• Jenny86

Vad räknas som normalt slitage??

Min systers hyresförening säger att normalt slitage som man inte blir ersättningsskyldig till är te x fläck på väggen från sängen, och spikhål från tavlor och sånt.. Men nu när vi tänker flytta säger våran vaktmästare att vi måste betala 1000 spänn för väggen där sängen stod... För vi hade ingen gavel.

Har de rätt till de?

• Svar på tråden Vad räknas som normalt slitage??
  • penapöna

Det beror ju helt på hur det ser ut.

• nassepånken

tveksamt, men om du inte är med i hyresgästföreingen är det svårt att få hjälp.

• Jenny86

hur många sätt kan det se ut?

• En helt vanlig mamma

kanske blir det billigare for er att bara ersatta vaden som ar smutsig (forutsatt att det ar tapeter).

• Jenny86

vi är med i hyresgästförmedlingen

• Helen72a

berodde det på att ni inte hade någon säng gavel??... hur vet han det..... kan ni inte säga att ni hade det då?

• En helt vanlig mamma

Ar det valdigt ackligt vid sangen innebar det ju att nagon maste tapetsera om, och om det inte ar dags for det enligt deras kalkyl maste ju ni betala det.

• Helen72a

fläckar på tapet vid huvudändan e jätte svåra att få bort.... tränger igenom den nya tapeten...

• En helt vanlig mamma

Men, det blir ju sadana bruna flackar vid sangen...jag har haft sadana vid var gang jag har flyttat, men kanske i ganska lite omfang. Tycker dock att det ar skitackligt och skulle aldrig sova vid sadana flackar som nagon annan gjort. MEN, vi har aldrig varit tvugna att betala...svart att avgora vad som ar normalt slitage...

• ming

Vi fick minsann tapetsera om när vi hade fått fettfläckar efter våran säng, i den gamla lägenheten.
    Men jag har hört andra med samma hyresvärd (men olika områdesvärdar) som har sluppit betala för det.

• Jenny86

lägenheten var nytapetserad när min sambo flyttade in...

det är lite svårt att tapetsera om när det är en bård med oxå..

Han var hit och kollade... det är ju inte super mycket, vi har ju inte bott här så länge.. :P Det blir väll så från kuddarna.. men jag tycker ändå det borde ingå i hyran som normal slitage..

Tavel-hål då?

I hallen är väggen jätte klen och där har min sambo förökt hänga upp en telefon, men den har ramlat ner flera gånger.. så nu har det blitt några spik hål där... Det är väll inte vårat fel att väggen är dålig?? Man kan väll iaf begära att väggen ska hålla för tavlor och dyl.?

• En helt vanlig mamma

Det ar inte kuddarna som ger farg, det ar hudavlagringar och svett m.m.. Dvs fran era huvuden och hander antar jag ...

Hal i vaggen?...Om det har fallit sonder kommer det kanske att kosta. lagenheten skall val se ut natsan som nar ni flyttade in forrutom lite "nomalt slitage". svarta tt veta vad som ligger inom det, men stora hal i vaggen gor det inte.

Ar vaggen dalig gar det val att borra och satta in sadana plastsaker?

• ming

Ja, det är fett från hår och hud som ger fettfläckar.

• Venus

Hmmm, en fråga, är det tapetserat ovanpå tapetsering???
    För om så är fallet så är det troligen inte erat "fel" att det blivit fettfläckar på väggen...

När vi flyttade in i denna lägenheten så var ett rum "förstört" pga sådana fläckar, de var alltså lika breda och långa som en madrass i storlek 160 från IKEA... Jätteäckligt... När vi skulle tapetsera om där, som vi valde att göra själva så drog vi tapet för tapet och märkte att felet låg 4 tapetlager in... Vi hade 7 lager tapet i sovrummet och i övriga lägenheten oxå...

Så när vi väl flyttade in våra sängar i det sovrummet så hade samma sak hänt i rummet som vi hade våra sängar vid... Visst har vi ingen gavel, men samma sak gällde där när vi rev tapeten, 4 tapeten in började fettspåret...

Därför är det inte vi eller tidigare hyresgäster som står för kostnaderna utan det är hyresvärden som betalar tapeter och färg och allt vad vi nu kan behöva för att fixa o dona...

• mina barn

när vi flyttade in i vår lägenhet fick vi ersättning för skadade tapeter. bla fläckar...

• Jenny86

ok.. måste bara tillägga.. det är inte stora hål i tapeten.. utan små hål efter tavelupphängare...

• MuminMy

Om ni vill tapetsera om bara den väggen så gör en fondvägg. Försök hitta en färg som passar bar i bården och tapetsera den väggen. Man kan också sätta en tapet precis där sängen ska stå, som en tapetserad sänggavel ungefär, blir jättesnyggt!

Tyvärr har man nog liten chans att få "rätt" i sådana här sammanhang om man inte får hjälp av hyresgästföreningen...

Hoppas det ordnar sig för er.
    /my

• mammutten81

Enlig vår bostad om man får vi ahyresgästföreningen stod det att allt fler blir tvugn aatt betala sådana fläckar.
    Usch..hoppas det inte är några i vår kommande läenhet, så snuskigt!

• Mamma2001

i vår första lägenhet vi bodde i innan sonen föddes räknades det som vanligt slitage.... sen när vi flyttade till en större lgh i samma utrymme så godkände dom det inte även fast det var mindre :O snååålt och dåligt då dom sa i första lägan att det inte gjorde nått
    förmodligen var dom väl lite småsur nu då vi köpt eget och flyttat helt
    oss skulle det kosta 3300kr :O !!! för sån fläck så ska man tapetsera HELA rummet och betala målaren *gaaah*
    nu är det gjort iaf!

Svar på tråden Vad räknas som normalt slitage??