• Mammatilltretroll

Kan man må så här dåligt av magkatarr?? Sjukskrivning vid magkatarr?

Har skrivit i en tidigare tråd att jag blev diagnostiserad med sannolik magkatarr.

Mina symptom är:

**Ett nästan konstant illamående. Jag mår så illa att jag nästan kräks, dygnet runt. Det är värst nattetid eller då jag ligger ner på rygg. På natten mår jag så illa att jag inte kan sova.

**Värk/Ömhet i magen, främst i övre delen av magen

**Tryck-känsla över nedre delen av bröstkorgen och magen

**Anfådd och tungandad när illamåendet och magontet är som värst

Läkaren sa att det troligtvis var magkatarr men att det kunde vara gallsten också. Jag har idag börjat ta medicin mot magkatarr och ska kallas på UL för gallsten om ett par veckor.
    Kan man ha ovanstående symptom vid gallsten verkligen?

Och slutligen undrar jag om någon har erfarenhet av sjukskrivning vid magkatarr..
    Jag mår precis lika dåligt som när jag var sjukskriven med hyperemesi (extremt illamående) under mina graviditeter...
    Och det känns svårt att ta hand om barnen när jag knappt vill röra mig...

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Kan man må så här dåligt av magkatarr?? Sjukskrivning vid magkatarr?
  • Nina1982

Ja man kan må så dåligt, jag har vissa dagar jag mår så men det har blivit bättre sen dom kom på att jag förmodligen är laktosintollerant så jag äter ingen laktos nu.
    Men jag har oftast då ont i övre delen av magen mellangärdet och mår illa. Men illamåendet brukar gå över efter några timmar.
    Jag äter lanzo varje dag och det hjälper oftast. Men ibland får jag ta en rennie eller nåt sånt.
    Hoppas dom hittar vad det är med dig.

• sheeba

Ja det kan både vara gallsteneller magkatarr dessa symtom är väldigt lika varandra.
    Kände inte läkaren på din mage när du var där? För om det är problem med galla och man trycker på högersida vid revbenens slut så gör det j*vligt ont.
    När jag först sökte för detta fick jag ett konstigt "bedövningsmedel" och läkaren sa förvinner symtomen så ätr det trolignmagkattar annars gallsten.
    Drack det och det blev lite bättre. Men jag hade problem med gallan och den blev bort opererad för 1 år sedan.
    Men hade troligen en liten släng av magkatarr också.

• sheeba

Just det jag har skrivit om min galla problem i bloggen om du vill läsa kanske jämföra. Fråga om du undrar något.

• Mammasknodd

Låter ju lite konstigt... Bra att det kollas upp... Har du tagit blodprover och kollat levervärden och sånt?

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammatilltretroll

levervärden helt OK men enligt läkaren kunde man ha gallsten ändå?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Mammasknodd

Hoppas medecinen fungerar... Du kan väl sjukskriva dig själv så länge? Och gå till läkaren om det inte blir bättre? Vet inte hur ditt jobb fungerar men en vecka borde du väl kunna gå hemma utan sjukintyg? Annars kan du ju prata med din läkare om att få ett... Men det är ju inte säkert att försäkringskassan godkänner en sån sak... Men om du ber läkaren skriva något i stil med sömnbesvär p g a magsmärtor och att du är under utredning... kan de kanske godkänna...

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
Svar på tråden Kan man må så här dåligt av magkatarr?? Sjukskrivning vid magkatarr?