• Lady X

Vilka symptom ger mjölkallergi hos spädbarn?

Min tös som är en månad gammal har alltid varit knorrig i magen. Haft problem med mycket gaser och magknip. Detta har blivit värre nu då jag gått över mer till ersättning (amning fungerar ej)då hon dessutom blivit hård i magen. Hon får Lemolac då det ska vara skonsamt för magen, spydde bara av Semp och jag upplevde att hon fick mer magknip av Nan. Som det varit de senaste dagarna så har hon skrikit och dragit i hop benen efter varje måltid och nästan under all vaken tid. Det enda som tröstar är att hon får äta mer mat vilket i sin tur ger mer magknip.

Kan detta vara symptom på mjölkallegi. Jag har verkligen provat ALLT för att få bukt med hennes besvär!

• Svar på tråden Vilka symptom ger mjölkallergi hos spädbarn?
  • Miew

Min son fick extrem diarre, och stora utslag över HELA kroppen. Han spydde och sket. Ett grej är att bajset har en speciell lukt. Det kan lukta surt/syrligt, då kan det vara mjölkallergi. Det hade min, och just doften är typisk, vare sig de får diarre eller förstoppning.

Viggo & Grys mamma
  • Hexx

Ja det låter faktiskt som mjölkallergi.
    De får magknip, kommer inte till ro, skriker, vill äta mer, då det lindrar för stunden, får gaser, svårt att bajsa osv.

Ring till barnkliniken där du bor. De gör snabbt ett avföringstest där de ser om det finns något blod i bajset. Finns det blod är hon allergisk.

Då får u utesluta all mjölk, men det blir inte så svårt för dig, eftersom du inte ammar. Det finns mjölkfri ersättning att ge som man får på recept. 6 burkar för 125 kr ca.

Sedan får du testa henne ungefär en g/halvår för att se om mjölkallergin vuxit bort.

Lycka till.

• Miew

Jag betalade 120:- för 12 burkar nutramigen, mjölkfri ersättning. Så det finns bra grejer att ge.

Viggo & Grys mamma
  • Lady X

Hon har ju inga utslag utan bara väldans mkt gaser och magknip! Kan det räcka som symptom på allergi? Ska ta upp det med BVC.

• Bananarama

Vår dotter har mjölkallergi. Läs gärna den tråden jag skrev tidigare idag. Du hittar den under 0-12 mnd. Kräkisbebisar kan vara mjölkallergi. Så var det för oss och jag vill inte att någon ska behöva uppleva det så innan de får hjälp. BVC har vi inte haft någon hjälp av, tvärtom. Jag tog saken i egna händer och uteslöt mjök och sen gick vi till en privat barnläkare. Så det är mitt råd. Kontakta en privat barnläkare eller barnkliniken snarast för att kolla upp det så inte din bebis behöver lida i onödan. Det är lätta åtgärder man kan göra för att dom ska få det bra. Lycka till!

• Miew
    Bananarama skrev 2007-11-10 12:16:17 följande:
    Vår dotter har mjölkallergi. Läs gärna den tråden jag skrev tidigare idag. Du hittar den under 0-12 mnd. Kräkisbebisar kan vara mjölkallergi. Så var det för oss och jag vill inte att någon ska behöva uppleva det så innan de får hjälp. BVC har vi inte haft någon hjälp av, tvärtom. Jag tog saken i egna händer och uteslöt mjök och sen gick vi till en privat barnläkare. Så det är mitt råd. Kontakta en privat barnläkare eller barnkliniken snarast för att kolla upp det så inte din bebis behöver lida i onödan. Det är lätta åtgärder man kan göra för att dom ska få det bra. Lycka till!
    Samma problem hade jag med BVC. De skyllde sonens besvär på hundarn, att de hade löss, mask,svamp och parasiter. Så vi gjorde flera jobbiga behandlingar på stackarna men inte gjorde det sonen bättre. Till slut så satt jag bara och skrek åt dom på BVC och krävde att få komma till en privat barnläkare, det första han sa var att det låter som mjölkallergi.
    Viggo & Grys mamma
Svar på tråden Vilka symptom ger mjölkallergi hos spädbarn?