• Sannanas

Bästa sättet att torka en ros?

Hello ..
    Har idag fått en ros av min älskling, och eftersom det är första rosen jag får av honom så skulle jag villja spara den.
    Men några gröna fingrar har jag inte ..
    Så .. hur gör jag för att den ska torka på snyggast sätt och när ska jag torka den ??
    Hoppas någon kan hjälpa mig .. :)

• Svar på tråden Bästa sättet att torka en ros?
  • FruMähler

jag hänger den rätt up å ner bara i en tråd...inte mot nån vägg eller så för då blir den platt...å så brukar jag spraya hårspray på den med jämmna mellanrum så de inte krymper för mycket...lycka till!

• isisisis

Upp och ner ett snöre på ett mörkt och luftigt ställe.
    Räcker med väggen i ett sovrum om det inte är för ljust.
    Ju mörkare desto längre håer färgen.
    Samma när du sen har den framme!

• VIXIE

Hängas upp och  ner i ett mörkt  och torrt rum om du inte kan få tag på "blåsand" då stoppar du ner hela rosen i sanden  och fyller med sand mellan blommbladen ,låt ligga någon vecka och då har sanden dragit åt sig fukten och rosen är torr och har mycket finare färg än om du bara hänger den.(floristknep)Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • TheMilky

Det där med att dra ur fukt funkar lika fint med finkorning sand, och så gör du på likadant sätt som föregående talare instruerat om. Superfint blir det!

• FruMähler
    VIXIE skrev 2007-11-10 17:19:19 följande:
    Hängas upp och  ner i ett mörkt  och torrt rum om du inte kan få tag på "blåsand" då stoppar du ner hela rosen i sanden  och fyller med sand mellan blommbladen ,låt ligga någon vecka och då har sanden dragit åt sig fukten och rosen är torr och har mycket finare färg än om du bara hänger den.(floristknep)
    coolt..kanske blir bättre än med spray
Svar på tråden Bästa sättet att torka en ros?