• daughterofabitch

Får man inte tycka gott och tala gott om sig själv?

"Det är bara personer med mycket dåligt självförtroende som säger att dom älskar sig själva, talar bra om sig själv och tycker bra om sig själv!"

Det sa en bekant till mig nyss.

Måste man lida av dåligt självförtroende för att man tycker att man är bra? Att man gör något bra för världen, att man är snygg, snäll och en massa andra positiva egenskaper?
    har man verkligen dåligt självförtroende om man lovordar sig själv?

Själv tycker jag inte att det räknas som skryt eller liknande att säga något positivt om sig själv, men det ska ju självklart inte vara helt egocentrerat. Jag tycker heller inte att jag har ett dåligt självförtroende för att jag vågar tala bra om mig själv och älskar den jag är.
    Jag har inget problem med att säga högt hur snygg jag känner mig eller vilken bra människa jag är.
    Nu är detta inget jag gör dagarna i ända, men när jag tycker att det behövs så kan jag gärna prata om det utan att skämmas.
    Sedan är jag förbannat trött på den som får en positiv kommentar.
    Ex:(Jag) Men vad fin du är idag!
    (M) Nej, men hur kan du tycka det? Jag är ju skitful.

Jag har då börjat säga "Ja, tycker du det så..."
    Varför ska jag behöva stå och truga med dessa människor?

Någon mer än jag som stör sig på att man inte får älska sig själv och sedan prata om det?

• Svar på tråden Får man inte tycka gott och tala gott om sig själv?
  • BettyBoop 123

jag har fått den uppfattningen att det är personer som måste klanka på andra och som tycker att d sjävla är bäst och bättre än andra, att det är dom som lider av dåligt självförtroende.
    Men ja kan ju ha fel....

• Marvinna

Visst får man älska dig själv och tala om det. Tycker snarare att det är din bekant som har dåligt självförtroende eftersom h*n inte kan säga så själv.

Det är väl en styrka att kunna älska sig själv?

• Mamma t Twins

Det handlar inte om att tycka att man är bättre än andra.
    Men att vara jävligt stolt och glad över vad man åstadkommit, kanske?

Tänker just på vad jag skrev i min blogg!
    *Mooahaha*

• daughterofabitch

Ja självklart. De som måste klanka ner på andra för att sedan tala gott om sig själv inger ju helt klart en bild av ett falskt självförtroende. Nu menar jag de som naturligt älskar sig själva och inte skämms för att tala om det och som inte mår dåligt av att säga högt inför andra att "Vilken bra människa jag är!" Osv, utan att spy galla över andra.
    BettyBoop 123 skrev 2007-11-09 22:35:29 följande:

jag har fått den uppfattningen att det är personer som måste klanka på andra och som tycker att d sjävla är bäst och bättre än andra, att det är dom som lider av dåligt självförtroende.Men ja kan ju ha fel....
  • daughterofabitch

Nej, enligt mig så handlar det inte om att vara bättre än någon annan, precis som du uttryckte dig.
    Vi som nu tycker att vi verkligen är bra kan väl få känna så utan att bli nertystade och klassade som människor med uruselt självförtroende.
    Mamma t Twins skrev 2007-11-09 22:37:10 följande:

Det handlar inte om att tycka att man är bättre än andra.Men att vara jävligt stolt och glad över vad man åstadkommit, kanske?Tänker just på vad jag skrev i min blogg!*Mooahaha*
  • BettyBoop 123

ja men det sticker i folks ögon om man älskar sig själv tror jag. Man kan ju inte älska sig själv om man inte lever tillsammans med den perfekta killen, har drömjobbet och allt annat *ironisk*

• daughterofabitch

Ja, precis!
    Varför inte vara nöjd med vad livet har gett oss och vilka vi är?

• Leoella

Som med allt annat så tycker jag det är en balansgång. De människor jag träffat/känner som _ständigt_ lovordar sig själva, talar om hur snygga och lyckade de är, hur många komplimanger de fått osv. Dessa har tydligt haft dålig självkänsla. Den som vet om att den är bra har inte BEHOV av att ständigt tala om det för andra, den vet det ändå och är nöjd utan att ständigt bekräfta sig inför andra.

Men; visst måste man få kunna tala om att man är j-ligt nöjd med sig själv ibland! Att/om någon någon gång säger "Å, jag är bara SÅ nöjd med min nya friskyr" eller "vad nöjd jag blev på jobbet idag, jag kände verkligen att jag lyckades med mitt...." tycker jag är normalt och inget som alls behöver bero på dålig självkänsla.

Allt beror ju också på vilken relation man har till personen och vilken den andra är. Om jag vet att någon har väldigt dålig självkänsla/självförtroende så tycker jag väl inte det finns någon större mening med att jag själv står där och babblar om mitt lyckade liv och hur glad jag är över att jag är jag. Det riskerar bara att personen känner sig ännu mer misslyckad. Istället kan jag använda min goda självkänsla/självförtroende till att inom mig känna "jag är rätt bra just för att jag INTE talar gott i mängder om mig själv inför denna person som är rätt osäker i sig själv".

Om någon ger mig komplimanger så svarar jag med ett ärligt:
    "Tack! vad trevligt att du säger det! Nu blev jag glad" eller något dylikt.

Svar på tråden Får man inte tycka gott och tala gott om sig själv?