Vad bör jag tänka på när valpen kommer hem??
Ja rubriken berättar frågan =)
Vad behöver jag köpa?
Vart ska hunden få sova? Jag tycker inte det verkar så bra om hon får sova själv...
Ja rubriken berättar frågan =)
Vad behöver jag köpa?
Vart ska hunden få sova? Jag tycker inte det verkar så bra om hon får sova själv...
Du behöver hundskålar, samt foder...men tala med uppfödaren om vilken sort du bör köpa...man brukar låta dem köra på det till en början innan man lär över dem till någon annan sort.
Sedan behöver du koppel, vilken sort beror på ras...flexikoppel är ett stort NEJ till större hundraser.
En filt, hundsäng eller kudde för hunden att sova på. Låt dörren stå öppen till ditt sovrum, många valpar brykar krypa in under sängen och sova där på natten=trygghet.
Man gör ju som man själv tycker. Men av egen erfarenhet så vet jag hur svårt det är att lära hunden sova själv....om man låtit han/hon sova i sängen hos er.
Vad behöver en valp. Jag kan ju berätta hur vi gjorde med våra minsta vi har två hundar. Hon hade fått med sig en fit samt ett gose djur från uppfödaren så hon skulle känna sig hemma.
Vi köpte även en transport bur som vi hade hemma med öppen dörr och i den hade vi lagt filten, där drog hon sig undan när hon vill vara i fred.
Hon fick sova i våran säng när hon var lite för de kissar inte vart de sover och när man vaknade så kläde man på sig och gick ut med henne.
Man får springa ut mycket i börgan efter de sovit, ätit eller lekt är det best att gå ut så det inte händer en olycka inne.
Lycka till med din valp.
Du behöver:
* Ett litet koppel (typ katt) och halsband.
* Matskål och vattenskål som inte är så stora(svårt för valpen att nå fram annars), du kan köpa billiga i plast och senare när valpen har vuxit till sig så köper du större skålar i rostfritt.
* Små tuggben och lite godis tex levergodis.
* Bajspåsar.
* Klotång.
* Leksaker. Tex pipsak, litet tuggben, mjukdjur.
* Hundmat. Oftast följer det med en lite påse om man köper valpen av en riktig uppfödare.
Gör iordning en liten plats till valpen där den ska sova, helst i närheten av er. Gör det mjukt och tänk på att en liten valp inte kan hålla tätt. En bur är jättepraktiskt att ha för ibörjan vill inte valpen ligga stilla, den känner sig osäker, och senare när/om ni behöver lämna valpen för en stund.
Tänk på hur er bil ser ut och var valpen ska få åka. Ni kanske måste fixa galler eller bur. Det finns bälten till hundar men det är inte till för valpar.
*Håller med Sabina om att man inte bör låta hunden sova i sängen om man inte vill det sedan. Samma sak gäller soffor. Det regler som ska gälla är det lika bra om de införs direkt.*
Men att ta med en filt eller ett gosedjur från uppfödaren som Jenny sa är en bra idé.
Hur kunda jag glömma bajspåsar?! =P
Tänk på att om du köper leksaker till hunden att inte köpa leksaker ämnade för små hundar åt en större ras, då kan de bita sönder leksaken och sätta i halsen osv. Jag skulle inte rekommendera att kampa med hunden, den blir svårare att uppfotra då och om du någonsin ger med dig tolkar hunden det som att du är underlägsen. Ger man en hund en knut tex så är det bätte att ha som bär-leksak till retrievers.
Låt aldrig hunden äta människo-choklad, det är giftigt för hundar. Salt gör att de kräks. Äter hunden något vasst, ge honom/henne sparris så kapslar trådarna in det vassa så att magen inte skärs upp.
Till en början hade vi en kartong ( rekomendation från uppfödaren eftersom valpar har en förmåga att vilja gnaga sönder det mesta som kommer i deras väg och det känns inte lika surt med en kartong som en dyrköpt hundbädd ) med en hundfäll i för valpen att sova i alldeles intill våran säng så att vi kunde klappa på henne när hon blev orolig sen flyttade vi ut hundkorgen bit för bit från sovrummet tills den så småningom hamnade i hallen där hon hade uppsikt över hela huset.
Mitt tips är att inte köpa på dig för mycket i början, du märker efterhand vad det är du behöver.
Lycka till!!
Jag håller med det som har skrivits.. Jag tycker att biabäddar är superbra! De är ganska dyra men eftersom de är klädda i galon så är de superhållbara . Man kan tvätta av dem och de tål ALLT (utom möjligen vassa valptänder).
Jag rekommderar INTE strypkoppel, ett ryck i halsbandet kan leda till whiplashskador, ett vadderat halsband är bra för valphalsar och ett läderkoppel är kanonbra! Reflex att ha på kopplet och en namnskylt att ha på halsbandet.
Vattenskål/matskål i keramik-de står stadigt och valpen kan inte välta omkull dem (möjligen bada i dem.. ).
Och det allra viktigaste nästan-KOMPOSTGALLER! Ett bra och billigt sätt att "stänga in" valpen så man vet var man har den. Man kan "bygga ihop" kompostgaller så stor eller liten man vill. (Detta använder man inte alltid men kan vara bra ibland!)
Köp kvalitetsfoder (Royal canin, Hills, Eukanuba) tills hunden är 1-1 1/2 år tycker jag och en bra hundförsäkring (tex Agria,Folksam).
Ben att gnaga på är bra för små valptänder och slitstarka leksaker (skulle ej rekommendera tygleksaker pga att valpen kan göra sönder dem och äta upp innehållet).
Att ha hunden i säng/soffa är något som man själv bestämmer.
En filt eller dyl som luktar mamma (tiken).
Böcker är alltid bra att läsa, läs som "din" ras och böcker om hur du kan aktivera din hund ( gå in på www.nina-ottosson.se. Bra hundleksaker)
Lycka till med din "puppy"!! (vad är det för ras?)
Återkom gärna om du har några frågor..
Kompost galler - en räddare i nöden för oss hundägare Investerade i fyra stycken a 79:- för sex år sedan och de har verkligen varit väl värda sitt pris
en bunt med tidningspapper kan behövas en tid det med så sammla på dig reklamblad och likande.
Välling har våra valpar behövt i början. För att sedan övergå med lite foder försiktigt. Kolla det med uppfödaren.
Lycka till!