• Daughter

Ska man alltid ha med sig något när man är bortbjuden?

Ska på parmiddag. Ska man alltid ha något med sig när man kommer? De ska bjuda på middag. Vi känner varandra väl och träffas relativt ofta men det är inte alltid att det är så formellt med middag och så.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska man alltid ha med sig något när man är bortbjuden?
  • mrskensington

Det är alltid trevligt att ha med något litet till någon som bjuder på middag. Kanske en blomma, choklad eller vin. Jag har alltid med något förutom om det är knytis, då är mitt mat/dryck-bidrag tillräckligt.

• sherlock

Vin, blommor eller chocklad.

Tycker att det är artigt när man är bort bjuden

• Kanelflicka

Ja, jag tycker att man ska ta något med sig.

• Havsjungfrun

Ja, det tycker jag hör till. Känns lite sniket annars.

• Saskia

Ju mer man ger ju mer får man..och man får det man ger..

Men, i alla fall, första gången man kommer hem till nån så ska man ha med sig nåt om man inte vill vara oartig. Annars behöver man inte om man känner varann väl, men jag brukar oftast göra det ändå. Om det känns lite "formellt" då kan man vara formell.

• Daughter

Men beror det inte på hur pass väl man känner varandra också? Vi träffas flera gånger i månaden även om vi inte brukar äta middag ihop så särskilt ofta..

• sydneygirl

Ja, jag har alltid med mig en chokladask, en flaska vin, lite fint te eller nåt sånt när jag är bortbjuden.

• Perry the Platypus

JAg tar bara med mig något den första gången jag blir bjuden till någon. Tycker det är ett oskick att dra med sig något varje gång och vill inte helelr att andra ska känna att de måste det.

Lär mig vad du kan så jag blir ännu klokare.
  • Majuni

Jag tycker alltid man ska ha med sig något när man kommer på en middag, jag brukar ha med mig kaffebröd om jag blir bortbjuden på fika tom.

• sistersledge

Jag har också alltid med mig något om jag blir inbjuden. Det är artigt och en fin gest som visar att man uppskattar att bli inbjuden.

• Isabelle L

En flaska vin om man ska äta middag är trevligt! Är det nåt som ska firas så blir det blommor och vin :)

• scarlet76

Jag tar alltid med mig något när jag blir bjuden på middag ( inte hos föräldrarna mina kanske) Tycker det är trevligt men inte ett måste. En bok, blomma fl vin eller cholkad

• Daughter

Det blev choklad Man vågar ju inte chansa haha..

• Hanya

Jag tycker att det beror på hur väl du känner värdarna och hur ofta du brukar bli bort bjuden.
    t.ex: Dina föräldrar som du besöker varje lördag för att fika känns det inte lika aktuellt att komma med en gåva. Jag att de uppskattar för det mesta att bara ha dig där.

Hade det handlat om en inbjudan fårn en arbetskamrat eller vän så skulle jag tveklöst kommit med en gåva.

• Plingelina

Ja, i min bekantskapskrets gör alla så. Men det behvöer inte vara något jätteexklusivt. Denna höst har jag gett bort/fått...
    - några små chokladtryfflar förpackade i cellofan
    - smaksatt kaffe eller härligt te
    - ett litet "chokladprovningskit"
    - blommor eller frukt från trädgården
    - hemlagad marmelad eller kakor
    - en bra pocketbok
    - och så klassikern: en flaska vin!

• MiaMia

Svår fråga, ibland har vi med oss ibland inte. Till ett kompispar som vi känner väl har vi gjort det till en grej att alltid köpa med ett chokladpaket: MERCI! (bara för att reklamen är så hemsk), de kontrar med After eight osv...

Vin och choklad är enkla saker att ta med. Att köpa presenter känns konstigt för mig, typ ljusstake eller nåt sånt!

• mooogn

I min nya umgängeskrets (från sambons sida) har man alltid med sig något när man går bort så det tillämpar jag överallt. Jättetrevligt

• Silverkatten06

Självklart tar jag med mig nåt om jag blir bjuden på middag, att komma tomhänt på en middagsbjudning vore oförskämt...

Svar på tråden Ska man alltid ha med sig något när man är bortbjuden?