever inte att den är vass, den är rundad. Tjejen gillar den så pass att hon ber om den själv om vi glömmer det efter att har sugit ur näsan. Den kan man dessutom använda så ofta man behöver, inte begränsat så som med Nezeril.

Vi brukade för övrigt alltid berätta vad som skulle göras innan det var dags för nässugen, och sjunga en visa då vi höll på. Avleda på nåt trevligt sätt. Skojiga grimaser eller vad som helst.

• Lady Bling

Tack för era svar Nype, 62a och SessanLindberg!

Nype: Förstår ungefär hur du menar. Problemet är då att hon tar spjärn och sparkas jämfota (riktigt hårt) i magen/sidan då så även om jag har grepp om själva huvudet så kan hon ändå "hoppa" fram och tillbaka då.

62a: Ja, nässugen är ju ovärderlig tycker jag! Den är ju så effektiv, torka under näsan hjälper ju liksom inget mot själva snoret inuti näsan. Man måste ju bara få ett rejält grepp eftersom näsan är så liten om man ska kunna få in tippen på nässugen ordentligt.

SessanLindberg: Hon sover i princip bara vid tutten/ammande så det kan bli svårt att lyckas få in själva sugen då. Tar jag bort tutten vaknar hon, men det kan ju vara värt att prova. Hon sover vid tutten nu, men har inte nässugen inom räckhåll. Ska testa nästa gång hon somnar att ha nässugen i närheten så jag kan testa.

• bellanbus

Om du tar ljummet vatten och tvättar av henne istället? Då kan du ju tvätta "hejvilt" och trycka ut snoret ur näsan på henne om du förstår hur jag menar.
    Hon kommer ju säkert sprattla ändå, men det är kanske lättare att tvätta av det, och sedan ge nezeril så att det löses upp.

Svårt detta här, mitt gudbarn är exakt likadan...

Min dotter var det aldrig några problem med att torka...

Välkomna till Effelltown....
  • Kajsa3

Gör det mer till en lek! Nuuu kommer jag och tar näsan!
    Fnys själv och se glad ut. De lär sig kanske snabbare att snyta ut istället för att dra in då? Barn gillar ju att härmas.

Försök inte smyga fram papper/handduk osv. Det blir ju bara en obehaglig överraskning då. Ha mjukt papper så att det inte är mer obehagligt än nödvändigt.

Säg nu ska vi torka näsan! Precis som när man säger nu ska vi byta blöja. Det blir ett faktum och så lär de sig förstå orden snabbare.

Jag har aldrig använd nässug/-frida och själv gillar jag inte nässpray så jag vill inte använda det på mina barn.

• Lady Bling

Tack för era svar bellanbus och Kajsa3!

Svar på tråden Hur lyckas man torka näsan på en bebis som kämpar emot?