• Alina85

Alkohol+pumpa?? Snabbt svar!!!

Jag drack några glas vin igår(3) och undrar hur länge måste jag pumpa innan jag kan ge bröstet?? drack väl sista glaset vid 23.30 någon gång. Och har pumpat ut 2ggr nu.

• Svar på tråden Alkohol+pumpa?? Snabbt svar!!!
  • tjej1979

Jag tror det tar 2-3 timmar per glas att förbrännas, och när det inte finns något kvar i ditt blod finns det heller inget i din mjölk, så du behöver bara pumpa egentligen om du tycker det spänner eller så.
    Sen har det väl även vart mycket skriverier om att man faktiskt kan dricka lite utan att barnet påverkas, eftersom det är så otroligt lite som överförs via modersmjölken.
    Hur som helst. Du kan amma nu .

• Mammy till Emil

Hej frågade min bvc "tant" ang mig själv! hon sa öl vin cider om man dricker 2 glas av något så skall man vänta o amma minst 6-8 timmar och gärna pumpa ut 2 grr för alkoholen finns kvar i brösten!! pumpar du ut alkoholen så produceras ny mjölk alkoholen avdunstar INTE i brösten. mvh

• zoolander

Mammy till Emil skrev 2007-11-11 18:13:38 följande:

Hej frågade min bvc "tant" ang mig själv! hon sa öl vin cider om man dricker 2 glas av något så skall man vänta o amma minst 6-8 timmar och gärna pumpa ut 2 grr för alkoholen finns kvar i brösten!! pumpar du ut alkoholen så produceras ny mjölk alkoholen avdunstar INTE i brösten. mvh
    Men hallå, alkoholen försvinner som sagt var i samma takt ur bröstmjölken som den förvinner ur blodet. Jag brukar känna efter hur påverkad jag känner mig, och det är ju som sagt var så extremt låg alkoholhalt i bröstmjölk.
  • Suskiv

Väldigt opåläst BVC tant.
  • stora lilla J

alkoholen övergår i modersmjölken med samma promillehalt som i blodet, alltså barnet får i sig en hundradel av vad mamman dricker. Baserat på detta kan man alltså amma och dricka alkohol, även om det givetvis är bra att vara någorlunda nykter när man har ansvar för ett barn =)

• Solsken i blick

Min bvc-tant har sagt likadant. Men jag tror de säger det bara för att skrämmas lite. Typ "om man dricker ett glas blir det lätt fler och då kan man inte ta hand om sin bebis".
  • Chaplin

Hon borde nog läsa på ett och annat. Skrämmande att de går ut med så felaktig information. Alkoholen försvinner visst från mjölken, i samma takt som från resten av kroppen.

Finns ingen som helst anledning att pumpa ur.

• Widmarkarna

Min bvc tant sa att det var fritt fram att dricka ett glas vin för promillehalten var obefintlig i brösten efter det.

• Smurfmamman75
    Alina85 skrev 2007-11-10 09:17:41 följande:
    Jag drack några glas vin igår(3) och undrar hur länge måste jag pumpa innan jag kan ge bröstet?? drack väl sista glaset vid 23.30 någon gång. Och har pumpat ut 2ggr nu.
    Kan, till nästa gång, rekommendera en fiffig produkt som kontrollerar om det fortvarande finns alkohol i mjölken eller om det är fritt fram att amma. Produkten heter Milkscreen och säljs på Familjetorget.se, fick reda på detta genom en annons i en föräldrartidning så det bör vara seriöst. Blev själv glad när jag fann produkten då jag inom kort vill ta ett glas vin men har oroat mig något med tanke på amningen.
  • danitra

Är du nykter nog att hålla i ditt barn så är du nykter nog att amma!

Svar på tråden Alkohol+pumpa?? Snabbt svar!!!