• Nyckelpigan1

Hosta och gravid

När jag var i 6-7 månaden fick jag lunginflammation. Blev frisk 1 månad senare men fram till idag hostar jag varje dag men inte lika mkt som då jag var sjuk.

Är i v38 och får ingen medicin mot hostan utan läkaren säger att hostan kan hålla i sig i flera månader om man har riktig otur. Det verkar jag ha för jag hostar i 3 månader nu.

Har någon i forumet varit med om detta? I så fall hur länge höll hostan i sig? Hur gick förlossningen?

• Svar på tråden Hosta och gravid
  • Lovly Momy

Hejsan!! Har samma problem med hostan. Jag brukar hosta då jag ligger på rygg, känns som att barnet trycks neråt mot lungorna =). Pratade med barnmorskan och det ska inte vara farligt. Många kan oxå vara täppta hela graviditeten. Jag brukar sova på sidan med en lite tjockare kudde så man inte ligger rakt för det då man hostar som med, känner jag alla fall =). Jag tror inte det har med din lunginflammation att göra för att du hostar.

• Nyckelpigan1

Men hostar du under dagen också? Jag hostar hela tiden

• Lovly Momy

Nej, inte så värst faktist. Men har du pratat med barnmorskan om det eller?? ....Jag tror inte det är nåt farligt faktist, det ska det inte vara. Men om det är sån jobbig hosta klart du ska ringa till din doktor eller barnmorska för man vet ju aldrig. HAr du inte fåt göra någob ultraljud för att dom ska se hur barnet ligger????

• AnnaGBG

Det är knappast någon större fara FÖRUTOM om du nu skulle bli snittad. Då vill man INTE hosta efteråt...

• Nyckelpigan1

Lovly momy, jag har varit på ultraljud, lyssnat på bebisens hjärtslag och fått ta blodprover. Allt är bra och bebisen har legat med huvudet nere, dock inte fixerat ännu.

Var på apoteket idag och pratade med apotekaren om detta. Fick tips att använda Bromhexin 3 ggr om dagen i 5 dagar och att det ska hjälpa och att det inte skadar barnet.

• Lovly Momy

Va bra ...då kommer det lösa sig säkert =)......Vilken vecka är du i =)????

• Nallatalla

Jag hostar och min läkare har skrivit ut både Cocilliana och Mollipect för det ska vara helt ofarligt för barnet.

/ nalla

• Nyckelpigan1

Jag är i v 38, Lovly Momy.

• AnnaGBG
    Nallatalla skrev 2007-11-10 20:14:42 följande:
    Jag hostar och min läkare har skrivit ut både Cocilliana och Mollipect för det ska vara helt ofarligt för barnet. / nalla
    Ja, jag hade luftrörskatarr förra gången jag var gravid och då fick jag också de två.

TS, du borde nog fråga om du inte kan få något utskrivet, för det är ju knappast någon vits att hosta i 3 månader?
  • Nyckelpigan1

Nallatalla, tar du båda hostmedicinerna? Cocilliana hörde jag den innehåller lite morfin

• AnnaGBG
    Nyckelpigan1 skrev 2007-11-10 20:17:43 följande:
    Nallatalla, tar du båda hostmedicinerna? Cocilliana hörde jag den innehåller lite morfin
    Etylmorfin, men det står i packsedeln att inga ogynnsamma effekter påvisats hos foster. Däremot ska man rådgöra med läkare om man ammar. Men eftersom den ju är receptbelagd så gör man ju alltid det.
  • Nyckelpigan1
    AnnaGBG skrev 2007-11-10 20:21:00 följande:
    Etylmorfin, men det står i packsedeln att inga ogynnsamma effekter påvisats hos foster. Däremot ska man rådgöra med läkare om man ammar. Men eftersom den ju är receptbelagd så gör man ju alltid det.
    Då ska jag se till att min läkare skriver ut nåt utav dessa. Tack AnnaGBG
Svar på tråden Hosta och gravid