• Anonym (knipan)

Hur länge? knipkulor

Jag fick barn för 1år sen och har varit super dålig på att göra mina knipövningar! Har inte förstått riktigt hur man ska göra men nu har jag tagit tag i det här och köpt mig ett par knipkulor. Började med att ligga ner med dom som det stod och sen reste jag mig upp för att jag va nyfiken om jag kunde hålla kvar dom. Jag kunde tillome skutta omkring! Trodde ju att jag va jätte otränad eftersom jag knappt knipit alls och känner ju att jag kan läcka lite om jag hoppar eller nyser! Hur hänger det ihop?
    Det stog att 15-20min träning per dag ger resultat men kan man ha dom hur länge man vill? Är det dåligt att ha dom inne för länge?
    Sen undrar jag om det är nödvändigt att knipa eller görs jobbet av sig själv?

tacksam för svar

• Svar på tråden Hur länge? knipkulor
  • 62a

Är det Vagitrim från Apoteket som du köpt? De har olika tyngder. Den tyngsta bör man kunna hålla 20 minuter i stående/ gående. Vanliga kulor typ geishakulor är värdo eftersom de oftast inte har en rejäl tyngd.

• Anonym (knipan)

Köpte några på lustjakt.se .. men dom från apoteket är alltså bra!?

• Anonym (?)

jag har aldrig använt kulor och aldrig gjort knipövningar, men det fixade sig av sig själv :)
    när ska man kunna hålla sig helt o kunna stoppa kisset under tiden man kisar efter förlossningen???

• 62a

Apotekets är jättebra! Dyra med effektiva. Ska du TS knipträna på det sättet som du tänkt så kan jag verkligen rekommendera dem.

Till den som skrev senaste inlägget "Anonym ?" vill jag säga att tiden har ingen större betydelse. Det är din träning som ska återställa funktionen efter förlossning, och hur lång tid det tar beror på hur flitigt du tränar bäckenbotten helt enkelt. Och hur bra du själv vill bli. Gympar du eller springer så småningom är det inte så kul att läcka lite eller hur? Att träna innan förlossning är mer till för att få en träningsvana på dessa muskler som man ska använda EFTERÅT. man behöver både göra styrketräningsknip och uthållighetsknip! Läs gärna boken Mammamotion, den är superbra. Där finns träningsprogram för bäckenbotten och allehanda träningstips för gravida och nyblivna mammor.

• Lis Alm

Jag håller inte med om att Apotekets kulor är de bästa. Jag har själv köpt dem och jag avskydde nylonlinan som de två speparata kulorna hade. (som en fiskelina som skar in obehagligt när man använde dem)
    Att det är olika vikt på kulorna är bra med dem, men å´ andra sidan så är det bara en kula på snöret.(fast de säljs två och två, men de är dock helt separata)
    De som man köper ex på Lustjakt som trådstartaren gjort så är det två kulor som har den vikt som anges (alltså vikten x 2) och i och med att det är två kulor som hamnar ovanför varandra så är det också också dubbelt så stort område som tränas på en gång.

Till trådstartarens fråga:
    Ja, man kan ha kulorna längre tid om man vill. En klick glidmedel vid utförandet kan behövas om man haft dem jättelänge.
    Ha dem gärna när du är ute och promenerar -det är superbra.
    Gör du knipövningar då och då när du har dem så gör det träningen mer effektiv.
    Lycka till i den fortsatta träningen.

• Prinsessorna

Jag har varit hos en sjukgymnast som jobbar på orologen och hon sa att det är inte bra att använda knipkulor. Den bästa övningen sa hon är så här; Tänk att du ska åka hiss, knip till 3:e våningen alltså med 30% kraft. Sen till 7:e våningen och till sist med all kraft. Allt som allt 3 gånger 10 gånger 3 gånger om dagen.

Bara ett tips:)

• Anonym (Bm)

Om det inte är bra, varför i hela friden säljs det då på Apoteket?!
    Och varför föreslår alla barnmorskor det?!
    Det finns massor av människor inom sjukvården som tycker tvärt emot vad denna sjukgymnast gör, denna sjukgymnast kanske tycker att det är bättre med operation istället?
    Fast alla är vi ju slaliga vid vår tro.
    Träning med eller utan kulor kan aldrig ge någon skada.
    Det som kan hända är att man får problem med bakterier om man inte håller kulorna rena.

• Anonym (?)

jag har aldrig läckt fast jag inte gjort övningar.. o mitt barn e snart 3 år och har en till som e nåra månader!!!! inga problem här iaf!

