• Snufserufs

Vilka hundraser fäller mest och luktar starkast?

Hej!
    Min kompis har städmani och anser att alla hundar luktar "hund" vilket kanske inte är konsigt.
    Hade väl varit ännu konstigare om en hund luktade häst :0)
    Diskuterade olika raser med henne och vilka som anses lukta mer än andra.
    Vad har ni för erfarenheter?
    Vilka raser fäller mest och luktar starkast?

• Svar på tråden Vilka hundraser fäller mest och luktar starkast?
  • Hundkär

schäfrar som är blöta luktar och hundar som bott i hundgård luktar verkligen hund och har flottig päls.

• princess of woolfs

Luktar vet jag inte, men jag tycker golden retriver fäller och hårar konstant!

• Etnica

Ju mer päls ju mer hår o lukt.
    Har en JR o hon fäller rätt mycket men luktar inte hund för fem öre. Långhåriga raser som Schäfer o Golden är ju helvetiska. Hårar o luktar men fina för det. :)

• Mamma och Mor

Golden, labrador och Schäfer luktar och hårar utan tvekan mest... *ryser*

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Splach

kusins chowchow på lukt.. min herde på fällning

• LillaRonjaa

Jag tycker detta är lite olika.
    Schäfer 1 - Eksemhund luktar inte alls gott
    Schäfer 2 - Luktar inget alls
    Borde Collie/Karelsk björnhund - luktar inget alls
    Min labrador - luktfri
    Min förra hund, briardtik (låånghårig) - Luktade mkt
    Pudel 1 - Luktar inget
    Pudel 2 - Luktar instänkt gammal hund
    Pudel 3 - Luktar lite
    Golden 1 - Luktar gott
    Golden 2 - Luktade RIKTIGT hundigt

Det beror nog på hudtypen och pälstypen/kvaliten. Sen lite på hur dom har det hemma, vilken typ av pälsvård dom får mm.

• FruMansour
    StarDuzt skrev 2007-11-12 19:33:19 följande:
    Jag tycker detta är lite olika.Schäfer 1 - Eksemhund luktar inte alls gottSchäfer 2 - Luktar inget allsBorde Collie/Karelsk björnhund - luktar inget allsMin labrador - luktfri Min förra hund, briardtik (låånghårig) - Luktade mktPudel 1 - Luktar ingetPudel 2 - Luktar instänkt gammal hundPudel 3 - Luktar liteGolden 1 - Luktar gottGolden 2 - Luktade RIKTIGT hundigtDet beror nog på hudtypen och pälstypen/kvaliten. Sen lite på hur dom har det hemma, vilken typ av pälsvård dom får mm.
    Håller med om karelsk bjönhund. Min förra hund luktade inget! Han var blandning med schäfer också.
  • FruMansour

Min Amstafblandis hårar inget vad jag kan se. INget stickigt hår som fastnar överallt heller. Mkt fin päls!

• Plopp1

Har en springer spaniel korsad med golden. Han fäller verkligen alltid, mer eller mindre. Däremot tycker jag inte att han luktar. Ibland frågar jag mamma eller andra nära som kommer hit om det luktar hund här men enligt dom brukar det inte lukta alls.

• MrsCD

Jag tror pudlar ar ratt OK nar dte galler har och lukt. Smarta rackare ocksa!

• Daimis

hade innan en blandis golden/norsk buhund. han luktade inte så mkt men skit va han hårade. blev små hårbollar i hörnen hela tiden ju.

• Linam370

Min golden fäller extremt mycket! Har nog aldrig sett nåt värre...
    Gamla hundar brukar lukta illa, annars tycker jag inte det luktar nåt speciellt om hundar.

• Bumbi mia

Min portis luktar inte hund och fäller inte

Min cavalier fäller och luktar apa när han är blöt

• Bumbi mia

Min portis luktar inte hund och fäller inte

• Tervmatte

En golden.... Fäller och luktar.
    Nu har jag en tervueren, den fäller lite periodvis men luktar ingenting. Vi har inte badat honom på nästan 1,5 år nu och pälsen är fin och luktfri Får hela tiden berömm angående hans päls.

MVH
    Anna

• stina84

Min MT varken luktar eller tappar speciellt mkt hår. Det tycker jag är skönt

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Familjen B

Mamma och pappas Grandis luktar verkligen hund, spelar ingen roll om han är nybadad han luktar jämt och mer eller mindre päls fäller han också.
    Mina Tibbar däremot luktar väldigt lite och fäller minimalt, fast då badar jag och borstar varannan vecka.

• Linam370

=)
    Min cavalier fäller knappt överhuvudtaget och luktar aldrig illa heller.

Bumbi mia skrev 2007-11-13 19:24:31 följande:

Svar på tråden Vilka hundraser fäller mest och luktar starkast?