• superasstess

Traktamente

Jag har undrar en sak om traktamente. hittade det på http://sv.wikipedia.org/wiki/Traktamente men jag förstår inte.

Traktamente, ekonomisk ersättning för kost och sådant som telefon till familjen som uppstår i samband med tjänsteresor. Denna ersättning kan betalas ut av arbetsgivaren till den anställde utan skatteplikt, förutsatt att beloppet underskrider en viss fastställd gräns.

Denna gräns är enligt svenska regler 200 kr (år 2007) om övernattning skett i Sverige, och varierande mycket högre gräns om övernattning skett utanför Sveriges gräns, t.ex. 668 kr i Norge. Övernattningen måste ha skett minst 50 km från hemmet.

Dessa 200kr är det per gång man ligger ute eller är det per år?

Aurora*Joakim är mina älsklingar
  • Svar på tråden Traktamente
  • superasstess

åh, tackar=)

Aurora*Joakim är mina älsklingar
  • Hagberg

200 kr för 1 dygn, 100 kr för 1 dag

• Sallisen

Det är vissa klockslag som styr också. Men sifforna är per dag.

• tjötas

traktamente inom sverige är dock det även skatt på. Min man kör lastbil, ibland till norge och då skattar han inte på traktamentet.

• skorpionen7
    tjötas skrev 2007-11-13 12:22:27 följande:
    traktamente inom sverige är dock det även skatt på. Min man kör lastbil, ibland till norge och då skattar han inte på traktamentet.
    Nej, traktemente inrikes är också skattefritt om det innefattar övernattning. Läs nedan saxat från www.skatteverket.se

Traktamente är en ersättning som arbetsgivare betalar ut till sina anställda vid tjänsteresor. Traktamentet ska täcka de ökade levnadskostnaderna under tjänsteresan, dvs. utgifter för logi, ökade utgifter för måltider samt diverse småutgifter.
    Traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas för "skattefritt traktamente". Det krävs alltid minst en övernattning för att arbetsgivaren ska kunna betala ut skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från hans eller hennes vanliga arbetsplats och mer än 50 kilometer från bostaden.
  • sommartorpet
    Hagberg skrev 2007-11-13 12:19:41 följande:
    200 kr för 1 dygn, 100 kr för 1 dag
    Nope, 200 kr för en dag, 100 kr för en natt (om man själv står för övernattningskostnaen). 100 kr också för en halv dag dvs om man reser efter 12.00 eller är hemma tidigare än 19.00. Traktamente kan aldrig betalas ut bara för en dag eftersom det kräver en övernattning så blir det minst 1,5 dagar varje resa.
  • Gorban

En del arbetsgivare betalar ut mer än den skattefria delen av traktamentet oc h då blir det skatt. Får man bara de skattefria delen så betalar man ju givetvis ingen skatt.

Sedan måste man minska traktamentet med de måltider arbetsgivaren har betalat. Ingår t.ex. frukost på hotellet så ska måltidsavdrag göras.

Är man borta längre än 15 dagar så sjunker det dagliga traktamentet också.

• sommartorpet
    Gorban skrev 2007-11-13 22:23:41 följande:
    Är man borta längre än 15 dagar så sjunker det dagliga traktamentet också.
    Inte 15 dagar, efter 3 månader först sänks beloppet till 140 kr. Då är det alltså tre månader i sträck utan att man arbetat "hemma" en enda dag för isåfall påbörjas en ny period
Svar på tråden Traktamente