• Lis Alm

Det är otroligt mycket som påverkar om man får problem eller ej. Sedan kan det ju också vara så att problemen kommer jättesnabbt om man inte förebygger dem i tid genom ex framfall.
    Faktorer som brukar påverka är: vikt, arv, hur tränad man är i övrigt, hur förlossningen fortskred samt vilka komplikationer som blev.
    Får hoppas att du slipper problem även i framtiden.
    Det finns ju kvinnor som är 60 år och aldrig haft problem fast de fött ett par barn och aldrig knipit, sedan finns det kvinnor som är 20år som aldrig har fött barn och som redan har stora problem.
    Men efter en viss ålder så lär vi garanterat få problem om vi inte har gjort några knipövningar (med eller utan kulor).
    Det skadar ju aldrig att ha tränat iallafall ;)

Anonym (?) skrev 2007-11-10 12:48:51 följande:

jag har aldrig läckt fast jag inte gjort övningar.. o mitt barn e snart 3 år och har en till som e nåra månader!!!! inga problem här iaf!
  • Anonym (knipan)

Tack så mkt för svaren Nu vet jag lite mer!

men är det bättre ju tyngre dom är? kollade runt lite o såg att det finns ju väldigt mkt olika vikter! Eftersom jag kunde hålla kvar mina så lätt kanske jag borde ha tyngre??

• Lis Alm

Ju mera de väger ju mera måste bäckenbottenmusklerna jobba för att hålla dem kvar.
    Men det som ger allra bäst träning är att knipa, knipa och åter knipa.
    Alla knipkulor har i stort sett samma diametermått på kulorna (Ett ergonomiskt mått, skillnad i mm förekommer).
    Så mitt tips till dig är att träna på med de kulor som du redan har. Träna mer och knip oftare - det kommer garanterat ge resultat.

Anonym (knipan) skrev 2007-11-10 17:16:24 följande:

Tack så mkt för svaren Nu vet jag lite mer! men är det bättre ju tyngre dom är? kollade runt lite o såg att det finns ju väldigt mkt olika vikter! Eftersom jag kunde hålla kvar mina så lätt kanske jag borde ha tyngre??
  • 62a

Håller med Lis Alm, huvudasken är att du tränar. Om dina eventuellt inte väger så mkt så blir de iaf en påminnelse om att knipträna så länge du bär dem inuti. Att bara bära dem utan att knipa är det ingen vits med.

• Anonym (knipan)

Okej så dom hjälper inte alls om man inte kniper? Jag har ju hört att dom får musklerna att jobba automatiskt för att hålla kvar kulorna!

Tänkte på en till grej. Kan man andvända dom när man har mens?  inte med tampong utan tänkte om man andvänder binda.

• Lis Alm

Slidmusklerna jobbar alltid för att hålla kvar något så fort man för in något i slidan. Men i och med att du inte har något problem med att hålla dem så behöver inte dina muskler jobba speciellt mycket för att hålla dem. Så för att göra din träning så bra som möjligt så tycker jag att du ska knipa. Försök att göra så långa knip som du kan.

Du kan använda kulorna när du har mens, men tänk på att man är mycket mera infektionskänslig under denna period. Så du kanske bör vila den veckan (med träning i övrigt är det ju bra om man har en vilovecka då och då, så det får vi hoppas gäller även denna muskulatur) *Ler*

Anonym (knipan) skrev 2007-11-10 22:13:51 följande:

Okej så dom hjälper inte alls om man inte kniper? Jag har ju hört att dom får musklerna att jobba automatiskt för att hålla kvar kulorna!Tänkte på en till grej. Kan man andvända dom när man har mens?  inte med tampong utan tänkte om man andvänder binda.
  • Anonym (knipan)

Okej .. hm men jag tycker det är konstigt att jag har så lätt att hålla kvar dom för jag känner mej jätte klen när jag kniper! Fast jag kanske kniper fel! Spänner typ hela magen när ja kniper! När jag har kulorna känns det lättare men utan känns det nästan omöjligt att knipa rätt!

Ja juste då kanske det inte är så bra att andvända dom under mensen men man vill ju träna så mkt som möjligt nu när man äntligen tagit tag i det :P

Lis Alm skrev 2007-11-11 10:35:59 följande:
    Slidmusklerna jobbar alltid för att hålla kvar något så fort man för in något i slidan. Men i och med att du inte har något problem med att hålla dem så behöver inte dina muskler jobba speciellt mycket för att hålla dem. Så för att göra din träning så bra som möjligt så tycker jag att du ska knipa. Försök att göra så långa knip som du kan.Du kan använda kulorna när du har mens, men tänk på att man är mycket mera infektionskänslig under denna period. Så du kanske bör vila den veckan (med träning i övrigt är det ju bra om man har en vilovecka då och då, så det får vi hoppas gäller även denna muskulatur) *Ler*Anonym (knipan) skrev 2007-11-10 22:13:51 följande:
  • Anonym

en liten undran...jag kniper som en tok... har till o med känt efter s jag gör rätt men ändå kan jag inte knipa av strålen när jag kissar och jag är mycket större i d heliga än innan..hade dock en svår förlossning emn känns så tråkigt...nån med samma problem?

• Lis Alm

Det är jättevanligt att man kniper med fel muskler. Personligen tycker jag att det var lite lättare i början att ligga ner när man gjorde knipövningar för då spände man inte med magen (vilket man inte behöver) Tänk på att du kniper först med ändan (lyfter inåt och uppåt liksom) för att sedan ta med även slidmusklerna i knipet.
    Det är alltid mycket lättare att knipa med rätt muskler när man har kulor.
    Hoppas du/ni förstod mitt "kniptips" och att det hjälper något.

Svar på tråden Hur länge? knipkulor