• Vega

bilbarnsstol med tvåpunktsbälte

Hej på er.

Har ett problem som jag tänkte att någon här ute kunde hjälpa mig med. Vi har en gammal bil med tvåpunktsbälte. Är det någon här ute som har löst problemet med att spänna fast sitt barn med tvåpunktsbälte?
    Tacksam för svar.

Vega

• Svar på tråden bilbarnsstol med tvåpunktsbälte
  • Vega

Jo, så här är det.
    Vi har idag en Britax Rockatot bilbarnstol (beg) denna går inte att spänna fast om du har ett tvåpunktsbälte eller höftledsbälte. I vår gammla bil finns alltså inte det bälte som går tvärs över från axeln ner till fästet, utan bara ett bälte som spänns över magen, typ flygplansstol.
    Förklarade det något?

Vega

• kixan

Jag vet faktiskt inte, men prova ta kontakt med NTF, dom borde ju veta! I värsta fall kanske ni får byta ut bilbältena, men vad gör man inte för barnets säkerhet?

• Mumin

Akta Gracos Autobaby kan man sätta fast med tvåpunktsbälte, den består nämligen av en basdel som kan sättas fast med båda sorters bälten och en stol man klickar i denna basdelen. Skitbra! Vi har en sån och det är så enkelt att plocka ur och in i bilen + att man kan ha den fastsatt med tvåpunktsbälte. Man kan även använda stolen utan basdel fast då behövs trepunktbälte. Praktiskt om man ibland ska köra i en annan bil.
    kolla här:
    www.akta.se

• Majsan70

Vi har oxå en stol som går att sätta fast med båda bältes sorterna. Kommer inte ihåg vadden heter men den finns just nu till xtra bra pris på micro. 1998 kronor har vi betalt för den o då går den att fälla i liggläge. 0-18 kilo tror jag den var till.

• Vega

Hej på er.

Tack för tipsen. Jag började med att ringa NTF innan jag skrev till er, för jag trodde att vi var många i vårt avlånga land som hade lite äldre bilar. Men på NTF i Göteborg så visste dom inte mycket, det lät som om jag var ensam i hela gbg om mitt problem. Vilken tur att NI... finns som har svarat.

Svar på tråden bilbarnsstol med tvåpunktsbälte